اخبار > از صدر اسلام تا انقلاب اسلامي 7 پرده در 7 روايت نقاشان مكتب قهوه خانه


از صدر اسلام تا انقلاب اسلامي 7 پرده در 7 روايت نقاشان مكتب قهوه خانه

 

موزه هنرهای معاصر فلسطین، هم‌زمان با آغاز جشن‌هاي سي امين سالگرد انقلاب، با برپايي كارگاه هنرمندان صاحب نام نقاشي قهوه خانه (خيالي سازي) پيوند حوادث و رخدادهاي بزرگ اين قرن را با وقايع و حماسه هاي تاريخ صدر اسلام و عاشورا در هفت پرده و هفت روايت به جامعه هنردوستان ايراني عرضه مي‌كند.

موزه هنرهای معاصر فلسطین، هم‌زمان با آغاز جشن‌هاي سي امين سالگرد انقلاب، با برپايي كارگاه هنرمندان صاحب نام نقاشي قهوه خانه (خيالي سازي) پيوند حوادث و رخدادهاي بزرگ اين قرن را با وقايع و حماسه هاي تاريخ صدر اسلام و عاشورا در هفت پرده و هفت روايت به جامعه هنردوستان ايراني عرضه مي‌كند.

به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر فلسطین، وابسته به موسسه فرهنگي-صبا، با برگزاري كارگاه نقاشان مكتب قهوه‌خانه (خيالي سازي) توسط هنرمندان صاحب نام ، اين موزه، هفت روايت از پيوند حوادث و رخدادهاي انقلاب اسلامي را با سرچشمه‌هاي وقايع تاريخ اسلام، حماسه‌هاي ديني و خاستگاه عاشورايي اين شيوه هنري در هفت پرده، تقديم علاقه‌مندان يكي از قديمي‌ترين و مردمي‌ترين مكتب‌هاي نقاشي ايران در طول تاريخ خواهد كرد.

اين كارگاه كه هم‌زمان با آغاز جشن‌هاي سي‌امين فجر حماسه و آزادي توسط استادان صاحب‌نام اين مكتب چون فراهاني، لرني، حسيني، وفايي و آقايان حميدي و ميرزا زاده، و خانم عفت تكلو، در حضور علاقه‌مندان برپا شده است، جلوه‌اي از پيوند اين شيوه آئيني، اساطيري و مذهبي نقاشي ايران را با وقايع دوران انقلاب به نمايش خواهد گذاشت.

در هر سو، تابلويي بر پا شده و هر هنرمندي منظر و صحنه‌اي خاص از انقلاب را پيش روي خود داشته و آن را با روايات صدر اسلام، حماسه عاشوراي حسيني، داستان‌هاي حماسي و ملي و از همه مهم‌تر وقايع عاشورا و كربلا، كه همواره بزرگ‌ترين الهام بخش نقاشان قهوه خانه‌اي بوده، پيوند زده است. استاد منصور وفايي به صحنه تاريخي روي هم افتادن انبوه اجساد شهيدان در روز 17 شهريور (ميدان شهدا) پرداخته و استاد احمد فراهاني صحنه‌اي از بيعت و بالا رفتن هزاران دست در مقابل دست امام خميني (ره) را در تابلوي خود به نمايش گذاشته، و در اثر استاد حسيني، تصوير سخنراني تاريخي امام در بهشت زهرا و در تابلوي استاد لرني صحنه‌اي از راهپيمايي‌هاي پرشكوه سال 1357 آمده، و جواني از نسل امروز كه با شوق و علاقه خود به اين حلقه پيوسته و در مكتب خيالي سازي و نزد استاد فراهاني مشق شاگردي مي‌كند، صحنه به ياد‌ماندني بيعت همافران با امام و حضور زنان ايراني در صحنه انقلاب را نقش مي‌كند و اين همه در تلفيق با آنچه سرچشمه اين انفجار نور بوده است- تاريخ اسلام و عاشورا-به تصوير كشيده شده است و اين تركيب و پيوند چنان استادانه و بديع ، صورت گرفته كه هيچ فاصله و مرزي احساس نمي‌كنيم. اهل بيت پيامبر و سالار شهيدان گويي همه در عرصه اين نهضت خونين حاضرند و مردم نيز گويي در حضور آنان به خيابان ريخته‌اند يا به ديدار رهبر خويش آمده‌اند.

هنرمندان حاضر در اين كارگاه، اين تلفيق و پيوند زنده را جلوه‌اي از قابليت‌ها و توانمندي‌هاي اين شيوه نقاشي ايراني و به گونه‌اي احياي آن در بيان حوادث تاريخ معاصر و تلاشي در جهت ارتباط گيري با نسل امروز معرفي كرده‌اند. آنان بر اين باورند كه مي‌توان به اين هنر اصيل و به شدت مردمي در طول تاريخ، پس از سال‌ها فراموش شدگي ، رونق و رنگي دوباره داد و همگي چشم انتظار نظر و تحليل منتقدان هنري هستند تا بدانند كه تا چه حد در اين تجربه تلفيقي خود، قرين توفيق بوده‌اند. اين كارگاه كه به همت موزه فلسطين و با همكاري مركز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد و بنياد شهيد، برگزار شده است تا پايان دهه فجر به كار خود با حضور تمامي علاقه‌مندان ادامه خواهد داد.

 
 
 

زمان انتشار: سه شنبه ١٥ بهمن ١٣٨٧ - ١٢:٠٧ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.