محمدعلي رجبي در مراسم بزرگداشت استاد آيتاللهي بر دستان استاد خود بوسه زد و او را از استاداني شمرد كه به مقام ولايت دست پيدا كردهاند. به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، مراسم بزرگداشت وافتتاح نمايشگاه نيم قرن فعاليتهاي هنري و پژوهشي دكتر«حبيبالله آيتاللهي» با حضور پژوهشگران، دانشجويان، هنرمندان و علاقهمندان به اين چهره فرهيخته عصر ديروز يكشنبه 8 دي در تالار ايران فرهنگستان هنر برگزار شد. محمد علي رجبي، محقق و پژوهشگر هنر در اين مراسم، حضور در اين محفل را توفيقي براي خود دانست و رابطه شاگردان و استادان را در فرهنگ ايراني در جايگاه ويژه و اعتبار بالايي قلمداد كرد و اظهار داشت: «رابطه استادان و شاگردان از گذشته از اعتبار بالايي در فرهنگمان برخوردار بوده است و اين افتخار را دارم كه استاد آيتاللهي چند سال پيش نام مرا نيز در فهرست شاگردانش ذكر كردهاند. بايد دانشجوياني كه در اينجا حضور دارند، درباره شخصيت ويژه و ممتاز استاد آيتاللهي با گوش جان بشنوند تا شخصيت علمي و هنري اين هنرمند بزرگ را الگوي خود قرار دهند.» اين استاد دانشگاه در همين زمينه به نقد نظام آموزشي جديد پرداخت كه رابطهاي ميان استادان و شاگردان وجود ندارد و تصريح كرد:«در كتاب گلشن راز شبستري به مقام ولايت كه سرپرستي با مهر است و عاليترين مقام شمرده ميشود، اشاره شده و كسي كه ميخواهد به اين مقام برسد اول بايد به وَلايت يعني عشق و مهر دست يابد. استاد آيتاللهي استادي هستند كه در همين زمان كه رابطهاي ميان شاگردان و استادانشان وجود ندارد و هر كدام براي خود به سر كلاس ميروند اين رابطه را حفظ كرده و شاگردانشان همچنان مشتاق با ايشان مراوده دارند و به ايشان رجوع ميكنند.» رجبي به دانشاندوزي در كلاسهاي استاد آيتاللهي اشاره كرد و اظهار داشت:«از حضرت استاد آموختم كه حقيقت علم و معرفت، «نور» است و چنانكه در قرآن آمده: خداوندا اشياء را به ما نشان بده آنچنان كه هستند.» وي افزود: «در فرهنگ اسلامي، دانش به معناي سلسله آموختهها نيست؛ بلكه «نور» است و با «نور» است كه اين حقايق آشكار ميشود و علم به معناي كشف حقايق است و تنها از طريق عالم خيال نميشود به اين علم و دانش دست يافت.» شاگرد استاد آيتاللهي به رويكرد هنر اسلامي درباره اشياء اشاره كرد و ادامه داد:«اشياء تغيير نميكند، در رويكرد هنر اسلامي مشاهده اشياء در وجه تجريدي آنهاست و از آنجا بحثي است كه هنر انتزاع با هنر تجريد متفاوت است و هنرمند هر بار كه كاري انتزاعي انجام ميدهد هيچ تشابهي در كار قبلي و بعدي ديده نميشود. حال آن كه در تجريد چون هنرمند همواره در يك مسير ميرود چون به دنبال يك حقيقت واحد است، آثارش همه به يكديگر مربوط ميشود.» اين هنرمند نگارگر به مباحثي كه استاد آيتاللهي در خلق آثارشان بهره بردهاند، اشاره كرد و گفت:«چگونه ميشود به سنت رجوع كرد بدون آنكه نمونهها و سرمشقهايي را تكرار كنيم. پس بايد صورت حقيقي را بشناسيم تا هر زمان صورت نوين آن را بتوانيم خلق نماييم. اينها مطالبي است كه همه را از استادم آموختم و در اينجا درس پس ميدهم.» بنا بر اين گزارشدر ادامه اين مراسم ضمن رونمايي از كتابهاي تازه منتشر شده استاد حبيبالله آيتاللهي، «محمد علي رجبي» با اهداء لوح تقديري با امضاي استاد علي معلم دامغاني، رييس فرهنگستان هنر به همراه يادبودي از سوي اين فرهنگستان و بانك پاسارگارد بر دستان اين چهره ماندگار هنرهاي تجسمي بوسه زد كه با تشويق و ابراز احساسات حضار همراه شد.» در مراسم «بزرگداشت و نمايشگاه فعاليتهاي هنري و پژوهشي دكتر حبيبالله آيتاللهي» همچنين لوح تقدير و يادبودي از سوي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بنياد ايران شناسي و دانشكده هنر دانشگاه شاهد به استاد حبيبالله آيتاللهي اهداء شد. در پايان اين مراسم نمايشگاه آثار هنري و پژوهشي استاد حبيبالله آيتاللهي در موسسه فرهنگي هنري صبا افتتاح شد. شايان ذكر است نمايشگاه آثار نقاشي استاد آيتاللهي به همراه آثار استادان دانشكده هنر دانشگاه شاهد و پاياننامههاي دانشجويي كه ايشان راهنمايشان بودند تا روز پنجشنبه، 26 دي ماه، در موسسه فرهنگي هنري صبا برقرار است. علاقهمندان براي بازديد از اين نمايشگاه ميتوانند به نشاني ميدان فلسطين، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره 125 از ساعت 10 تا 18 به جز روزهاي جمعه و تعطيلات رسمي مراجعه كنند. گزارش نخست این نشست را اينجــــا و گزارش دوم را اينجـــــا بخوانيد و تصاوير اين مراسم را نیز اينجـــا مشاهده کنید.
|
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |