
در نشست پژوهشی نمایشگاه نقاشي معاصر اصفهان، صاحبنظران هنرهای تجسمی، از منظرهای مختلف «کارنامه هنر نصف جهان» را بررسی کردند.
در نشست پژوهشی نمایشگاه نقاشي معاصر اصفهان، صاحبنظران هنرهای تجسمی، از منظرهای مختلف «کارنامه هنر نصف جهان» را بررسی کردند.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر نشست پژوهشی نمایشگاه نقاشي معاصر اصفهان در آخرین هفته برپایی آن با حضور صاحبنظران و کارشناسان هنرهای تجسمی و علاقمندان روز دوشنبه اول آذر ماه در تالار حوضخانه این مجموعه برگزار شد. در این نشست که با حضور مسعود ناصری سرپرست موسسه، رهبری معاونت فرهنگی حوزه هنری اصفهان، استاد اکبر میخک، استاد محمد ابراهیم جعفری، طهمورث بهادرانی و رسول معرک نژاد برگزار گرديد به بررسی و تحلیل آثار عرضه شده در نمایشگاه پرداخت.
ابتدا مسعود ناصری با اشاره به جای خالی نشست هاي پژوهشی به عنوان پشتوانه تخصصی و حرفه ای حرکت ها در کشور گفت : ((موسسه فرهنگي هنري صبا آماده یک همکاری جدی در ارتباط و تعامل مستمر با هنرمندان در قالب برنامه های علمی و پژوهشی و بسترسازی نقد و آسیب شناسی هنر است.))
در ادامه پروین اریسیان دبیر نمایشگاه گزارشی از روند شکل گیری این حرکت از فراخوان تا داوری و گزینش آثار و انتخاب کتاب نمایشگاه و مراحل آماده سازی آن را ارائه کرد.
سپس اکبر میخک نقاش پیشکسوت و مدرس و منتقد هنری به مسأله تداوم و بازآفرینی اصالت های ایرانی در هنر معاصر به ویژه در هنرهای قومی پرداخت و با بیان اینکه تداوم سنت و هویت در گرو بازآفرینی است نه تکرار گذشته اظهار امیدواری کرد که فرهنگستان هنر در روشن شدن نسبت و موضع هنرمندان ما با مباحثی چون سنت، هویت، نوآوری و استمرار هنر ایرانی محوریت یابد. وی افزود: "ما بیشتر در روایت گذشته نقاشی می کنیم در صورتی که گذشته با نگاه زیباشناختی به نحوی خلاق و پویا باززایی و استمرار می یابد نه با روایت صرف و باید از همین جا نقطه تحول را با نگاه به گذشته و پیوند عناصر سنت دیروز با دریافت امروزین ترسیم کرد."
سپس محمد ابراهیم جعفری نقاش و استاد هنرهای تجسمی به مباحثی در خصوص درک درونی و شهودی از هنر، آسیب شناسی و وضعیت کنونی نظام آموزش هنر در دانشگاه ها و حضور هنر ایران در عرصه های جهانی پرداخت و خاطرنشان کرد : " خلاقیت از تنوع باورها شکل می گیرد و باید بررسی کنیم چرا پیوند هنرجو و هنرمند نسل جدید ما با داشته ها و دستاوردهای گذشته قطع یا کمرنگ شده است."
درادامه طهمورث بهادرانی دبیر نمایشگاه، پژوهشگر و کارشناس نقاشی به نقد جریان رایج تقلید و شبیه سازی در آثار هنرمندان جوان پرداخت و تبارشناسی این جریان فراگیر را در فقدان شناخت جغرافیای فرهنگی، عدم نگاه تاریخی، نبود تئوری و نظریه مناسب با موقعیت فرهنگی کنونی، خودباختگی و شیفتگی منفعلانه در برابر جریان ها و تحولات هنری غرب تحلیل کرد.
نوبت به رسول معرک نژاد مدرس و پژوهشگر رسید که مقاله خود را با عنوان «تعامل و تطابق شعر و نگارگری در کتب اصفهان از منظر آرایه های ادبی» ارائه دهد. وی آنگاه به نقد و ارزیابی پیوند سنت و مدرنیته در آثار نقاشان این نمایشگاه پرداخت و آن را در محورهایی چون فقدان اسطوره، ناکارایی و نقص در آموزش های آکادمیک، تک بعدی بودن ذهنیت ها، بیگانگی با ادبیات و حکمت کهن، فقدان جامعیت در بینش هنری و عدم آموختگی و غنای فکری و نظریه ای سامان مند و پاسخگو در تعیین نگاه و نسبت هنرمند ما با گذشته و امروز خود بررسی کرد.
در پایان محمدرضا رهبری معاون حوزه هنری اصفهان به ضرورت داشتن نظریه و نگاه جامع و کلان در سیاست گذاری های فرهنگی اشاره کرد و یادآور شد آیا در نقاشی امروز مدل یا الگویی جامع، کارآمد و عملی برای طرح مسأله نقاشی ایرانی ترسیم کرده ایم؟
وی تأکید کرد هدف از این نشست ها باید استخراج راهکارهایی باشد که به طور جدی، تداوم هنر ایرانی را در تحولات و چالش های امروزین تضمین کند. در پایان سرپرست موسسه صبا آمادگی این مرکز را برای ارتباط نزدیک تر با هنرمندان فعال در حوزه هنرهای جدید، مفهومی و چندرسانه ای و حرکت به سمت ساختارهای نو با محوریت سنت های هنری ایران اعلام کرد.
|