آیت‌اللهى



نام و نام خانوادگی :

حبیب الله آیت‌اللهى

محل و تاریخ تولد :

شیراز، ۱۳۱۳

عضو گروه :

<#f:111/>

عضو پیوسته و عضو گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران


تحصیلات:

 - تحصیلات ابتدایی و متوسطه: شیراز؛

- تحصیلات عالی: دانش‌آموختگی (لیسانس) نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، (۱۳۳۹)؛

- دانشوری (فوق لیسانس) نقاشی از مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس Beaux-Arts کارگاه پروفسور لوگو، Leugeult ، (سال۱۳۴۲)؛

- تخصص در نقاشی دیواری روی ساروج آهکی (فرسک) از مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) کارگاه پروفسور اوژم Eujum، (سال ۱۳۴۵)؛

- تخصص در نقاشی دیواری معاصر (مدرن) از مدرسة عالی هنرهای تزئینی پاریس Ensba، کارگاه استاد سابورو Saboureaut و کاوایس Cavailesse، (سال ۱۳۴۸)؛

- تخصص در پیکره سازی تزئینی از مدرسه عالی هنرهای تزئینی (آنسبا)، کارگاه پروفسور اوریکوست Auricauste ، (سال ۱۳۴۷)؛

- تخصص در معماری داخلی از مدرسه عالی هنرهای تزئینی (آنبا) کارگاه استادان: پار Part و مارستوراکسیس Mastorakisse ، (سال ۱۳۴۷)؛

- دانشور (فوق لیسانس) تخصصی در زیبایی شناسی و دانش هنر از دانشگاه پاریس ۱ و سوربون، استاد ریموند تسدر Tesseydre R ، (سال ۱۳۵۴)؛

- دکترا در تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر از دانشگاه پاریس ۴، استاد: پروفسور دهی Dehayes، (سال ۱۳۴۷)؛

- دکترا در هنرهای تجسمی (علمی و عملی) از دانشگاه پاریس ۱ سوربون، استاد: ژان لود Jean Laude، ( سال ۱۳۵۴)؛

- D.E.A.(«دیپلم» تحصیلات تکمیلی: سال اول دکترا) در شهرسازی از دانشگاه پاریس ۱۲ کرتی Creteil: پروفسور شالین Chaline، (سال ۱۳۵۵)؛

- آشنایی با زبان های فرانسه، عربی، انگلیسی در حد استفاده از کتاب.

 

سوابق کاری:

- استادیار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، گروه هنرهای تجسمی، (از اردیبهشت ۱۳۳۹)؛

- مؤسس و سرپرست گروه «دکوراسیون و معماری داخلی» در مدرسة عالی ساختمان تهران (۱۳۵۱- ۱۳۵۴)؛

- دانشیار دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۸و استعفا از دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۶؛

- مدرس دانشگاه تربیت مدرس (از سال ۱۳۶۷)؛

- عضو هیئت عملی دانشگاه شاهد از آغاز تاکنون؛

- تدریس در دانشگاه‌های هنر یزد، زاهدان، پردیس اصفهان، الزهرا، دانشکدة صدا و سیما، جهاد دانشگاهی، مدرسه عالی ساختمان، و دانشکده نیروی هوایی (پیش از انقلاب) و غیره؛

- ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، خرداد ۱۳۵۹ تا اردیبهشت ۱۳۶۱؛

- سرپرست گروه طرح ادغام دانشکده‌ها و مؤسسات آموزش عالی هنری با حکم و ابلاغ شورای انقلاب اسلامی ایران، (۱۳۵۹)؛

- مسئول کمیته ترجمه و تألیف هنر ستاد انقلاب فرهنگی از آغاز تا (۱۳۶۴)؛

- عضو هیئت تحریریه مجله «مدرس هنر» دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس؛

- عضو هیئت تحریریه مجله دانشور، دانشگاه شاهد.

 

فعالیت علمی، فرهنگی و هنری:

- عضو سازمان بین‌المللی بازاریابی Marketing International Organisation؛

- عضو انجمن هنرهای تجسمی یونسکو؛

- عضو کمیته مرکزی انجمن قلم ایران (P.E.N)، (سال‌های ۱۳۵۹ - ۱۳۴۹)؛

- عضو مؤسس انجمن هنرهای تجسمی جمهوری اسلامی ایران؛

- عضو کمیته پژوهش، ترجمه و نشر شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛

- مسئول کمیته پژوهش، ترجمه و نشر شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛

- مسئول کمیته برنامه‌ریزی هنر شورای انقلاب فرهنگی تا سال ۱۳۶۴؛

- عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران؛

- عضو مؤسس و کارشناس «موزه صنایع دستی معاصر ایران»؛

- عضو کمیته برنامه‌ریزی هنر فرهنگستان هنر؛

- کارشناس ارزشیابی آثار هنری غربی موزه هنرهای معاصر تهران؛

- کارشناس نگاره‌های کتاب‌های خطی کهن ایران؛

- عضو انجمن بین‌المللی داوران آثار نمایشگاهی؛

- عضو شورای هنری مؤسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره).

 

داوری مقالات مجله‌های علمی ـ هنری:

- دانشور، فصلنامه علمی دانشگاه شاهد؛

- فصلنامه هنر، نشریه معاونی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

- مشاور هنری مرکز مطالعات ایرانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

- کارشناس و داور کتاب‌ها و پژوهش‌های هنری معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

- کارشناس و داور کتاب‌های هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

- ارزیاب علمی و هنری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رشته‌ها و شاخه‌های مختلف هنری دانشگاه آزاد اسلامی؛

- ارزیاب مؤسسه‌های آموزشی عالی غیرانتفاعی (سوره، جهاد دانشگاهی و غیره) برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

 

مقالات:

- مقاله‌هایی درباره قالی‌های شیراز در مجله انگلیسی زبان کانادایی «کورم» C.O.R.M ، شماره 2 دوره دوم ژوئیه 1989 (۱۳۶۸ خ.ه) و شماره های ۲،۳ و ۱ م و... دوره سوم،ماه‌های مارس، پوییهم سپتامبر، و... 1990، (۱۳۶۹)؛

- مقاله به زبان فرانسه در مجله «اسلام»، درباره هنر انقلاب اسلامی، (۱۳۷۲)؛

- مقاله در مورد ششمین دوسالانه هنرهای تجسمی بنگلادش در مجله هنر معاصر، شماره ۲، (آذر و دی ۱۳۷۲)؛

- مقاله «به بهانه دوسالانه دوم» در مجله هنر معاصر شماره ۲، (آذر و دی ۱۳۷۲)؛

- مقاله «خط ـ نقاشی شترمرغ هنر معاصر ایران» در مجله هنر معاصر شماره ۳، (۱۳۷۲)؛

- مقاله «ریشه‌یابی عناصر ترکیب‌گر نگارگری‌های ایران» در ویژه‌نامه نخستین دوسالانه نگارگری ایرانی ـ اسلامی، (خرداد ۱۳۷۲)؛

- مقاله «سخنی درباره هنر اسلامی و هنر انقلاب اسلامی ایران» در فصلنامه «دانشگاه انقلاب»، نشریه جهاد دانشگاهی ـ مرکزی، شمارة ۱۰۶ و ۱۰۷، (بهار و تابستان ۱۳۷۵)؛

- مقاله «بحران در هنر امروز ایران»، در کتاب کنفرانس هنرهای تجسمی ایران چاپ موزه هنرهای معاصر و انجمن هنرهای تجسمی، (۱۳۷۰)؛

- مقاله «نقد هنری» در کتاب صبح، نشریه «دفتر نشر آثار هنری»، شماره ۳، (بهار ۱۳۶۸)؛

- تحلیل نگاره‌های شاهنامه شاه طهماسب، فصلنامه هنر، (۱۳۷۵)؛

- «رنگ در قرآن»، مجله دانشور، نشریه دانشگاه شاهد، (۱۳۷۸)؛

- سلطان محمد و تحلیل نقاشی‌های او در شاهنامه شاه طهماسب، نشریه هنرهای تجسمی، شماره ۴۱؛

- علایم و نمادها و تفاوت‌های آنها، نشریه هنرهای تجسمی، شماره ۴۴؛

- «هنر ابلاغ زیبایی است نه فقط ابداع آن»، نشریه هنرهای تجسمی، شماره ۴۵؛

- «وجوه اختلاف میان زیبایی‌شناسی غرب و شرق»، برای مرکز اطلاعات ایرانی سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی، مجتمع امام خمینی؛

- خلاصه تاریخ هنر ایران، مرکز مطالعات ایرانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

- تاریخ هنرهای تجسمی ایران، کتاب «سیمای فرهنگ ایران»، انتشارات ایلام.

 

ترجمه‌ها:

- روحانیت در هنر و در نقاشی به ویژه اثر واسیلی کاندینسکی، ۱۳۵۲، چاپ و نایاب شده؛

- نقطه ـ خط ـ گستره، اثر واسیلی کاندینسکی، ۱۳۵۳، چاپ و نایاب شده؛

- زیبایی شناسی هنر اسلامی، از الکساندر پاپادوپولو، ۱۳۷۵، زیر چاپ؛

- درس‌های کاندینسکی در باهاوس، آماده چاپ؛

- تاریخ سینمای جهانی اثر ژرژ سادول، آمادة چاپ؛

- بازی و عناصر آفرینشگر، ارنست روتگر و دیته کلایته، در دو مجلد: ۱ـ نقطه و خط ۲ ـ گستره آماده چاپ؛

- بازی که می‌آفریند، ارنست روتگر و دیته کلایته در هفت مجلد: ۱ـ کاغذ ۲ـ چوب ۳ـ سفالینه ۴ـ نخ و پارچه ۵ـ رنگ و پارچه ۶ـ مقوای مواج ۷ـ فلز؛

- هنر تجریدی، نوشته میشل راگون، آماده چاپ؛

- بیست و پنج سال هنر زنده نوشته میشل راگون، در نقد هنر، آماده چاپ؛

- «نقطه آفرینی» (آفرینش آثار هنری با گره)، اثر دونالد ژ. ویلکوک، آماده چاپ؛

- سفینه‌ای که فضا را درمی‌نوردد، لویی آمیمن. آماده چاپ.

 

نوشته‌ها:

- مبانی نظری هنرهای تجسمی در دو مجلد: ۱ـ ابعاد ملموس اثر هنری، انتشارات دانشگاهی سمت ۱۳۷۶ (که پیش از آن زیر عنوان «هنر چیست» در انتشارات رجا چاپ شده بود)، ۲ـ ابعاد محسوس اثر هنری؛

- تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر ایران (به طور ایجاز) مرکز مطالعات ایرانی سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی؛

- آشنایی با هنرهای معاصر جهان، ۱۳۶۵؛

- آیه نور، ولایت و هنر، ۱۳۷۷؛

- رنگ و کاربرد آن در هنرهای مختلف، ۱۳۷۹ ، به سفارش سازمان انتشارات سمت.

 

- ترجمه، تنظیم و تألیف:

- مجموعه مقالات هنری، آماده چاپ؛

- سه جریان بزرگ هنر سده بیستم: فوویسم، کوبیسم و آبستره؛

- از احساس‌گرایی (امپرسیونیسم) تا تحول هنر در دهه ۷۰؛

- مبانی نظری نقاشی دیورای، ۱۳۷۴.

 

طرح‌های تحقیقاتی:

- اصول ترکیب‌بندی و رنگ‌آمیزی در نگاره‌های شاهنامه شاه طهماسب برای دانشگاه شاهد؛

- مکتب شیراز ۱ و نگاره‌های «خاوران‌نامه» برای دانشگاه شاهد.

 

راهنمایی بیش از سی پایان‌نامه دانش‌آموختگی کارشناسی ارشد به شرح زیر:

- علل رکود نگارگری ایرانی ـ اسلامی بعد از رضا عباسی، تربیت مدرس، محمد خزایی (نفر اول)، (۱۳۷۰)؛

- سنت‌گرایی در هنر، تربیت مدرس، سیدحسن سلطانی، (۱۳۷۱)؛

- آفرینش هنری در نقاشی ایرانی ـ اسلامی، تربیت مدرس، اصغر جوانی، (۱۳۷۱)؛

- پایه‌های اصولی و تکنیک در طراحی، تربیت مدرس، حسن رزمخواه، (۱۳۷۱)؛

- تحلیل ریشه‌های نقاشی ایرانی، تربیت مدرس، منصور حسامی، (۱۳۷۱)؛

- هندسه مبنایی در نگارگری ایرانی ـ اسلامی، تربیت مدرس، محسن مراثی (نفر اول)، (۱۳۷۲)؛

- اصول و مبانی نگارگری، تربیت مدرس، داریوش فرد دهکردی، (۱۳۷۲)؛

- مبانی هنرهای تجسمی، تربیت مدرس، پرویز حکیمزاده اصل، (۱۳۷۲)؛

- بررسی تطبیقی وجوه تصویری ادبیات و نگارگری ایرانی ـ اسلامی، تربیت مدرس، علی اصغر شیرازی، (۱۳۷۳)؛

- بررسی رابطه هنرمند و مخاطب هنر و جایگاه مخاطب در هنر معاصر، تربیت مدرس، عبدالحمید کشمیر شکن (نفر اول)، (۱۳۷۳)؛

- بررسی آثار حماسی ـ جنگی نقاشی ایران خصوصاً در دوره دفاع مقدس، تربیت مدرس، بهرام فرج، (۱۳۷۳)؛

- تأثیر متقابل هنر و فناوری، تربیت مدرس، فاطمه بهرامی، (۱۳۷۳)؛

- سیمای انسان در آیینه هنر ایران بعد از ظهور اسلام، تربیت مدرس، حبیب‌الله صادقی، (۱۳۷۴)؛

- بررسی تأثیرات هنر شرق بر هنر اروپا از سده نوزدهم تا جنگ جهانی دوم، تربیت مدرس، عطیه کلانی تهرانی (نفر اول)، (۱۳۷۴)؛

- بررسی زیباشناسانه عمارت هشت بهشت اصفهان، دانشگاه تهران (هنرهای زیبا)، گلناز خادمپور، (۱۳۷۴)؛

- کلمه و تصویر، دانشگاه هنر، پدرام حکیمزاده اصل، (۱۳۷۴)؛

- سیر پیدایش اولین نقوش در نقاشی کودکان، دانشگاه هنر، محمدعلی رجبی، (۱۳۷۴)؛

- تحلیل و بررسی فرم و رنگ در آثار سلطان محمد، تربیت مدرس، افسانه نیکی رشیدی، (۱۳۷۵)؛

- تاریخ و اصول نقاشی دیواری، تربیت مدرس، اردشیر بروجنی، (۱۳۷۴)؛

- طرح مرمت و احیای مسجد جامع رجبعلی تهران، دانشکده پردیس اصفهان، میترا بهار صفت، (۱۳۷۵)؛

- بررسی نقاشی‌های دیواری امامزاده‌های شمال ایران، تربیت مدرس، محمدمهدی اخویان، (۱۳۷۵)؛

- بررسی صفحه آرایی در نسخ خطی کتابخانه مرحوم آیت‌الله‌العظمی مرعشی، تربیت مدرس، احد یاری راد (نفر اول)، (۱۳۷۵)؛

- اصول طراحی و ترکیب بندی در نگارگری های ایرانی ـ اسلامی، تربیت مدرس، اکرم محمودی، (۱۳۷۵)؛

- روند نقد آثار نقاشی، دانشگاه هنر، محمد کشاورز، (۱۳۷۵)؛

- شرق و غرب، مکتب مغول و رامبراند، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرکزی، رأفت نگارنده، (۱۳۷۵)؛

- تکنیک‌های چاپ سیلک اسکرین (ابریشم نگاری)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، بهروز موسوی، (۱۳۷۵)؛

- جلوه‌های تجسمی قیامت از دیدگاه قرآن، تربیت مدرس، سیدمحسن علوی نژاد، (۱۳۷۶)؛

- «فر» و نماد آن در هنر ساسانی، دانشگاه هنر، سعیده جفعری، (۱۳۷۶)؛

- عوامل مؤثر در آموزش هنر (مقطع راهنمایی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی، جواد قاجار، (۱۳۷۶)؛

- بررسی زیبایی‌شناسی نقش برجسته‌های ساسانی، تربیت مدرس، محمدحسین جعفری نمینی، (۱۳۷۸)؛

- وجوه تشابه و تباین در هنر «مدرن» و «کلاسیک»، دانشگاه تربیت مدرس، محمود میرزایی، (۱۳۷۸)؛

- بررسی تحلیلی نقش گرافیک در نظام آموزشی از راه دور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی، فاطمه ملک افضلی، (۱۳۷۸)؛

- عالم خیال در نگارگری و ناخودآگاه در فراواقعی‌گرایی، تربیت مدرس، علی اصغر غلامی، (۱۳۷۹)؛

- روند خلاقیت در هنرهای تجسمی، تربیت مدرس، داریوش امین افشار، (۱۳۷۹)؛

- بیرون و درون در هنرهای تجسمی، رساله دکترای هنرهای تجسمی (دانشگاه سوربون پاریس) با همکاری پروفسور ویریلیو virilieux، خانم فرانسواز لالاند، (۷۰-۱۳۶۹).

 

 دیگر فعالیت‌های هنری:

- شرکت در بیش از پنجاه نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از ایران؛

- بیش از 25 نمایشگاه انفرادی در ایران از سال ۱۳۴۹به بعد؛

- مؤسس رشته دکوراسیون و معماری داخلی در مدرسه عالی ساختمان، ۱۳۵۲ در سال ۱۳۵۱ و مدیریت آن تا سال ۱۳۵۴؛

- مؤسس و بنیان‌گذار جشنواره‌های تجسمی جوانان شهرستان‌ها برای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

- عضو بنیان‌گذار جامعه دانشگاهیان ایران در مسیر انقلاب اسلامی ایران، (۱۳۵۶)؛

- عضو بنیان‌گذار جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران در مسیر انقلاب اسلامی ایران، (۱۳۵۷)؛

- بنیان‌گذار دانشکده هنر در دانشگاه سیستان و بلوچستان، پردیس زاهدان؛

- مؤسس گروه نقاشی در مجتمع هنر و معماری و شهرسازی دانشگاه یزد؛

- عضو بنیان‌گذار دانشکده هنر دانشگاه شاهد؛

- طراح مجموعه دوسالانه‌های هنری برای معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

- دبیر و عضو شورای انتخاب و شورای داوری نخستین دوسالانه نگارگری ایرانی ـ اسلامی ایران، (۱۳۷۰)؛

- عضو شورای داوری نخستین، دومین و سومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران؛

- عضو شورای داوری دومین و سومین دوسالانه نگارگری ایرانی ـ اسلامی ایران؛

- داوری و سخنرانی در اکثر جشنواره‌های منطقه‌ای جوانان در شهرستان‌ها؛

- تأسیس رشته نقاشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ۱۳۶۷؛

- مشاوره و شرکت در تأسیس «موزه صنایع دستی معاصر ایران» (میدان ولیعصر) برای سازمان صنایع دستی ایران؛

- شرکت در کنفرانس هنرهای اسلامی ایران در الجزیره و سخنرانی در آن (۱۳۶۷)؛

- شرکت در کنفرانس هنرهای تجسمی شرق در داکا، بنگلادش، و سخنرانی در مورد هنر معاصر ایران و هنر انقلاب اسلامی، (زمستان ۱۳۷۲)؛

- عضو هیئت تحریریه مجلة «مدرس هنر» دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس؛

- عضو هیئت تحریریه مجله دانشور (فصلنامه) دانشگاه شاهد؛

- دارای آثار هنری در مجموعه‌های شخصی خارج از کشور، و موزه‌های هنرهای معاصر تهران، کاخ ـ موزه نیاوران، موزه هنرهای زیبای سعدآباد، موزه شهدا، موزه مجلس شورای اسلامی، فرهنگستان هنر و غیره.

وبگاه استاد آیت‌الهی در فرهنگستان هنر را اینجـا مشاهده کنید.



 

مؤسسات تابعه

پژوهشکده هنر
مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری
مؤسسه فرهنگی هنری صبا


پیوندها

فرهنگستان‌های ایران
دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها
مؤسسات پژوهشی
یاد استاد
پورتال قدیم

تماس با ما

ساختمان مرکزی : تهران- خیابان ولیعصر، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552
كدپستي : 1416953613
تلفن : 5 - 66954200 دورنگار : 66951167
رایانامه : honar@honar.ac.ir

کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.