
کلان پژوهش پایش و ارزیابی وضعیت هنرهای سنتی در آموزش عالی ایران منتشر شد
به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، گروه پایش آموزش های عالی هنر فرهنگستان هنر، زیر نظر ناهید عبدی و با پژوهشگری و اجرای ناهید امیری، طرح کلان پژوهشی بررسی وضعیت رشتههای تحصیلی مرتبط با هنرهای سنتی در نظام آموزش عالی هنر در بازه زمانی سالهای 1390 تا 1399 را به انجام رسانید. یکی از مهمترین مأموریتهای فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، پاسداری از میراث هنری ملی و اسلامی و برنامهریزی در راستای حفظ، تقویت و گسترش هنرهای ایرانی و بومی است. یکی از راههای توسعه هنرهای بومی، استقرار این هنرها در قالب رشته تحصیلی در ساختار آموزش عالی کشور است. بر این اساس گروه پایش آموزش های عالی هنر معاونت پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر، طرح کلان پژوهشی بررسی وضعیت رشتههای تحصیلی مرتبط با هنرهای سنتی در نظام آموزش عالی هنر در بازه زمانی سالهای 1390 تا 1399 (دوره 10 ساله بعد از تصویب نقشه جامع علمی کشور) را به انجام رسانید. این پژوهش که قرار است در قالب کتاب منتشر شود در 12 فصل به بررسی شاخصهای آموزش عالی هنرهای سنتی میپردازد. فصلهای این پژوهش عبارتند از وضعیت هنرهای سنتی در آموزش عالی ایران، رشتههای تحصیلی زیرگروه هنرهای سنتی، جمعیت دانشجویی هنرهای سنتی، دانشآموختگان هنرهای سنتی، وضعیت اشتغال دانشآموختگان هنرهای سنتی، اعضای هیئتعلمی هنرهای سنتی، پراکنش جغرافیایی دانشگاهها و مؤسسات آمورش عالی هنرهای سنتی در کشور، پراکنش جغرافیایی رشتههای تحصیلی هنرهای سنتی، مقایسه رشتههای تحصیلی هنرهای سنتی با توانمندیهای هنری موجود در استانهای کشور، آمایش آموزش هنرهای سنتی در آموزش عالی کشور. این پژوهش با نگاه آمایش سرزمینی که از اولویتهای نظام آموزش عالی ایران است، به بررسی وضعیت شاخصهای آموزش در رشتههای هنرهای سنتی و توانمندیهای و هنرهای بومی استانهای کشور پرداخته، تا با نمایش وضعیت حال حاضر این رشتهها زمینهای را برای ترسیم نقشه راهی مدون برای تصمیمگیری سیاستگذاران عرصه آموزش هنرهای سنتی در آموزش عالی ارائه نماید.
|