در بیستویکمین نشست «حقوق مخاطب»، سامانه کودمو، به عنوان سکویی برای حفظ حقوق کودک و نوجوان در آثار رسانهای، مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت. به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، در این نشست، که بیستویکمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «حقوق مخاطب» بود، پلتفرم «کدومو»، چهارشنبه 10 بهمن، در تالار گلستان هنر بهصورت برخط و حضوری مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در ابتدای این نشست حسین سلطانمحمدی، دانشآموخته دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، مطالعات فرهنگی و رسانه، در زمینه حضور فراگیر رسانهها در دنیای امروز و مخاطبان آن پرداخت و گفت: بحث مخاطب در دنیای امروز یکی از مباحث مهمی است که بسیاری از کشورها به آن توجه خاص دارند. با پیشرفت تکنولوژی و گسترش زیرساختهای ارتباطی و سامانه جهانی شبکههای ارتباطی، دادهها و اطلاعات بسیاری از طریق این شبکهها عرضه شد که مخاطبان را در استفاده از محتواهای عرضه شده، دچار مشکل کرد که عمده این مشکلات متوجه کودکان و نوجوان میشد و عواقبی را برای خانوادهها در پی داشت. وی در همین زمینه افزود: توزیع و فراوانی سکوهای ارتباطی و محتواهای تولید شده، نظم خانوادهها را برهم زد و نوجوانان و جوانان با دستیابی به این شبکهها بدون کنترل وارد محتواهایی شدند که زیانها و عواقب خطرناکی را در پی داشت. در این زمینه «کدومو» طراحی شد تا به خانوادهها کمک کند تا فیلمها و انیمههای ساخته شده را بیشتر بشناسند و این نشست در جهت معرفی این سکوی ارتباطی است.
خانواده دستیار رسانهای «کدومو» است در ادامه این نشست، حسن قاسمزاده، مدیر سامانه «کدومو» به تبیین این سکوی ارتباطی پرداخت و گفت: در گذشته مجبور بودیم برای شناخت یک فیلم یا انیمیشن به رسانههای مکتوب، مجازی و نقدهای منتشر شده، رجوع کنیم تا فیلمی را برای مخاطبان کودک و نوجوان انتخاب نماییم. سامانه کدومو این نقش را برعهده گرفته و محصولاتی که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته میشود، مورد ارزیابی قرار داده و تلاش کرده تا از طریق آموزش به خود خانوادهها، فرآیند تنظیمگری را از این طریق انجام دهد. در واقع خانواده نظرات منفی یا مثبتی که از دیدن یک فیلم یا پویانمایی ابراز میکند، دستیار رسانهای کدومو میشود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در کدومو تلاش میکنیم تا با فرمول و تحقیقات پیش برویم و به همین دلیل با سه نوع ارزیابی مواجهیم ارزیابی رده سنی، ارزیابی توصیفی و ارزیابی توصیهگر. ارزیابی رده سنی از طریق مقالات و پژوهشهایی است که در ایران و جهان صورت گرفته است. به عنوان مثال؛ وزارت بهداشت جهانی میگوید: سیگار کشیدن افراد زیر 15 سال موجب عدم رشد مغزی خواهد شد. پس صحنه سیگار کشیدن آن فیلم را برای کودکان زیر پانزده سال ممنوع اعلام میکند. قاسمزاده درباره ارزیابی توصیفی افزود: شاید صحنهای را در فیلم مشاهده نکنیم که متناسب با گروه سنی کودک و نوجوان باشد، ولی محتوای فیلم برای این گروه القای ترس، خشم، اضطراب و امثال آن را در پی داشته باشد. در ارزیابی توصیهگر نیز به مواردی که خطرآفرین هستند، اشاره شده و توصیه میشود که خانواده از دیدن فیلمی پرهیز داده شود.
11 کشور در جهان، دارای نهادهای نظارتی تولید و توزیع هستند حسین حقپناه، مدیر اسبق سامانه کدومو نیز فرآیند ابتدایی شکلگیری این سکوی ارتباطی را تشریح کرد و گفت: هنگام تدریس کلاسهای سواد رسانهای، متوجه نیاز خانوادهها به چنین سامانهای شدم. پس از آن مطالعات جامعی بر روی کشورهای جهان به صورت دقیق و علمی انجام دادیم و برای ایجاد چنین سامانهای از کارشناسان خارجی نیز دعوت کردیم تا از نظرات آنها نیز بهرهمند شویم. متوجه شدیم که در یازده کشور، این نظارت به صورت دقیق انجام میشود که گاه از طریق دولت و گاه از طریق نهادهای نظارتی که در نهایت به دولتها متصل هستند، صورت میگیرد. وی در توضیح بیشتر نهادهای نظارتی گفت: این نظارت بر روی مواردی که جنبههای روحی و روانی در پی دارند و گاه تربیت کودک را نشانه میروند، مورد ارزیابی قرار میگیرد و از ابتدا تولیدکننده مواردی چون ترس، الفاظ رکیک، حساسیتهای دینی و مسایل اجتماعی را میبایست حذف کرده و یا رده سنی خاصی برای آن قرار دهد. حقپناه تصریح کرد: در میان این 11 کشور تنها برزیل است که نظارت و نقش مؤثری بر تولیدات خود نداشته و فقط نقش توصیهگر دارد. ولی بسیاری از این کشورها به ویژه آمریکا، آلمان و کره به شدت محتواها را نظارت میکنند و برای هر برنامه و فیلم و انیمیشینی، گروه سنی قائلند. در پلتفرم کدومو تلاش کردیم تا دارای سامانه «هدایت مصرف» و «هرم تنظیمگری رسانهای» باشیم. و از قوانین و مقررات و سامانههای مشابه استفاده کردیم و به تدریج با بومیسازی آنها به یک سامانه دقیقتر دست پیدا کردیم و بر این مبنا کار را جلو بردیم. سامانه کدومو یک سکوی موقت برای خانوادههاست تا زمانی که خود خانواده بتوانند با دقت و نظارت محتواهای مناسب کودک و نوجوانان را تشخیص دهند. این نشست با پرسش و پاسخ به پایان رسید. فایل صوتی این نشست را اینجـا بشنوید. |
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
| |
متن تصویر: | |
![]() |
![]() |
![]() |