آرم فرهنگستان هنر
اخبار > نقش و رویکردهای پیش‌گیرانه از وقوع جُرم در آثار هنری کودک و نوجوان بررسی شد


نقش و رویکردهای پیش‌گیرانه از وقوع جُرم در آثار هنری کودک و نوجوان بررسی شد

 

دومین پیش‌نشست همایش ملی «حقوق کودک و نوجوان در آثار هنری و ادبی»، با عنوان «حق کودکان و نوجوانان بر آموزش ادبیات و هنر؛ از جنبه‌های هنجارمندانه تا جُرم‌شناسانه»، در سالن گلستان هنرِ فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، در این پیش‌نشست، ابتدا مهدی صبوری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی، درباره «نقش هنر در پیش‌گیری از بزه‌کاری اطفال و نوجوانان» به سخنرانی پرداخت.

او به نقش و اهمیت پیش‌گیری از جُرم اشاره و دوگانه کیفر و پیش‌گیری را بررسی کرد و گفت: ارتقای سلامت روانی از طریق هنر عامل پیش‌گیری از بزه‌کاری کودکان و نوجوانان به شمار می‌آیند.

این عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، درخصوص رویکردهای پیش‌گیرانه، ادامه داد: رویکرد هنردرمانی و استفاده از خلاقیت هنری عامل درمان اختلالات روان‌شناختی و پیش‌گیری از بزه‌کاری و راهکار رشد و ارتقای سلامت جسمانی، روانی و هیجانی کودکان و نوجوانان محسوب می‌شوند.

او در همین زمینه ادامه داد: کارکردهای هنردرمانی در ارتقای سلامت روان، با ایجاد زمینه مناسب برای انتقال پیام‌های پیش‌گیرانه، صورت می‌گیرد و ارائه پیام‌های پیش‌گیرانه همراه با خلاقیت هنری عامل ایجاد همدلی و همراهی مضاعف در مخاطبان است.

مهدی صبوری، در پایان سخنان خود، هنردرمانی را عامل بیان و پردازش تجربیات، توسعه مهارت در برقراری ارتباط مثبت با دیگران، بهبود وضعیت عاطفی و ارتقای تطابق و سازش‌پذیری با محیط دانست.

 

تأکید بر آموزش حقوق به کودکان و نوجوانان از طریق رسانه‌ها

این نشست با سخنرانی بهاره عرب، پژوهشگر و دانش‌آموخته دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، درباره «نقش رسانه در آموزش حقوق کودکان و نوجوانان» ادامه یافت. او ابتدا به تعریف کودک و نوجوان در دوره‌های مختلف تاریخی، براساس اسناد داخلی و خارجی، پرداخت. سپس، با تشریح نظام ارتباطات اجتماعی، شکل‌گیری وسایل ارتباطی جدید، تأکید بر دانش و آگاهی و رشد و تعالی همه‌جانبه‌ای که در جوامع صورت گرفته است، ضرورت اتخاذ تمهیدات و مقررات لازم برای ترغیب رسانه‌ها به امر آموزش حقوق کودکان و نوجوانان را به بحث گذاشت.

او رسانه را به‌عنوان فضا و ابزار ارتباطی انتقال اطلاعات و محتوا (پیام) به مخاطبان دانست و آموزش حقوق به کودکان و نوجوانان را عامل کاهش مشکلات حقوقی و راهکاری آموزشی برای حل مسئله و تفکر انتقادی بیان کرد.

انتقال مفاهیم حقوقی به کودکان و نوجوانان از طریق آموزش رسانه‌ها و با هدف توانمندسازی و دفاع در برابر بی‌عدالتی، ارزیابی نحوه عملکرد جامعه و تشویق آن‌ها به رعایت قانون، رفتار اخلاق مدارانه و مشارکت فعال در جامعه نیز از محورهای بحث این پژوهشگر بود.

 

نقش هنر در آموزش مهارت‌های زندگی به کودک و نوجوان

«حق کودکان و نوجوانان بر آموزش در نمایش عروسکی مدرسه موش‌ها» نیز عنوان مقاله‌ای بود که زینت باقری‌نژاد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم تحقیقات تهران)، به بحث و بررسی گذاشت. او ابتدا به زمان تولید نمایش عروسکی مدرسه موش‌ها در دهه 1360 اشاره و تلاش کرد این نمایش را از لحاظ شخصیت‌شناسی تحلیل کند و مصداق‌های جُرم‌انگارانه آن را توضیح دهد. سپس، به اهمیت و جایگاه حق بر آموزش در اسناد بین‌المللی و حقوق ایران پرداخت.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد، در ادامه، تأثیر نمایش عروسکی در شکل‌گیری نسبت مدرسه، آموزش، جامعه‌پذیری و ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی را بررسی کرد و گفت: مدرسه در این نمایش نه‌فقط مکانی فیزیکی است، بلکه نمادی از محیطی امن و پویا برای یادگیری و رشد کودکان است. از سوی دیگر، این نمایش به آموزش مهارت‌های زندگی، مانند حل مسئله، تصمیم‌گیری، مسئولیت‌پذیری و احترام به دیگران، می‌پرداخت.

او استفاده از شخصیت‌های عروسکی با ویژگی‌های متفاوت در یک کلاس و چگونگی آموزش با توجه به این تفاوت‌ها را نقد و بررسی کرد. یادگیری عوامل مؤثر جامعه‌پذیری در پیش‌گیری فردمدار از رفتارهای پُرخطر، بزه‌کارانه و ضداجتماعی در آینده، همچنین، چالش‌های روان‌شناختی و اجتماعی نمایش عروسکی مدرسه موش‌ها از جمله محورهای اصلی‌ای بود که زینت باقری‌نژاد به آن‌ها پرداخت.

شایان ذکر است همایش ملی «حقوق کودکان و نواجوانان در آثار هنری و ادبی» دوشنبه، 29 بهمن 1403، در فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.

فایل صوتی این نشست را اینجـا بشنوید.

 
 
 

زمان انتشار: دوشنبه ٨ بهمن ١٤٠٣ - ١٤:٢٦ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;