عضو پیوسته و رئیس گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران
تحصیلات:
- فارغالتحصیل از هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران، رشته نقاشی، ۱۳۴۱؛
- فارغالتحصیل از انستیتو هنر شیکاگو، رشته نقاشی و هنرهای چاپ (B.F.A)۱۳۴۷؛
- فارغ التحصیل از انستیتو پرات نیویورک، رشته نقاشی و هنرهای چاپ (B.F.A).
عضویت:
- استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر (بازنشسته)؛
- عضو افتخاری انجمن نقاشان ایران.
فعالیتهای اجرایی:
- مدیر کانون هنرهای تجسمی، دانشگاه فارابی، ۱۳۵۸-۱۳۵۴؛
- مدیر گروه نقاشی، دانشگاه هنر، ۱۳۷۲-۱۳۶۸؛
- مدیر تحصیلات تکمیلی، دانشگاه هنر، ۱۳۷۸-۱۳۷۲؛
- مدیر گروه نقاشی (کارشناسی ارشد)، دانشگاه هنر، از بدو تأسیس ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۶؛
- رئیس دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، ۱۳۷۸ تا ۱۳۵۸؛
- عضو کمیته ممیزی ارتقاء اعضای هیآت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۳۸۹ - ۱۳۸۱؛
- پژوهشگر نمونه سال ۱۳۸۳، در زمینه هنر؛
- سردبیر نشریه پژوهشنامه (علمی - تخصصی)، دانشگاه هنر اصفهان، از ۱۳۸۹ تاکنون؛
- سردبیر نشریه مطالعات تطبیقی هنر (علمی- پژوهشی)، دانشگاه هنر اصفهان، از ۱۳۸۹ تاکنون؛
- عضو کمیته ممیزی مشترک ارتقای هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و دانشگاه هنر شیراز، از سال ۱۳۹۱ تاکنون.
نمایشگاههای انفرادی:
- گالری تهران، زمستان ، ۱۳۵۲؛
- گالری زروان، زمستان، ۱۳۵۳٫؛
- انجمن ایران و آمریکای (سابق) زمستان، ۱۳۵۵؛
- نگارخانه شهر ، زمستان ۱۳۵۶؛
- گالری گلستان، پاییز، ۱۳۶۸؛
- کالری گلستان، پاییز، ۱۳۶۹؛
- گاری سبز، پاییز ، ۱۳۷۰؛
- گاری سبز، پاییز ، ۱۳۷۱؛
- گاری سبز، پاییز ، ۱۳۷۳؛
- گالری آریا، زمستان ، ۱۳۷۴؛
- گالری بامداد، پاییز، ۱۳۷۶؛
- کالری هفت ثمر، پاییز، ۱۳۷۶٫؛
- نگارخانه برگ، پاییز، ۱۳۷۷٫؛
- نگارخانه برگ، زمستان، ۱۳۷۹٫؛
- نگارخانه برگ، زمستان، ۱۳۸۰٫؛
- نگارخانه برگ، پاییز، ۱۳۸۳٫؛
- کالری هفت ثمر، زمستان، ۱۳۸۳٫؛
- نگارخانه اصفهان، زمستان، ۱۳۸۳٫؛
- نگارخانه دی، زمستان، ۱۳۸۴٫؛
- نگارخانه دی، زمستان، ۱۳۸۶٫؛
- نگارخانه ماه، زمستان ، ۱۳۸۷٫؛
- نگارخانه خاک، زمستان ۱۳۸۸٫؛
- نگارخانه خاک، پاییز، ۱۳۸۹٫؛
- نگارخانه هور، زمستان ، ۱۳۸۹٫؛
- نگارخانه خاک، پاییز، ۱۳۹۰٫؛
- نگارخانه خاک، پاییز، ۱۳۹۲٫؛
نمایشگاههای گروهی:
- سومین بینال تهران، ۱۳۴۱؛
- انستیتو هنری شیکاگو، ۱۳۴۴؛
- دانشگاه ایالتی پنسیلوایا، ۱۳۴۹؛
- هفتمین بازیهای آسیایی، تهران، شهریور ۱۳۵۳؛
- صدمین نمایشگاه نگارخانه قندریز، تهران، مهر ۱۳۵۳ ؛
- اولین نمایشگاه بین المللی هنر، تهران، دی ۱۳۵۳؛
- نگارخانه تهران، دی ۱۳۵۳؛
- نمایشگاه نقاشان و مجسمه سازان معاصر ایران- بال سوئیس، خرداد ۱۳۵۵؛
- نمایشگاه پنجاه سال هنر ایران، زمستان ۱۳۵۵؛
- موزه هنرهای معاصر، تهران، تابستان ۱۳۵۶؛
- یادبود استاد محمدی، فرهنگسرای نیاوران، اسفند۱۳۶۴؛
- موزه هنرهای معاصر تهران، اسفند۱۳۶۶؛
- موزه هنرهای معاصر تهران، تابستان ۱۳۶۸؛
- فرهنگسرای نیاروان، ۱۳۶۹؛
- نخستین بینال تهران، ۱۳۷۹؛
- نگارخانه برگ، تابستان ۱۳۷۲؛
- تالار اسعد گرگانی- گرگان، بهار ۱۳۷۳؛
- نگارخانه هفت ثمر، پاییز ۱۳۷۳؛
- جلوهایی از هنر ایران، موزه هنرهای معاصر، زمستان ۱۳۷۳؛
- تالار فجر ارشاد، زنجان، بهار ۱۳۷۴؛
- سمینار توسعه فرهنگی، دانشگاه تهران، بهار۱۳۷۴؛
- گالری هفت ثمر، پاییز ۱۳۷۴؛
- چهارمین بینال تهران، پاییز ۱۳۷۶؛
- نخستین نمایشگاه طراحی معاصر ایران، پاییز ۱۳۷۸؛
- پنجمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران، پاییز ۱۳۷۹؛
- دومین نمایشگاه بینالمللی طراحی معاصر ایران، زمستان ۱۳۷۹؛
- نخستین نمایشگاه نقاشی بینالمللی جهان اسلام، زمستان ۱۳۷۹؛
- شرکت در نمایشگاه نقاشی به مناسبت کنگره بینالمللی شیخ شهابالدین سهروردی، زنجان تابستان ۱۳۸۰؛
- نگاه معنوی، پاییز، ۱۳۸۲، موزه هنرهای معاصر تهران؛
- بهزاد در خیال من، زمستان ، ۱۳۸۲، فرهنگستان هنر؛
- سومین دوسالانه بینالمللی نقاشی جهان اسلام، زمستان ۱۳۸۳؛
- جنبش نوین، موزه هنرهای معاصر تهران، زمستان ۱۳۸۴؛
- چهارمین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام، زمستان ۱۳۸۵؛
- نمایشگاه بهار ایران، موزه هنرهای معاصر تهران، بهار ۱۳۸۶؛
- هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر تهران، مرکز فرهنگی صبا، زمستان ۱۳۸۶؛
- نمایشگاه گروهی نگارخانه نار، تهران، زمستان ۱۳۸۶؛
- نمایشگاه ((باغ ایران))، تهران، خانه هنرمندان، ۱۳۸۹؛
- نمایشگاه گروهی، خانه هنرمندان، ۱۳۹۱؛
- نمایشگاه گروهی ((بیان و انتزاع)) ، نگارخانه پردیس ملت، زمستان، ۱۳۹۲؛
- نمایشگاه گروهی ((شاهنامه نگاری))، نگارخانه لاله، بهار ۱۳۹۳؛
- نمایشگاه گروهی ((گروه هنرمندان گالری خاک))، تابستان ۱۳۹۳.
نمایشگاههای بینالمللی:
- نمایشگاه نقاشی خانه دوستی ملتها ، مسکو، پاییز، ۱۳۷۸٫؛
- نهمین بینال نقاشی، آکادمی شیل پاکالا، بنگلادش، زمستان، ۱۳۷۸٫؛
- نمایشگاه نقاشی در کشور اردن هاشمی، زمستان ۱۳۷۸؛
- نمایشگاه نقاشی معاصر ایران، نیویورک، بهار ۱۳۷۹؛
- نمایشگاه نقاشی معاصر ایران، سوریه، دمشق، پاییز ۱۳۷۹؛
- نمایشگاه نقاشی معاصر ایران، رم، ایتالیا، بهار ۱۳۷۹؛
- نمایشگاه نقاشی معاصر ایران، کازابلانکا، مراکش، ۱۳۸۴؛
- دوازدهمین بینال نقاشی، آکادمی شیل پاکالا، بنگلادش، زمستان ۱۳۸۶؛
داوری و دبیری:
- عضو هیئت داوران نخستین دوسالانه نقاشی معاصر ایران؛
- عضو هیئت انتخاب دومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران؛
- عضو هیئت انتخاب سومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران؛
- عضو هیئت داوری نخستین نمایشگاه طراحی بین المللی تهران؛
- دبیر پنچمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران؛
- عضو هیئت داوران دومین نمایشگاه بینالمللی طراحی معاصر ایران؛
- عضو هیئت داوران دومین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام، ۱۳۸۱٫؛
- عضو هیئت انتخاب و داوران سومین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام؛
- دبیر چهارمین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام، ۱۳۸۵٫؛
- دبیر «شمس فرهنگستان»، ۱۳۸۵٫؛
- دبیر همایش نگارگری مکتب تبریز، (دوره اول)، مکتب ایلخای، ۱۳۸۷-۱۳۸۶، تبریز، ایران؛
- دبیر نمایشگاه «جنبش سقاخانه»، موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۹۲؛
مقالات:
- مانه، آئینه تمام نمای تحولی بزرگ «فصلنامه هنر»، شماره دهم : ۲۵۹-۲۴۸؛
- «حجم در هنرهای تجسمی» فصلنامه هنر، شماره پانزدهم : ۴۶-۲؛
- «کولاژو مکتبهای نوین» فصلنامه هنر، شماره پانزدهم : ۱۷۳-۱۴۴؛
- «نگارگری ایران در دوره زند و قاجار» فصلنامه هنر، شماره بیست و دو : ۷۰-۴۹؛
- «طریقت دائو و نقاشی»، فصلنامه هنر، شماره بیست و ششم : ۱۶۰-۱۵۵؛
- «رالیسم در تعریف» فصلنامه هنر، شماره بیست و هفتم، ۸۰-۷۱؛
- «زمینة نگارگری در ایران»، مجموعه بحثهای کنفرانس هنرهای تجسمی، به مناسبت نخستین بینال تهران، ۱۳۷۰؛
- «زمینههای تصویری آثار صادق بریرانی»، منتشر شده در کتاب صادق بریرانی، ۱۳۷۴؛
- «ارزشهای جاودان شاهنامه بایسنغری»، فصلنامه هنر، شماره بیست و هشتم : ۲۴۲-۲۳؛
- «آثار طراحی میرزا ابوتراب غفاری»، فصلنامه هنر، شماره صفر، ۱۴-۴؛
- «نگارگری سنتی ایران، دیروز، امروز، . . .» هنرنامه، شماره ۳ : ۵۲-۴۶؛
- «قصص قرآن در هفت اورنگ جامی»، هنرنامه، شماره ۶ : ۵۰-۳۶؛
- «گرهارد ریشتر و سنت فیگوراتیو»، هنرنامه، شماره ۱۱ : ۲۸-۲۰؛
- «میرزا ابوالحسنخان غفاری (صنیع الملک) و داستان هزار و یکشب»، فصلنامه هنر، شماره ۳۵، بهار ۷۷ : ۸۴-۷۶؛
- «هنر ذن»، فصلنامه هنر، شماره ۳۰، زمستان ۷۴ : ۲۴۴-۲۴۱؛
- «مفهوم فضا در نقاشیهای عامیانه مذهبی»، فصلنامه هنر، شماره ۵۵ ، بهار ۸۲ : ۷۱-۶۴؛
- «جهانی شدن و هنر»، فصلنامه هنر، شماره ۶۷، بهار ۸۵ : ۴۲۴-۴۱۵؛
- «هفت اورنگ ابراهیم میرزا»، فصلنامه هنر، شماره ۳۷ : ۱۰۹-۱۰۰؛
- «چهرههای فیوم»، فصلنامه هنر ، شماره ۴۰ : ۹۸-۸۹؛
- «نقاشان نوین و مشرق زمین»، فرهنگستان علوم، شماره ۱۴، ۱۵ : ۲۷۱-۲۵۵؛
- «ملکوت شرق و اقلیم خیل غرب»، در سایه طوبی، ۱۳۷۹، ویژه همایش نخستین نمایشگاه نقاشی جهان اسلام : ۱۶۲-۱۵۴؛
- «شمایلهای حضرت علی (ع) در نگارگری سنتی ایران»، در آبی دریا، ۱۳۷۹ ، ویژنامه سال امام علی (ع)، ۸۰-۶۴؛
- «بازتاب اندیشه در نقاشی شرق دور»، هنرنامه، شماره ۱۳ : ۱۶-۴؛
- «جهان هیولایی روبرتو ماتا»، هنرنامه، شماره ۶۶ : ۶۰-۱۶؛
- «شاهنامه بایسنغری و تأثیرات آن»، فصلنامه خیال، شماره ۶ : ۳۷-۳۰؛
- «آیین ذن در تصویرسازی»، فصلنامه خیال، شماره ۷ : ۷۴-۶۴؛
- «آیین فضیلت در شرق دور»، مقاله منتشر شده در کاتالوگ نمایشگاه هنر معنوی، موزه هنرهای معاصر تهران، ۱۳۸۳؛
- «تجلی نور در آثار استاد محمود جوادیپور»، مقاله منتشر شده در کاتالوگ نمایشگاه استاد محمود جوادی پور، فرهنگستان هنر؛
- «بنیانهای مدرنیسم در نقاشی ایران»، هنرنامه، شماره ۲۰ : ۷۲-۵۶؛
- «خیالیسازی»، فصلنامه هنر، شماره ۶۶ ، زمستان ۱۳۸۴؛
- «زمینههای مدرنیسم در نقاشی معاصر ایران»، ارایه مقاله، دانشگاه اکسفورد، تابستان ۱۳۸۴؛
- «معمای لاینحل استاد محمد سیاه قلم»، گلستان هنر، شماره یک ۱۰۰-۹۳؛
- «نسخه مصور مونس الحرار»، گلستان هنر، شماره ۶ : ۱۱۵-۱۱۲؛
- «دیوان سلطان احمد جلایر و هفت وادی منطق الطیر عطارد»، گلستان هنر، شماره ۱۰ : ۷۲-۶۴؛
- «قصصالانبیاء به روایت تصویر»، فصلنامه خیال، شماره ۱۳ : ۱۳۱-۱۱۴؛
- «شاهنامه محمد جوکی»، نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، شماره ۴ : ۵۰-۳۵؛
- «شاهنامه قرچغایخان»، هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، شماره ۴۵ : ۲۳-۱۳؛
- «انواع بست رنگ در متون تاریخی فنی نقاشی و خوشنویسی ایران»، نامه هنرهای تجسمی، سال پنجم، شماره ۱۰، پاییز و زمستان ۱۳۹۱ : ۸۰-۶۳ ؛
- «یگانه کتاب مصور صنیعالملک»، ایراننامه، کانادا، سال ۲۹، شماره ۱، بهار ۱۳۹۳/۲۰۱۴ : ۶۳-۴۹٫.
مقالات (ترجمه):
- «تاریخ امپرسیونیسم»، فصلنامه هنر، شماره نوزدهم : ۵۰-۲۸؛
- «هنر ظریف دشمنتراشی»، فصلنامه هنر، شماره بیستم : ۵۱-۴۴؛
- «گستره هنر فرانسه»، بخش نخست، فصلنامه هنر، شماره بیست و سوم : ۶۴-۵۵؛
- «گستر هنر فرانسه»، بخش دوم، فصلنامه هنر، شماره بیست و چهارم : ۶۸-۶۰؛
- «نقاشی در سده ۱۲ و ۱۳»، فصلنامه هنر، شماره بیست و هشتم : ۳۱۴-۲۹۷؛
- «سنتز صفوی»، فصلنامه هنر، شماره بیست و نهم؛
- «نگارخانه و نقاشان من»، هنرنامه، شماره یک : ۴۵-۲۸؛
- «ابزار و مصالح نگارگر ایران»، فصلنامه هنر، (دوره جدید) شماره ۳۴ : ۱۰۸-۹۴؛
- «نقاشی زن در مناسک چای ژاپنی»، فصلنامه خیال، شماره ۲۰ : ۱۰۴-۸ ۸.
نقد و معرفی کتاب:
- «دو کتاب در هنر اسلامی»، نشر دانش، سا پنجم، شماره سوم، فرودین و ادریبهشت ۱۳۶۴ : ۳۲-۳۰؛
- «تاریخ نقاشی معاصر»، نشر دانش، سال ششم، شماره چهارم، خرداد و تیر ۱۳۶۵ : ۴۷-۴۴؛
- «مکتب کمالالملک»، نشر دانش، سال ششم، شماره پنچم ، مرداد و شهریور ۱۳۶۵ : ۳۹-۳۷؛
- «کتابی معتبر در هنر اسلامی»، نشر دانش ، سال هفتم، شماره دوم، بهمن و اسفند ۳۶۵ : ۱۹-۱۶؛
- «... و چون بامداد شده شهرزاد لب از سخن فرو بست»، فصلنامه هنر، شماره ۶۱، پاییز ۱۳۸۳ : ۲۱۲-۲۱۰؛
- «بالاخره کدام محمد زمان»، فصلنامه هنرهای تجسمی، شماره اول، بهار ۱۳۹۰ : ۲۸-۲۳.
کتابشناسی:
- «کتابشناسی کمالالملک»، نشر دانش، سال پنجم، شماره چهارم، خرداد و تیر ۱۳۶۴ : ۵۲-۵۰؛
- «کتابشناسی کمالالدین بهزاد»، فصلنامه هنر، شماره ۵۷، پاییز ۱۳۸۲ : ۱۶۰-۱۴۵.
تألیف کتاب:
- انگلیسی تخصصی دانشجویان رشته هنرهای تجسمی، تهران انتشارات سمت، ۱۳۷۷، (چاپ دوازدهم، ۱۳۹۰)؛
- کارگاه هنر (۱) ، دوره یش دانشگاهی هنر، تهران، وزارت آموزش و پرورش،۱۳۷۸ ؛
- کارگاه هنر (۲)، دوره پیش دانشگاهی، تهران وزارت آموزش و پرورش، ۱۳۷۸؛
- نقاشی ایرانی، (ترجمه)، تألیف شیلا کنبی، تهران، دانشگاه هنر، ۱۳۷۹ (چاپ پنجم ۱۳۹۰)؛
- استاد محمد جوادیپور و آفریدههایش، تهران، موزه هنرهای معاصر، ۱۳۸۹؛
- استاد احمد اسفندیاری و گوهرهایش، تهران موزه هنرهای معاصر، ۱۳۹۰؛
- سهراب سپهری در سه نگاه، تهران، موزه هنرهای معاصر، ۱۳۹۰؛
- زیباشناخت و مرمت نقاشی، اصفهان، نشر گلدسته، ۱۳۹۰؛
- کونتر اوکر، تهران، موزه هنرهای معاصر تهران، ۱۳۹۱.
رسالات دکتری (راهنما):
- کامران افشار مهاجر، نقاشی ایران و مدرنیسم، دانشگاه هنر تهران؛
- محمد ستاری، مقایسه تطبیقی آثار آقا رضا و نادار، دانشگاه هنر تهران؛
- ابوتراب احمدپناه، تصویرگری قصص قرآن مجید، دانشگاه هنر تهران؛
- مریم لاری، تصویر زنان در دوره قاجار، رویکردی بینامتنی، دانشگاه هنر تهران؛
- ناهید عبدی، بررسی تحلیلی نگارگری ایران در مکاتب هرات و تبریز از منظر آیکونوگرافی، دانشگاه هنر تهران؛
- بهنام کامرانی، نقاشی گیاهان و جانوران در کتابهای عملی ایران، دانشگاه هنر تهران؛
- افسانه ناظری، زمان و مکان در نگارگری ایران، دانشگاه هنر تهران؛
- علی اصغر شیرازی، مطالعه تطبیقی نگارههای شاهنامه بایسنغری و آثار کمال الدین بهزاد در بوستان سعدی، دانشگاه هنر تهران.
رسالات دکتری (مشاور):
- ایرج اسکندری، هماهنگی طرح و تفکر در آثار کمال الدین بهزاد، دانشگاه هنر تهران؛
- اصغر جوانی، مکتب نگارگری اصفهان، دانشگاه هنر تهران؛
- شهابالدین عادل، تحولات معاصر در مفهوم «زمان سینمایی»، دانشگاه هنر تهران؛
- گیتی نوروزیان، پژوهشی در نسخه نگارهء کلیله و دمنه ۲۱۹۸ محفوظ در کاخ گلستان و جایگاه آن در بستر تاریخی نقاشی ایران در سده نهم هجری / پانزدهم میلادی، دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، اسفند ۱۳۹۲.