آرم فرهنگستان هنر
حسینی



نام و نام خانوادگی :

سیدمهدی حسینی

محل و تاریخ تولد :

کاشان، 1322

عضو گروه :

<#f:111/>

عضو پیوسته و رئیس گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران


تحصیلات:

- فارغ‌التحصیل از هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران، رشته نقاشی، ۱۳۴۱؛

- فارغ‌التحصیل از انستیتو هنر شیکاگو، رشته نقاشی و هنرهای چاپ (B.F.A)۱۳۴۷؛

- فارغ التحصیل از انستیتو پرات نیویورک، رشته نقاشی و هنرهای چاپ (B.F.A).

 

عضویت:

- استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر (بازنشسته)؛

- عضو افتخاری انجمن نقاشان ایران.

 

فعالیت‌های اجرایی:

- مدیر کانون هنرهای تجسمی، دانشگاه فارابی، ۱۳۵۸-۱۳۵۴؛

- مدیر گروه نقاشی، دانشگاه هنر، ۱۳۷۲-۱۳۶۸؛

- مدیر تحصیلات تکمیلی، دانشگاه هنر، ۱۳۷۸-۱۳۷۲؛

- مدیر گروه نقاشی (کارشناسی ارشد)، دانشگاه هنر، از بدو تأسیس ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۶؛

- رئیس دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، ۱۳۷۸ تا ۱۳۵۸؛

- عضو کمیته ممیزی ارتقاء اعضای هیآت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۳۸۹ - ۱۳۸۱؛

- پژوهشگر نمونه سال ۱۳۸۳، در زمینه هنر؛

- سردبیر نشریه پژوهشنامه (علمی - تخصصی)، دانشگاه هنر اصفهان، از ۱۳۸۹ تاکنون؛

- سردبیر نشریه مطالعات تطبیقی هنر (علمی- پژوهشی)، دانشگاه هنر اصفهان، از ۱۳۸۹ تاکنون؛

- عضو کمیته ممیزی مشترک ارتقای هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و دانشگاه هنر شیراز، از سال ۱۳۹۱ تاکنون.

 

نمایشگاه‌های انفرادی:

- گالری تهران، زمستان ، ۱۳۵۲؛

- گالری زروان، زمستان، ۱۳۵۳٫؛

- انجمن ایران و آمریکای (سابق) زمستان، ۱۳۵۵؛

- نگارخانه شهر ، زمستان ۱۳۵۶؛

- گالری گلستان، پاییز، ۱۳۶۸؛

- کالری گلستان، پاییز، ۱۳۶۹؛

- گاری سبز، پاییز ، ۱۳۷۰؛

- گاری سبز، پاییز ، ۱۳۷۱؛

- گاری سبز، پاییز ، ۱۳۷۳؛

- گالری آریا، زمستان ، ۱۳۷۴؛

- گالری بامداد، پاییز، ۱۳۷۶؛

- کالری هفت ثمر، پاییز، ۱۳۷۶٫؛

- نگارخانه برگ، پاییز، ۱۳۷۷٫؛

- نگارخانه برگ، زمستان، ۱۳۷۹٫؛

- نگارخانه برگ، زمستان، ۱۳۸۰٫؛

- نگارخانه برگ، پاییز، ۱۳۸۳٫؛

- کالری هفت ثمر، زمستان، ۱۳۸۳٫؛

- نگارخانه اصفهان، زمستان، ۱۳۸۳٫؛

- نگارخانه دی، زمستان، ۱۳۸۴٫؛

- نگارخانه دی، زمستان، ۱۳۸۶٫؛

- نگارخانه ماه، زمستان ، ۱۳۸۷٫؛

- نگارخانه خاک، زمستان ۱۳۸۸٫؛

- نگارخانه خاک، پاییز، ۱۳۸۹٫؛

- نگارخانه هور، زمستان ، ۱۳۸۹٫؛

- نگارخانه خاک، پاییز، ۱۳۹۰٫؛

- نگارخانه خاک، پاییز، ۱۳۹۲٫؛

 

نمایشگاه‌های گروهی:

- سومین بینال تهران، ۱۳۴۱؛

- انستیتو هنری شیکاگو، ۱۳۴۴؛

- دانشگاه ایالتی پنسیلوایا، ۱۳۴۹؛

- هفتمین بازیهای آسیایی، تهران، شهریور ۱۳۵۳؛

- صدمین نمایشگاه نگارخانه قندریز، تهران، مهر ۱۳۵۳ ؛

- اولین نمایشگاه بین المللی هنر، تهران، دی ۱۳۵۳؛

- نگارخانه تهران، دی ۱۳۵۳؛

- نمایشگاه نقاشان و مجسمه سازان معاصر ایران- بال سوئیس، خرداد ۱۳۵۵؛

- نمایشگاه پنجاه سال هنر ایران، زمستان ۱۳۵۵؛

- موزه هنرهای معاصر، تهران، تابستان ۱۳۵۶؛

- یادبود استاد محمدی، فرهنگسرای نیاوران، اسفند۱۳۶۴؛

- موزه هنرهای معاصر تهران، اسفند۱۳۶۶؛

- موزه هنرهای معاصر تهران، تابستان ۱۳۶۸؛

- فرهنگسرای نیاروان، ۱۳۶۹؛

- نخستین بینال تهران، ۱۳۷۹؛

- نگارخانه برگ، تابستان ۱۳۷۲؛

- تالار اسعد گرگانی- گرگان، بهار ۱۳۷۳؛

- نگارخانه هفت ثمر، پاییز ۱۳۷۳؛

- جلوهایی از هنر ایران، موزه‌ هنرهای معاصر، زمستان ۱۳۷۳؛

- تالار فجر ارشاد، زنجان، بهار ۱۳۷۴؛

- سمینار توسعه فرهنگی، دانشگاه تهران، بهار۱۳۷۴؛

- گالری هفت ثمر، پاییز ۱۳۷۴؛

- چهارمین بینال تهران، پاییز ۱۳۷۶؛

- نخستین نمایشگاه طراحی معاصر ایران، پاییز ۱۳۷۸؛

- پنجمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران، پاییز ۱۳۷۹؛

- دومین نمایشگاه بین‌المللی طراحی معاصر ایران، زمستان ۱۳۷۹؛

- نخستین نمایشگاه نقاشی بین‌المللی جهان اسلام، زمستان ۱۳۷۹؛

- شرکت در نمایشگاه نقاشی به مناسبت کنگره بین‌المللی شیخ شهاب‌الدین سهروردی، زنجان تابستان ۱۳۸۰؛

- نگاه معنوی، پاییز، ۱۳۸۲، موزه هنرهای معاصر تهران؛

- بهزاد در خیال من، زمستان ، ۱۳۸۲، فرهنگستان هنر؛

- سومین دوسالانه بین‌المللی نقاشی جهان اسلام، زمستان ۱۳۸۳؛

- جنبش نوین، موزه هنرهای معاصر تهران، زمستان ۱۳۸۴؛

- چهارمین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام، زمستان ۱۳۸۵؛

- نمایشگاه بهار ایران، موزه هنرهای معاصر تهران، بهار ۱۳۸۶؛

- هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر تهران، مرکز فرهنگی صبا، زمستان ۱۳۸۶؛

- نمایشگاه گروهی نگارخانه نار، تهران، زمستان ۱۳۸۶؛

- نمایشگاه ((باغ ایران))، تهران، خانه هنرمندان، ۱۳۸۹؛

- نمایشگاه گروهی، خانه هنرمندان، ۱۳۹۱؛

- نمایشگاه گروهی ((بیان و انتزاع)) ، نگارخانه پردیس ملت، زمستان، ۱۳۹۲؛

- نمایشگاه گروهی ((شاهنامه نگاری))، نگارخانه لاله، بهار ۱۳۹۳؛

- نمایشگاه گروهی ((گروه هنرمندان گالری خاک))، تابستان ۱۳۹۳.

 

نمایشگاه‌های بین‌المللی:

- نمایشگاه نقاشی خانه دوستی ملت‌ها ، مسکو، پاییز، ۱۳۷۸٫؛

- نهمین بینال نقاشی، آکادمی شیل پاکالا، بنگلادش، زمستان، ۱۳۷۸٫؛

- نمایشگاه نقاشی در کشور اردن هاشمی، زمستان ۱۳۷۸؛

- نمایشگاه نقاشی معاصر ایران، نیویورک، بهار ۱۳۷۹؛

- نمایشگاه نقاشی معاصر ایران، سوریه، دمشق، پاییز ۱۳۷۹؛

- نمایشگاه نقاشی معاصر ایران، رم، ایتالیا، بهار ۱۳۷۹؛

- نمایشگاه نقاشی معاصر ایران، کازابلانکا، مراکش، ۱۳۸۴؛

- دوازدهمین بینال نقاشی، آکادمی شیل پاکالا، بنگلادش، زمستان ۱۳۸۶؛

 

داوری و دبیری:

- عضو هیئت داوران نخستین دوسالانه نقاشی معاصر ایران؛

- عضو هیئت انتخاب دومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران؛

- عضو هیئت انتخاب سومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران؛

- عضو هیئت داوری نخستین نمایشگاه طراحی بین المللی تهران؛

- دبیر پنچمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران؛

- عضو هیئت داوران دومین نمایشگاه بین‌المللی طراحی معاصر ایران؛

- عضو هیئت داوران دومین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام، ۱۳۸۱٫؛

- عضو هیئت انتخاب و داوران سومین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام؛

- دبیر چهارمین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام، ۱۳۸۵٫؛

- دبیر «شمس فرهنگستان»، ۱۳۸۵٫؛

- دبیر همایش نگارگری مکتب تبریز، (دوره اول)، مکتب ایلخای، ۱۳۸۷-۱۳۸۶، تبریز، ایران؛

- دبیر نمایشگاه «جنبش سقاخانه»، موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۹۲؛

 

مقالات:

- مانه، آئینه تمام نمای تحولی بزرگ «فصلنامه هنر»، شماره دهم : ۲۵۹-۲۴۸؛

- «حجم در هنرهای تجسمی» فصلنامه هنر، شماره پانزدهم : ۴۶-۲؛

- «کولاژو مکتب‌های نوین» فصلنامه هنر، شماره پانزدهم : ۱۷۳-۱۴۴؛

- «نگارگری ایران در دوره زند و قاجار» فصلنامه هنر، شماره بیست و دو : ۷۰-۴۹؛

- «طریقت دائو و نقاشی»، فصلنامه هنر، شماره بیست و ششم : ۱۶۰-۱۵۵؛

- «رالیسم در تعریف» فصلنامه هنر، شماره بیست و هفتم، ۸۰-۷۱؛

- «زمینة نگارگری در ایران»، مجموعه بحث‌های کنفرانس هنرهای تجسمی، به مناسبت نخستین بینال تهران، ۱۳۷۰؛

- «زمینه‌های تصویری آثار صادق بریرانی»، منتشر شده در کتاب صادق بریرانی، ۱۳۷۴؛

- «ارزش‌های جاودان شاهنامه بایسنغری»، فصلنامه هنر، شماره بیست و هشتم : ۲۴۲-۲۳؛

- «آثار طراحی میرزا ابوتراب غفاری»، فصلنامه هنر، شماره صفر، ۱۴-۴؛

- «نگارگری سنتی ایران، دیروز، امروز، . . .» هنرنامه، شماره ۳ : ۵۲-۴۶؛

- «قصص قرآن در هفت اورنگ جامی»، هنرنامه، شماره ۶ : ۵۰-۳۶؛

- «گرهارد ریشتر و سنت فیگوراتیو»، هنرنامه، شماره ۱۱ : ۲۸-۲۰؛

- «میرزا ابوالحسن‌خان غفاری (صنیع الملک) و داستان هزار و یکشب»، فصلنامه هنر، شماره ۳۵، بهار ۷۷ : ۸۴-۷۶؛

- «هنر ذن»، فصلنامه هنر، شماره ۳۰، زمستان ۷۴ : ۲۴۴-۲۴۱؛

- «مفهوم فضا در نقاشی‌های عامیانه مذهبی»، فصلنامه هنر، شماره ۵۵ ، بهار ۸۲ : ۷۱-۶۴؛

- «جهانی شدن و هنر»، فصلنامه هنر، شماره ۶۷، بهار ۸۵ : ۴۲۴-۴۱۵؛

- «هفت اورنگ ابراهیم میرزا»، فصلنامه هنر، شماره ۳۷ : ۱۰۹-۱۰۰؛

- «چهره‌های فیوم»، فصلنامه هنر ، شماره ۴۰ : ۹۸-۸۹؛

- «نقاشان نوین و مشرق زمین»، فرهنگستان علوم، شماره ۱۴، ۱۵ : ۲۷۱-۲۵۵؛

- «ملکوت شرق و اقلیم خیل غرب»، در سایه طوبی، ۱۳۷۹، ویژه همایش نخستین نمایشگاه نقاشی جهان اسلام : ۱۶۲-۱۵۴؛

- «شمایل‌های حضرت علی (ع) در نگارگری سنتی ایران»، در آبی دریا، ۱۳۷۹ ، ویژنامه سال امام علی (ع)، ۸۰-۶۴؛

- «بازتاب اندیشه در نقاشی شرق دور»، هنرنامه، شماره ۱۳ : ۱۶-۴؛

- «جهان هیولایی روبرتو ماتا»، هنرنامه، شماره ۶۶ : ۶۰-۱۶؛

- «شاهنامه بایسنغری و تأثیرات آن»، فصلنامه خیال، شماره ۶ : ۳۷-۳۰؛

- «آیین ذن در تصویرسازی»، فصلنامه خیال، شماره ۷ : ۷۴-۶۴؛

- «آیین فضیلت در شرق دور»، مقاله منتشر شده در کاتالوگ نمایشگاه هنر معنوی، موزه هنرهای معاصر تهران، ۱۳۸۳؛

- «تجلی نور در آثار استاد محمود جوادی‌پور»، مقاله منتشر شده در کاتالوگ نمایشگاه استاد محمود جوادی پور، فرهنگستان هنر؛

- «بنیان‌های مدرنیسم در نقاشی ایران»، هنرنامه، شماره ۲۰ : ۷۲-۵۶؛

- «خیالی‌سازی»، فصلنامه هنر، شماره ۶۶ ، زمستان ۱۳۸۴؛

- «زمینه‌های مدرنیسم در نقاشی معاصر ایران»، ارایه مقاله، دانشگاه اکسفورد، تابستان ۱۳۸۴؛

- «معمای لاینحل استاد محمد سیاه قلم»، گلستان هنر، شماره یک ۱۰۰-۹۳؛

- «نسخه مصور مونس الحرار»، گلستان هنر، شماره ۶ : ۱۱۵-۱۱۲؛

- «دیوان سلطان احمد جلایر و هفت وادی منطق الطیر عطارد»، گلستان هنر، شماره ۱۰ : ۷۲-۶۴؛

- «قصص‌الانبیاء به روایت تصویر»، فصلنامه خیال، شماره ۱۳ : ۱۳۱-۱۱۴؛

- «شاهنامه محمد جوکی»، نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، شماره ۴ : ۵۰-۳۵؛

- «شاهنامه قرچغای‌خان»، هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، شماره ۴۵ : ۲۳-۱۳؛

- «انواع بست رنگ در متون تاریخی فنی نقاشی و خوشنویسی ایران»، نامه هنرهای تجسمی، سال پنجم، شماره ۱۰، پاییز و زمستان ۱۳۹۱ : ۸۰-۶۳ ؛

- «یگانه کتاب مصور صنیع‌الملک»، ایران‌نامه، کانادا، سال ۲۹، شماره ۱، بهار ۱۳۹۳/۲۰۱۴ : ۶۳-۴۹٫.

 

مقالات (ترجمه):

- «تاریخ امپرسیونیسم»، فصلنامه هنر، شماره نوزدهم : ۵۰-۲۸؛

- «هنر ظریف دشمن‌تراشی»، فصلنامه هنر، شماره بیستم : ۵۱-۴۴؛

- «گستره هنر فرانسه»، بخش نخست، فصلنامه هنر، شماره بیست و سوم : ۶۴-۵۵؛

- «گستر هنر فرانسه»، بخش دوم، فصلنامه هنر، شماره بیست و چهارم : ۶۸-۶۰؛

- «نقاشی در سده ۱۲ و ۱۳»، فصلنامه هنر، شماره بیست و هشتم : ۳۱۴-۲۹۷؛

- «سنتز صفوی»، فصلنامه هنر، شماره بیست و نهم؛

- «نگارخانه و نقاشان من»، هنرنامه، شماره یک : ۴۵-۲۸؛

- «ابزار و مصالح نگارگر ایران»، فصلنامه هنر، (دوره جدید) شماره ۳۴ : ۱۰۸-۹۴؛

- «نقاشی زن در مناسک چای ژاپنی»، فصلنامه خیال، شماره ۲۰ : ۱۰۴-۸ ۸.

 

نقد و معرفی کتاب:

- «دو کتاب در هنر اسلامی»، نشر دانش، سا پنجم، شماره سوم، فرودین و ادریبهشت ۱۳۶۴ : ۳۲-۳۰؛

- «تاریخ نقاشی معاصر»، نشر دانش، سال ششم، شماره چهارم، خرداد و تیر ۱۳۶۵ : ۴۷-۴۴؛

- «مکتب کمال‌الملک»، نشر دانش، سال ششم، شماره پنچم ، مرداد و شهریور ۱۳۶۵ : ۳۹-۳۷؛

- «کتابی معتبر در هنر اسلامی»، نشر دانش ، سال هفتم، شماره دوم، بهمن و اسفند ۳۶۵ : ۱۹-۱۶؛

- «... و چون بامداد شده شهرزاد لب از سخن فرو بست»، فصلنامه هنر، شماره ۶۱، پاییز ۱۳۸۳ : ۲۱۲-۲۱۰؛

- «بالاخره کدام محمد زمان»، فصلنامه هنرهای تجسمی، شماره اول، بهار ۱۳۹۰ : ۲۸-۲۳.

 

کتاب‌شناسی:

- «کتاب‌شناسی کمال‌الملک»، نشر دانش، سال پنجم، شماره چهارم، خرداد و تیر ۱۳۶۴ : ۵۲-۵۰؛

- «کتاب‌شناسی کمال‌الدین بهزاد»، فصلنامه هنر، شماره ۵۷، پاییز ۱۳۸۲ : ۱۶۰-۱۴۵.

 

تألیف کتاب‌:

- انگلیسی تخصصی دانشجویان رشته هنرهای تجسمی، تهران انتشارات سمت، ۱۳۷۷، (چاپ دوازدهم، ۱۳۹۰)؛

- کارگاه هنر (۱) ، دوره یش دانشگاهی هنر، تهران، وزارت آموزش و پرورش،۱۳۷۸ ؛

- کارگاه هنر (۲)، دوره پیش دانشگاهی، تهران وزارت آموزش و پرورش، ۱۳۷۸؛

- نقاشی ایرانی، (ترجمه)، تألیف شیلا کن­بی، تهران، دانشگاه هنر، ۱۳۷۹ (چاپ پنجم ۱۳۹۰)؛

- استاد محمد جوادی­پور و آفریده­هایش، تهران، موزه هنرهای معاصر، ۱۳۸۹؛

- استاد احمد اسفندیاری و گوهرهایش، تهران موزه هنرهای معاصر، ۱۳۹۰؛

- سهراب سپهری در سه نگاه، تهران، موزه هنرهای معاصر، ۱۳۹۰؛

- زیباشناخت و مرمت نقاشی، اصفهان، نشر گلدسته، ۱۳۹۰؛

- کونتر اوکر، تهران، موزه هنرهای معاصر تهران، ۱۳۹۱.

 

رسالات دکتری (راهنما):

- کامران افشار مهاجر، نقاشی ایران و مدرنیسم، دانشگاه هنر تهران؛

- محمد ستاری، مقایسه تطبیقی آثار آقا رضا و نادار، دانشگاه هنر تهران؛

- ابوتراب احمدپناه، تصویرگری قصص قرآن مجید، دانشگاه هنر تهران؛

- مریم لاری، تصویر زنان در دوره قاجار، رویکردی بینامتنی، دانشگاه هنر تهران؛

- ناهید عبدی، بررسی تحلیلی نگارگری ایران در مکاتب هرات و تبریز از منظر آیکونوگرافی، دانشگاه هنر تهران؛

- بهنام کامرانی، نقاشی گیاهان و جانوران در کتاب­های عملی ایران، دانشگاه هنر تهران؛

- افسانه ناظری، زمان و مکان در نگارگری ایران، دانشگاه هنر تهران؛

- علی اصغر شیرازی، مطالعه تطبیقی نگاره­های شاهنامه بایسنغری و آثار کمال الدین بهزاد در بوستان سعدی، دانشگاه هنر تهران.

 

رسالات دکتری (مشاور):

- ایرج اسکندری، هماهنگی طرح و تفکر در آثار کمال الدین بهزاد، دانشگاه هنر تهران؛

- اصغر جوانی، مکتب نگارگری اصفهان، دانشگاه هنر تهران؛

- شهاب‌الدین عادل، تحولات معاصر در مفهوم «زمان سینمایی»، دانشگاه هنر تهران؛

- گیتی نوروزیان، پژوهشی در نسخه نگارهء کلیله و دمنه ۲۱۹۸ محفوظ در کاخ گلستان و جایگاه آن در بستر تاریخی نقاشی ایران در سده نهم هجری / پانزدهم میلادی، دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، اسفند ۱۳۹۲.

 

 

 

 



 

مؤسسات تابعه

پژوهشکده هنر
مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری
مؤسسه فرهنگی هنری صبا


پیوندها

فرهنگستان‌های ایران
دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها
مؤسسات پژوهشی
یاد استاد
پورتال قدیم

تماس با ما

ساختمان مرکزی : تهران- خیابان ولیعصر، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552
كدپستي : 1416953613
تلفن : 5 - 66954200 دورنگار : 66951167
رایانامه : honar@honar.ac.ir

کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.