
جلسه نخست كارگاه "مباني نظري و فلسفي هنر قرن بيستم" با حضور دكتر حسينعلي نوذري در سالن دكتر شيرازي مركز هنر پژوهي نقش جهان برگزار شد. آنچه در اين كلاس ارائه مي شود نتيجه ي چندين سال مطالعه در باب فلسفه هنر بوده و در اين كارگاه نتايجي كه از اين تحقيقات بدست آمده مورد بررسي قرار خواهد گرفت .

دكتر نوذري بيان داشت در بررسي مسائل نظري برخي از آراء نمي تواند مورد بررسي قرار گيرد، زيرا زبان را بر نمي تا بند و داراي قوانين و عرف هاي خاص خود بوده و بررسي آنها زمان زيادي را به خود اختصاص مي دهد و همينطور براي بررسي مسائل فلسفي نبايد زمان يا دوره ي خاصي را در نظر داشت زيرا مسائل فلسفي در هر علومي مانند ريشه ي آن علم بوده و فلسفه همه ي علوم را در بر مي گيرد .
دكتر نوذري گفت: مهمترين تحول در علوم، در قرن 20 حاصل شد كه از آن به عنوان چرخش اساسي ياد شده و تأثير بنياديني در همه ي علوم به جاي گذاشته و نوعي توالي در آن نهفته بود كه با اين تحولات نمايان شد . يكي از اين چرخش ها چرخش انباشتي ماهيت بين رشته اي علوم است كه حكايت از توالي دارد. در گذشته علوم، همه در كنار هم قرار داشتند و همه ي شاخه هاي دانش بشري ريشه و خواستگاه همانند و مشخصي داشته و يك نگرش واحد نسبت به علوم وجود داشت كه از آن به نگرش درختي ياد مي شود .
وي ادامه داد: دانش به عنوان يك درخت است كه بنيان آن در همه علوم وجود دارد و همه ي علوم در يك پيوند تنگاتنگ در كنار هم مي باشند.
دكتر نوذري در ادامه سر فصل مباحث دوره هشت جلسه كارگاه مباني نظري و فلسفي هنر قرن بيستم را بدين شرح بيان كرد: ابتدا نظريات افلاطون را مورد بررسي قرار خواهد گرفت كه شامل : • زيبايي هنر • مفهوم تمايز هنر از فن • رابطه ي بين هنر و شناخت • رابطه ي بين هنر و اخلاق و همينطور نظريات ارسطو در باب دوره هاي مختلف فرهنگي و هنري : • ظهور مكتب نو افلاطوني • دوران قرون وسطي • دوران رنسانس و نوزايي • دوران روشنفكري • ايده اليسم آلماني • رمانتيسم در حوزه هنر • مفهوم بيان • مفهوم تخيل ( رمانتيك ، نمادگرايي ، عريان گرايي ) • و در آخر به مطالعه جريانات معاصر از جمله: ناتوراليسم و پديدار شناختي و ... پرداخته مي شود.
|