پروفسور اورلي نوو بررسي كرد:
ميراث فرهنگي و اقليتهاي قوميدر چين
|
اولين نشست گروه انسان شناسي هنر فرهنگستان هنر، با سخنراني پروفسور اورلي نوو در مركز هنرپژوهي نقش جهان، سه شنبه دهم ارديبهشت برگزار شد.
اولين نشست گروه انسان شناسي هنر فرهنگستان هنر، با سخنراني پروفسور اورلي نوو در مركز هنرپژوهي نقش جهان، سه شنبه دهم ارديبهشت برگزار شد.
به گزارش روابط عموميمركز هنرپژوهي نقش جهان، وابسته به فرهنگستان هنر، پروفسور اورلي نوو، انسان شناس و عضو مركز مطالعات فرانسه، در اين نشست پيرامون ميراث فرهنگي و اقليتهاي قومي در چين سخنراني كرد.
ناصر فكوهي، رئيس گروه انسان شناسي هنر فرهنگستان هنر كه آغازگر اين نشست بود در ابتدا با اشاره به سابقه علمي پروفسور اورلي نوو گفت: «پروفسور نوو به يكي از مسائل حساس در تاريخ انسان شناسي، يعني وظيفه و رسالت انسان شناسان در فرايندهاي مرسوم به «ميراثي كردن» ميپردازد و كشور چين را با تأكيد بر نمونه موردي موزه شانگهاي، بررسي ميكند.»
سپس اورلي نوو با اشاره به يكي از تالارهاي موزه شانگهاي، به بررسي اشيا داخل موزه پرداخت و گفت: «با مطالعه و مقايسه توضيحاتي كه براي هر يك از لباسها و اشيا مختلف دستي در اين موزه به زبانهاي چيني و انگليسي نوشته شده است، متوجه ميشويم بخشي از مردم چين «فسيلي شده» و به صورتي بازگشت ناپذير «باستاني» قلمداد شدهاند.»
او در ادامه گفت: «موزه جايي است كه ميتوان اشياء را از چارچوب فرهنگي خودشان خارج كرد و تصويري خاص از آنها عرضه كرد و به درك رساند. شايد بتوان از انحراف و به بي راه كشيدن شيئي فرهنگي اوليه سخن گفت، زيرا دقيقاً با يك فرايند شيئي شدن سر و كار داريم. اين خارج كردن ميتواند تأثير يك گسست را داشته باشد و گاه نيز داراي پس خوردي نيز هست. يعني جوامع شما را به عنوان يك الگوي در معرض تماشا قرار داده شده به شمار ميآورند براي نمونه يك رقص، يك لباس، يك ماسك و... به حساب خود ميگذراند.»
با اشاره به متون منتشر شده در وسيله يونسكو اولي نود افزود: «ميراثي كردن به سبك چيني ميتواند «چيني بودن» در مقياسي جهاني را معنا كند: اين پديده در واقع بر نهاد «چين بودايي» و «چين شناسي» تكيه ميزند كه خود دقيقاً در چارچوب بين المللي از خلال يونسكو عمل كند.»
|
|
|
|
|
زمان انتشار: سه شنبه ١٧ ارديبهشت ١٣٨٧ - ١٢:٥٨ | نسخه چاپي