پنجمين نشست از سلسله برنامههاي گفتگو با هنرمندان، به ديدار با دكتر شاهين فرهت اختصاص يافت. اين نشست در مركز هنرپژوهي نقش جهان فرهنگستان هنر برگزار شد.
پنجمين نشست از سلسله برنامههاي گفتگو با هنرمندان، به ديدار با دكتر شاهين فرهت اختصاص يافت. اين نشست در مركز هنرپژوهي نقش جهان فرهنگستان هنر برگزار شد.
در اين نشست درويش رضا منظمي، مصطفي پورتراب، كامبيز روشن روان، ساسان فاطمي، محمد سرير، داوود گنجهاي و داريوش طلايي پيرامون ويژگيهاي حرفهاي، پژوهش و آثار فرهت سخن گفتند.
در آغاز مصطفي پورتراب، فرهت را به عنوان هنرمندي كه با دو حوزه موسيقي ايراني و كلاسيك غربي آشنايي دارد و در هر دو حوزه داراي مهارت است، معرفي كرد و فعاليت او را در زمينه تكثير آثار و در جهت آشنايي مردم ايران با موسيقي كلاسيك دنيا، بسيار حايز اهميت دانست.
درويش رضا منظمي نيز پس از ذكر خاطراتي درباره بيمهريهايي كه در طول تاريخ به اهل موسيقي شده است، رمز موفقيت و ماندگاري آثار شاهين فرهت را نخست مربوط به اصالت خانوادگي، ذوق و هنر او و در درجه دوم، عشق او به موسيقي ايراني، دانست.
كامبيز روشن روان ديگر هنرمند حاضر در اين نشست نيز ضمن اشاره به تبحر شاهين فرهت در نواختن پيانو، او را آهنگسازي در چارچوب و قواعد اواخر قرن 19 و اوايل قرن 20 دانست.
وي اهميت به تناليته و حفظ مركزيت آن را از ويژگيهاي آثار فرهت دانست و گفت: «در آثار فرهت، تمام تكنيكهاي موسيقي رعايت ميشود و همه آنها آميزهاي از فرهنگ ايراني و موسيقي غربي است.»
روشن روان در بخش ديگري از سخنان خود به آرشيو بزرگ موسيقي شاهين فرهت و تعصب و دلسوزي او براي حفظ، ضبط و تكثير موسيقي فاخر اشاره كرد و گفت: «همان طور كه اسم اركستر سمفونيك، سمبل موسيقي كلاسيك است، نام شاهين فرهت نيز معرف موسيقي كلاسيك در كشور ماست.»
در ادامه محمد سرير، رئيس هيئت مديره خانه موسيقي، در توضيح ويژگيهاي فردي فرهت گفت: «همه ذهنيت فرهت ارائه كارهاي خلاقانه بود و او همه آرزوهايش را در غالب خلاقيت و به شكلهاي مختلف، ارائه كرده است.»
وي تصريح كرد: «در روزگاري كه تمام افقها و انگيزهها به فراموشي سپرده شده است، شاهين فرهت همچنان ميتواند با ايجاد انگيزه، سرمشق بزرگي در آموزش و خلاقيت باشد.»
داوود گنجهاي در تأييد سخنان سرير، مهمترين ويژگي فرهت را عشق و علاقه به كارش دانست و گفت: «بي گمان تنها قدرت عشق ميتواند چنين ذوق و پشتكاري را در وجود يك نفر ايجاد كند.»
ساسان فاطميهم در توضيح درباره آثار فرهت نخست به دو زبانگي آنها يعني ادغام ريشههاي سنتي ايراني و كلاسيك غربي اشاره كرد و در ادامه زبان شخصي آثار فرهت، كه همان اهميت به تناليته است را ويژگي بارز آثار او برشمرد.
فاطميضمن تأكيد بر علاقه و استمرار فرهت در ساخت سمفونيهاي متعدد، به جايگاه فرم و محتوا در آثار اين آهنگساز اشاره كرد و افزود: «به عقيده من موسيقي نميتواند بيانگر هيچ چيز باشد و عنوان هر اثر، ملاك مناسبي براي ارزش گذاري آن نيست.»
وي يادآور شد: «فرهت به ساختار و مسائل دروني هر قطعه، بيشتر اهميت ميدهد تا انتقال حس عشق، ترحم، فداكاري يا ... »
فاطمياز سمفوني شماره ده فرهت به عنوان يك اثر شاخص نام برد و گفت: «آنچه بيش از هر چيز در آثار فرهت جلب توجه ميكند، برخورد هارمونيك يا اركستراسيون هر قطعه و توانايي ايجاد ملوديهاي سيال و قابل گسترش است، كه حركت و انرژي خاصي را در آثارش به وجود آورده است.»
پس از سخنان حاضران، شاهين فرهت گفت: «من هميشه معتقدم هنرمندان موجودات تنهايي هستند. اما امروز وقتي ديدم كه دوستانم چگونه ظريف و دقيق، من و آثارم را ميشناسند و موشكافي ميكنند، ديگر احساس تنهايي نميكنم.»
وي گفت: «من عاشق موسيقي بوده و هستم و تمام زندگيم را صرف آن كردهام و هنوز آنچنان ذوقي براي آن دارم كه دوست دارم هميشه امتحان بدهم! هر كاري كه انجام ميدهم دوست دارم خيلي زود توسط دوستانم شنيده و ارزيابي شود.»
فرهت خاطر نشان كرد: «شايد نسل جوان ساير كشورها از موسيقي اشباع شده باشند؛ اما جوانان ما موسيقي اصيل و كلاسيك را خيلي دوست دارند. پس ما موظفيم كه آثار خوب خلق كنيم. ما به اين آب و خاك مديون هستيم.» وي در پايان گفت: «براي من شنيدن آثارم، بزرگترين تشويق براي ساخت آثار جديد است.»
اين نشست با اهداي لوح تقدير فرهنگستان هنر توسط مصطفي پورتراب به شاهين فرهت، به پايان رسيد.
|