نخستين نشست از سلسله نشستهاي «هنر و زيبايي شناسي شهري» توسط انجمن معماران پايدار و با همكاري فرهنگستان هنر و سازمان زيباسازي شهرداري تهران 28 مرداد در سالن ايران فرهنگستان هنر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، دراين نشست كه با عنوان «نما و جداره شهري (پيرايش و حذف زوائد)» برگزار شد، موضوعات پيرايش و حذف زوائد، طراحي نما و منظر شهري و كيفيت و تعالي در طراحي نماي ساختمان با در نظر گرفتن زيبايي بصري، مورد بررسي قرار گرفت.
در ابتدای اين نشست سيد رضا حسينيلاهیجی، مشاور ارشد زیبا سازی شهرداری تهران، به سخنراني درباره «مفاهيم و تعاريف در نماي شهري» پرداخت و سخنانش را با تعریف نمای شهری آغاز كرد و گفت: نمای ساختمان و منظر، شهری با مجموعه نماهای مشرف به فضاهای عمومی به دست میآید.

وی با تاکید بر اینکه نمای يك شهر آینهای از رفتار شهروندان و مدیران شهري است، افزود: نمای شهر نشان دهنده فرهنگ، هنر، مذهب، اقتصاد و هویت آن شهر است. نمای ساختمان خالق نمای شهری و نمای شهری، زیر مجموعهای از منظر شهری است.
لاهیجی با اشاره به اینکه تعریف منظر شهری گسترده تر از نمای ساختمان و یادآور چشم انداز شهری است، گفت: منظر شهري يعني يكپارچگي بصري و ساختاري مجموعه ساختمانها، خيابانها و مكانهايي كه محيط شهري را ميسازد؛ درواقع همه اينها در كنار هم منظر شهري را به وجود ميآورد.
وي افزود: شهرهاي پيشرفته و انسان مدار همواره به شكل دهي مناسب نماي ساختمان و شهر اهميت ميدهند؛ زيرا ساختمان به عنوان يك نماد با حضور خود بخشي از منظر شهري را ميسازد. لاهيجي در ادامه گفت: واژه منظر به ما چشم اندازي را يادآوري ميكند. در واقع منظر تركيب اجزاي صلح ساختماني با اجزاي نرم است. پس واژه منظر چشم انداز، هماهنگی، پیوستگی، نظم و آراستگی، زیبایی و مطلوبیت را به ياد ما ميآورد.
وي در ادامه با نمايش اسلايدهايي به توضيح درباره نوسازي در هماهنگي با ساختمانهاي اطراف و محيط شهري، بازسازينما و توجه به هويت و اصالت، طراحي و اجراي نما به صورت هماهنگ، تفكر طراحي قبل از اجرا و ... پرداخت.
لاهيجي در پايان متذكر شد: يادمان باشد زيبايي شهر در گرو زيبايي نما و منظر شهري است و شهري زيباست كه بر اساس شرايط محيطي و نيازهاي انساني به صورت منطقي و متناسب شكل گرفته باشد؛ شهري كه به كيفيت زندگي و روح و روان انسان احترام بگذارد.
سخنران بعدي اين نشست بابک زیرک، مدير انجمن معماري بود. زيرك با طرح این پرسش که بشر امروزی چه میراثی را میتواند برای فرزندانش باقی بگذارد، گفت: آنچه امروزه پیشرفت نامیده میشود میراث مناسبی برای فرزندانمان نیست.

به گفته زیرک ایرانیان از قدیم به آب احترام میگذاشتند و باغ را گوشهای از بهشت و باغ ایرانی را بازتابی از بهشت میدانستند.
وی با بیان اینکه در ایران دانایی از دانش مهمتر است، ادامه داد: دانش عبارت است از بمبارانی که هر روز با روشن شدن اینترنت با آن مواجه ميشويم، اما دانايي چيزي است كه پس از چند هزار سال تجربه به دست ميآيد.
وي در ادامه به بررسي خيابان دماوند از ميدان امام حسين تا تهران پارس پرداخت و درباره نما و ساماندهي نما در شهر تهران صحبت كرد.
پس از آن، "رجبیان" دیگر استاد حوزه زيبايي شناسي شهري، درباره راهكارهاي ساخت شهر زيبا سخنراني كرد و گفت: آنچه امروز براي ما اهميت دارد؛ اين است كه شهر به عنوان محلي براي تجمع انسانها براي تبادل اجتماعي، كار و زندگي تعريف خودش را پيدا كرده است.
رجبيان شش قانون اصلی برای طراحی شهر زیبا برشمرد: نه خیلی متنوع و نه خیلی منظم، حضور زندگی در شهر، تراکم، ماجراجویی، مقیاس و بومی سازی.
وي با توضيح هر يك از اين شش قانون گفت: اگر همه ما اين اصول را رعايت كنيم ميتوانيم به شهري دست پيدا كنيم كه پويايي و نشاط داشته باشد و در آن با آرامش زندگي كنيم.

رجبيان در ادامه با انتقاد به همشكل شدن خيابانهاي بسياري از كشورهاي دنيا گفت: امروز شما در سفرهايي كه به كشورهاي مختلف داريد، ميبينيد كه چقدر خيابانها در بسياري از اين كشورها شبيه هم شدهاند. اين دشمن فرهنگ آينده دنياست. اگر همه به اين نتيجه برسند كه فرهنگ بوميشان را حفظ كنند؛ ميتوانيم در بدنههاي شهري كاري كنيم كه مفهوم ايراني بودن، عرب بودن، آفريقايي بودن و ...در آن لمس شود.
وی افزود: اختلاف بین ارتفاع ساختمانها، مصالح، ابعاد و اندازهها موجب شلختگی شهری میشود. معمار باید به یاد داشته باشد که انسانها در شهر زندگی میکنند و نکته اصلی اهمیت یک شهر زیبا گنجاندن حرکت و زندگی در پهنه شهر است.
رجبيان در پايان، به پروژه آرتميس در شمال درياچه چيتگر اشاره كرد و با نمايش اسلايد به توضيحاتي پيرامون آن پرداخت.
گفتنی است، این نشست با برگزاری پنل تخصصي و جلسه پرسش و پاسخ پایان یافت.
دومين نشست از سلسله نشستهاي هنر و زيباييشناسي شهري روز شنبه، 14 شهريور از ساعت 13 تا 17 در تالار ايران فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.