دیدار متفاوت سينماگران مصر و ايران در فرهنگستان هنر
سينماگران ايران و مصر با يكديگر، عصر شنبه 21 دي، در فرهنگستان هنر ديدار و گفتگو كردند.
|

|
|
|
سينماگران ايران و مصر با يكديگر، عصر شنبه 21 دي، در فرهنگستان هنر ديدار و گفتگو كردند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، سينماگران ايران و مصر عصر شنبه 21 دي، در سالن همايشهاي فرهنگستان ديدار و گفتگو كردند. در اين نشست عبدالرحيم فيروز زاده، مدير كل امور بينالملل فرهنگستان هنر ضمن ابراز خرسندي از حضور سينماگران مصر در ايران، درباره نقش هنرمندان در تحولات مصر اظهار داشت:«شما وارد سرزميني شديد كه با فرهنگ و هنرتان آشنايي ديرينه دارد. بسياري از ما از زمان طفوليت، با آثار هنري پرمحتوايي از كشور شما را درك كردهايم. اما آنچه كه ظرف دو سال گذشته، برايمان خيره كننده و جذاب است، نقش هنرمندان در تحولاتي بوده كه در مصر رخ داده است.»
وي سپس به معرفي فرهنگستان هنر پرداخت و تصريح كرد:« اين فرهنگستان به عنوان يكي از اركان مهم هنري در كشور ايران و بر اساس شرح وظايف خود، در زمينه شناخت و جمعآوري منابع هنري در ابعاد مختلف آن، به ويژه هنر ايراني اسلامي فعاليت دارد. و با داشتن 8 گروه تخصصي، از جمله گروه سينما، علاقهمند است كه در اين عرصه ارتباط خود را با مراكز سينمايي مصر گسترش دهد.»
مدير كل بينالملل فرهنگستان هنر، نشست سينماگران مصر و ايران را تلاشي براي آشنايي حرفهاي و انجام كارهاي مشترك دانست و ابراز اميدواري كرد چنين نشستهايي با هدف تعامل بهتر ، بيشتر برگزار شود.
بنا بر اين گزارش «شريف محمد ابراهيم ابومندور» از كارگردانان و تهيهكنندگان مطرح سينماي مصر، در اين نشست با اشاره به سينما به عنوان زبان مشترك هنري، اظهار داشت:« من براي اولين بار به ايران سفر كردم و با برخي از مظاهر فرهنگ و هنر كشورتان آشنا شدم . به نظر من زبان هنر، رساترين زبان براي كشورهاست و سينما نزديكترين زباني است كه ميتواند به سرعت با مخاطب ارتباط برقرار كند. بر همين اساس ميتوان زبان هنر سينما را به كار گرفت و در جهت نزديكي ملتها، صلح و ارتباط بيشتر تلاش كرد.»
وي در خصوص ارتباط ميان هنرمندان مصر و ايران نيز تصريح كرد:« معتقدم گام نخست در جهت ارتباط و همكاري دوسويه برداشته شده، زيرا هنرمندان بسياري در چند ساله اخير براي آشنايي با فرهنگ و هنر ايران به اين كشور سفر كردند و اين خبر خوشي است كه نخستين گام به اتمام رسيده و حال در جهت اجرايي شدن آن هستيم.»
وي سپس به تفاهمنامه مشترك ميان تلويزيون ايران و مصر كه به تازگي منعقد شده، اشاره كرد و گفت:« در تفاهمنامهاي كه با تلويزيون ايران منعقد شده، مقرر شد تا فيلمها و سريالهاي ايراني در حوزه كودك و نوجوان به زبان عربي ترجمه و در شبكههاي تلويزيون مصر پخش شود.»
مندور همچنين به برگزاري هفته فرهنگي ايران و مصر در دو كشور اشاره كرد و نسبت به همكاريهاي بيشتر در آينده نزديك اظهار اميدواري كرد.
«اكبر عالمي» مدرس و منتقد سينما با اشاره به تاريخ تمدن ويل دورانت، تمدن مصر را از كهنترين تمدنهاي جهان شمرد. وي سپس به تاريخ سينماي مصر و ايران اشاره كرد و گفت: «مصر يكي از پر سابقهترين كشورها در عرصه سينماست به طوري كه يك سال بعد از پيدايش سينما در فرانسه يعني 117 سال پيش، سينماي مصر در قاهره شكل گرفت و فعاليت خود را آغاز كرد. سينماي ايران نيز سه سال بعد از سينماي مصر فعاليتش را شروع كرد.»
وي سينماي مصر را الهامبخش سينماي جهان عرب خواند و تصريح كرد:« سينماي مصر در جهان عرب ميدرخشد و اين سينما پيشرو و الگو براي سبكهاي سينمايي است كه ساير كشورهاي عربي دارند. اين سينما چه در دوران صامت و چه ناطق صاحب سبك بوده و در جشنوارههاي سينمايي دنيا نيز مورد توجه قرار گرفته است.»
او همچنين با اشاره به دانشكدهها و مراكز آموزش سينمايي در ايران، هنرمندان مصري را در جريان وضعيت آموزش كشورمان قرار داد.
«عبدالعزيز محمد الدنف» از ديگر كارگردانان مصري حاضر در اين نشست بود كه درباره سفر خود به ايران گفت:« من در اين سفر ملتي را مشاهده كردم كه به كشور خود عشق ميورزند و مردمي را ديدم كه كارو فعاليت ميكنند تا كشورشان پيشرفت داشته باشد و اين يكي از مهمترين دستاوردهاي من در اين سفر بود.»
بنابر اين گزارش فرهاد توحيدي، فيلمنامه نويس و رييس هيات مديره خانه سينما نيز در سخناني نام فيلم «خيلي دور خيلي نزديك» ساخته رضا ميركريمي اشاره كرد و گفت:« حكايت ايران و مصر، حكايت نام اين فيلم است كه در حين نزديكي و قرابت تمدن و فرهنگمان، به لحاظ َآشنايي و اطلاعات بسيار از هم دوريم.»
وي افزود:«كشورهاي شرقي بيش از آن كه از فرهنگ و هنر كشورهاي يكديگر اطلاع داشته باشند، از كشورهاي غربي مطلعاند.»
وي مصر و ايران امروز را بسيار جذابتر از گذشته دانست و افزود:« در حدود دو سال پيش من فيلمي را در جشنواره ديدم درباره بهار عربي در قاهره كه يك كارگردان ايراني با همكاري كارگردان مصري درباره انقلاب مصر ساخته بودند. ديدن اين فيلم برايم بسيار جذاب و تكان دهنده بود چرا كه در اين فيلم جامعه پوياي مصر به تصوير كشيده شده و نسبت مردم با يكديگر و تعاملات اجتماعي آن ها بسيار ديدني بود.»
رييس هيئت مديره خانه سينما با تاكيد بر استفاده از تجربيات سينماگران مصري از آمادگي خانه سينما براي تبادل نظر و بهره گيري از تجربيات طرفين خبرداد.»
بنا بر اين گزارش «عادل يحيي»، رييس دانشكده سينما مصر، سينماي اين كشور را سينماي احساسي ناميد و گفت: «سينماي مصر خدمات بسياري را به مردم ارزاني داشت كه آن را من به عنوان سينماي احساسات مينامم.»
او با اشاره به سفر به ايران گفت:« در اين سفر فيلمهاي ايراني زيادي را توانستم خريداري كنم تا در جريان كار سينماگران ايراني قرار گيرم و اميدوارم اين ارتباط به صورت دوسويه برقرار شود.»
وي همچنين از سخنراني دكتر عالمي ابراز خوشنودي كرد و عنوان كرد:« من نكات ارزنده زيادي را از صحبتهاي دكتر عالمي آموختم و اميدوارم رابطهاي از طريق تبادل استادان و دانشجويان ميان دو كشور برقرار شود و امكان نشستهاي اينچنيني براي تبادل اشتراكات و اطلاعات فرهنگي باز هم ميسر شود تا كارهاي مشترك زيادي ميان ما محقق شود.»
مسعود سفلايي، كارگردان و مدير گروه دانشكده سينما نيز در اين نشست طي سخنان كوتاهي درباره تاريخچه فعاليت سينماي ايران به لحاظ آكادميك پرداخت و درباره دانشكدهها و مراكزي كه در اين حوزه در ايران فعاليت ميكنند به لحاظ پذيرش دانشجو و رتبههاي علمي سخن گفت.
بنا بر اين گزارش در ادامه اين نشست، محمود عبدالسميع ، مدير تصويربرداري و از ديگر سينماگران مصري كه تاكنون موفق به دريافت جوايز بينالمللي در عرصه سينما شده از آشنايي خود با سينماي ايران سخن گفت و اظهار داشت:« آشنايي من با فيلمهاي ايراني براي اولين بار با سريال حضرت يوسف آغاز شد كه برايم بسيار جذاب بود. و معتقدم سينماي ايران در حال حاضر و بعد از انقلاب اسلامي توانست به دستاوردهاي بزرگي دست يابد.»
وي افزود:«شرايط انقلاب در ايران زمينهاي را ايجاد كرد كه مردم آن توانستند نه تنها در زمينه هنر بلكه در همه ابعاد پيشرفت كنند و متحول شوند و بر تمام فشارهاي بينالمللي غلبه كنند.»
عبدالسميع پيشنهاد كرد هفته فرهنگي فيلم ايران در قاهره و تمام استانهاي مصر برگزار شود.
علي معلم، منتقد و مدير مسئول ماهنامه دنياي تصوير نيز در اين نشست از شركت خود در جشنواره فيلم قاهره ياد كرد و اظهار داشت:« متاسفانه ملتهاي ايران و مصر با تاريخي كهن در عصر جديد با كمي تاخير به رشد رسيدهاند. در سفرم به قاهره متوجه شدم كه مردم ايران و مصر بسيار شبيه به يكديگرند و اين سئوال برايم مطرح شد كه آيا مردم مصر شبيه به حكومتشان هستند؟ اما ديدم كه آنها اصلا شبيه به حكومت حسني مبارك نيستند بلكه بسيار بزرگتر و فراتر از حكومت وقتشان بودند.»
وي سپس به سينماي مصر اشاره كرد اظهار داشت:« در گذشته در برخي از فيلمهاي ايراني، نسخههاي كپي شده، سينماي مصر مشاهده ميشد ولي اكنون به نظر ميرسد كه سينماي ايران بيشتر در جهان مطرح شده و اين به خاطر مشكلات اخير كشور مصر بوده و اميدوارم با انقلابي كه در كشورتان روي داده بتوانيد كارهاي بيشتري را به جهان عرضه كنيد.»
معلم سپس ابراز اميدواري كرد تا كارهاي مشترك سينماگران دو كشور با توجه به شرايط سياسي آن كشور انجام شود.
«هاله خليل» از كارگردانان مطرح سينماي مصر نيز در ادامه اين نشست به آشنايي خود با فيلمهاي ايراني در جشنوارهها اشاره كرد و گفت:« آشنايي من با آثار ايراني از طريق شركت در جشنوارههاي بينالمللي بوده و حضورم در ايران همان فيلمهايي است كه مايل بودم تا اين واقعيات را در اين كشور از نزديك ببينم و لمس كنم و خوشبينم در سالهاي آينده همكاري ميان مصر و ايران بوجود بيايد.»
وي سپس به تاثير انقلاب در سينماي مصر اشاره كرد و گفت:« سقوط حسني مبارك تنها سقوط نظامها نبود بلكه پيروزي ملت مصر بود. چنانكه يكي از نويسندگان برجسته گفته: امروز ملتها هستند كه سرنوشت حكومتها را رقم ميزنند. در سالهاي اخير سينماي مصر تغييرات عمدهاي پيدا كرده و موج جديدي از سوي جوانان سينماگر آغاز شده كه آن را سينماي مستقل نام گذاشتهاند.»
اين كارگردان به موانعي كه بر سر راه سينماگران بود، اشاره و تصريح كرد:«موانعي كه با ديدگاه استبدادي بر سر كار سينماگران جوان بود برداشته شد و سينماگران توانستند كارهاي جديد و خوبي را ارائه دهند.»
وي به فعاليتهاي خود در زمان انقلاب مصر اشاره كرد و گفت:« من به عنوان هنرمند در انقلاب مصر شركت داشتم و بعد از انقلاب توانستم بعد از 15 سال فعاليت در اين عرصه صاحب يك شركت سينمايي كوچك شوم، كاري كه برايم در گذشته غير ممكن بود. در حال حاضر به عنوان سينماگر مستقل به فعاليتهاي خود ادامه ميدهم. و فكر ميكنم تاسيس اين گونه شركتهاي سينمايي ميتواند ادامه فعاليتهاي هنر سينماي مصر را در آينده گسترش دهد.»
هاله خليل با ابراز اميدواري از همكاري مشترك ايران و مصر خاطر نشان كرد:«معتقدم بعد از سقوط حسني مبارك از سياست زدگيها ره يافتهايم و ميتوانيم همكاري مشتركي در سطح ملتها به انجام رسانيم.»
در اين نشست «خالد عماره» رييس دفتر حافظ منافع مصر در تهران، «محمود عبدالسميع المعالي اسماعيل شحاته» مدير شركت تصوير برداري و رياست جمعيت تصويربرداران مصر، «احمد محمدمهني النجار» ، روزنامه نگار و نويسنده، «مصطفي محرم مصطفي عنبر»، فيلمنامه نويس وكارگردان «محمد مصطفي كمال محمد سالم»، كارگردان، «ايمان سمير حامد محمود»، بازيگر، «علي سالم ابراهيم سالم الحصري»، روزنامه نگار در روزنامه الاهرام، «امام حسين امام عمر»، وكيل دفتر حقوقي راديو و تلويزيون مصر، «هاله لطفي حامد خليل»، كارگردان ، «خالد احمد نبيل حسين اسماعيل»، مترجم، «محمد عبدالمقصود محمد حسن»، فيلمنامه نويس، «عمر عبدالعزيز محمد الدنف»،كارگردان، «هاله خليل السيد ابراهيم»، كارگردان،«نيفتن محمد ابراهيم محمد شلبي»، كارگردان ، «شريف محمد علي ابوالمندور»، كارگردان، «محسن محمد الحسني علمالدين»، كارگردان مدير شركت فيلم فيدوس، «كريم صمير محمد عزب» كارگردان راديو و تلويزيون، «مسعود عبدالمنعم محمد وفا فوده»، طراح صحنه، «سعد محمد حمداوري محمد»، كارگردان، «سلوي محمد علي محمد ابوطالب»، هنرمند تئاتر، «احمد محمد رشان النجار» كارگردان ، «جاسر محمود محمد صادق» صدابردار، « هاني محمود عبدالحميد لاشين» ، كارگردان ، « محسن احمد محمد حسن» ، دكتري فلسفه و فنون تصوير، «هاتف شباي حنا جرجس»، مدير عامل رايدمو تلويزيون زندگي، «عادل يحيي عبدالعزيز احمد» ، ريس دانشكده سينما و تئاتر، «محمد سمير جلال صبري» بازيگر، «محمد حسن بناوي حسن» ، روزنامه نگار روزنامه اليوم، «عباس صابر محمد عباس»، صاحب شركت سينمايي، «نادر غدلي عوض مينا»، روزنامه نگار روزنامه الاهرام و «ابراهيم محمود الموجي» كارگردان سينما از سينماگران مصري بودند كه شركت داشتند.
همچنين فرهاد توحيدي، اكبر عالمي، علي معلم، مسعود سفلايي، بايرام فضلي، محمدعلي حسيننژاد و زهرا مربيان از جمله سينماگران ايراني حاضر در اين نشست بودند.
اين نشست با بازديد سينماگران مصر و ايران از موسسه فرهنگي- هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر به كار خود پايان داد.
|
|
زمان انتشار: يکشنبه ٢٢ دی ١٣٩٢ - ١٢:١٢ |
نسخه چاپي