تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > نشست پژوهشي و تحليل هنر «نگاه نو و خلاق به هنر نمايش» برگزار شد


نشست پژوهشي و تحليل هنر «نگاه نو و خلاق به هنر نمايش» برگزار شد

 

دومين ميزگرد پژوهشي نگاه نو و خلاق به حماسه عاشورا با عنوان زيبايي‌شناسي حماسه عاشورا در مؤسسه فرهنگي هنري صبا برگزار شد.

دومين ميزگرد پژوهشي نگاه نو و خلاق به حماسه عاشورا با عنوان زيبايي‌شناسي حماسه عاشورا در مؤسسه فرهنگي هنري صبا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر ،در اين ميزگرد كه محوريت آن رابطة هنر عاشورا با جامعة مدرن و معاصر بود، سهراب هادي، حبيب‌الله صادقي، تاجبخش فنائيان و مرتضي حيدري نقطه نظرات خود را بيان كردند.

ابتدا تاجبخش فنائيان به عنوان كارگردان و مدرس تئاتر از زاويه تعزيه به اين مقوله پرداخت و ضمن اشاره به اينكه عدة زيادي قيام و حادثه عاشورا را يك تراژدي مي‌دانند گفت:" در تعريف ارسطو كه پايه تعريف تراژدي است مهم‌ترين ويژگي قهرمان تراژدي يك ضعف تراژيك يا «هامارتيا» است كه اين ضعف موجب همزاد پنداري مخاطب و در نتيجه وقوع تزكيه در او مي‌شود."

فنائيان قهرمان عاشورا را واجد ضعف تراژيك مورد نظر ارسطو ندانست و گفت: "اگر امام حسين و يارانش با وجود هجده هزار نامه‌اي كه اهالي كوفه برايش فرستاده بودند حركت نمي‌كرد و به كربلا نمي‌رفت آن وقت انسان امروزي فكر مي‌كرد كه امام ترسيد و نرفت. امروزه لااقل مي‌گوييم كه امام حسين براي حفظ اسلام و حيثيت دين كه مظهرش است بايد مي‌رفت".

اين كارگردان تئاتر داستان عاشورا را يك تعزيت و سوگواري براي يكي از پاكترين موجودات دانست كه همواره به آن توجه شده است.

وي تعزيه را به عنوان يك هنر نمايش كه بازسازي واقعه عاشورا است از نظر بازي،‌ طراحي صحنه و لباس و چهار چوب سبكي موفق دانست و گفت:" تعزيه از نظر متن و ميزانس آنچنان كه بايد موفق عمل نمي‌كند، چون وارد مراحل استدلالي و فكري نمي‌شود و صرفاً جنبه‌هاي عاطفي مخاطب را مدنظر دارد."

كارگردان ريچارد دوم گفت:" علت اين موضوع اين است كه يك كارگردان كه پيكره تعزيه را سامان دهي و جمع و جور كند بر آن نظارت نمي‌كند، به همين دليل هر بازيگر (شبيه خوان) فقط مي‌خواهد كار خودش را به نحو احسن انجام دهد و به كليت اجرا كاري ندارد براي همين مجموع تابلوهاي زيبا از يك اجراي تعزيه ارائه نمي‌شود".

پس از سخنان فنائيان مرتضي حيدري به زيبايي ‌شناسي تعزيه اشاره كرد و گفت:" سال‌ها بعد از تعزيه ما هنر غرب و هنر مدرن هنگامي كه به هنر شرق و ايران بازنگري داشت نكات حائز اهميت بسياري در آن پيدا كرد كه الگوهاي مناسبي براي تكميل هنرهاي خودشان شد ،از آن جمله فاصله گذاري يا شكستن كادر و فضا در هنر ما است كه غرب به خوبي از آن الگو برداري كرده است."

حيدري اين فاصله گذاري در تعزيه را نوعي جسارت دانست كه ريشه آن در خود جريان امام حسين و واقعة عاشورا متجلي است.

وي در ادامه به جايگاه حسن و زيبايي در هنر عاشورا اشاره كرد و ريشه آن را در شخصيت اميرالمومنين و حتي نحوة نام گذاري فرزند ايشان دانست.

اين مدرس، تجزيه و تحليل آثار هنري شكوفايي حسن و زيبايي در نقاشي قهوه‌خانه‌اي را ترسيم انسان در اوج كمال و آزادگي و دوري از هر گونه سازش و تسليم دانست و گفت: "شايد نقاشي قهوه‌خانه‌اي با موضوعات شاهنامه يا عاشورا تركيب‌بندي خاص رافائلي نداشته باشد، اما زيباست و تركيب‌بندي خاص خودش را دارد و اينكه در نقاشي و هنر عاشورا همه چيز از رنگ و فرم و لباس تا ... در جهت بيان يك مفهوم است، همان بيان عظمت حقيقي است كه در تاريخ رخ داده است."

حبيب‌الله صادقي دبير سومين دوره برگزاري نمايشگاه هنر عاشورايي نيز در ادامه ابتدا به چگونگي پيدايش اين هنر در ايران اشاره كرد و گفت:" زماني كه آبرنگ از پالت نقاشي ايراني خارج شد و نقاشي به شكل هنر اجتماعي بيشتر در دسترس مردم قرار گرفت، زماني بود كه اين هنر در بخشي متعلق به دربار بود و در بخش ديگر در خدمت مناسبات اجتماعي و اين ميان نقاشي قهوه‌خانه‌اي براي دوري از دغدغه روشنفكري و مناسبات غربزدگي اثر خود را خلق مي‌كرد".

وي خاطر نشان كرد:" اين گونه نقاشي در هر دوره‌اي آينه نمادها و نشانه‌هاي زمان خود بوده و همواره هدفش بيان واقعيت‌ها بوده تا آنجا كه گاهي حتي از معاني خودش دور شده و همان معاني سينه زني و عزاداري را براي مخاطب ايجاد مي‌كند و زياد در ذهن او دخل و تصرف نمي‌كند."

صادقي در بخش ديگري از سخنان خود به سير تحول اين گونه هنري در ايران، دورة پيدايش سبك سقاخانه،‌ دوره پيش از انقلاب، بعد از آن و هنر دفاع مقدس و ريشه‌هاي مشترك آنها اشاره كرد و گفت:" اين سير تكامل با اهداف آرمان گرانه خود تاكنون توانسته رسالتي را كه بر دوش داشته به خوبي انجام دهد اما اگر شرايط به گونه‌اي مهيا شود كه ما هميشه و در طي سال به اين موضوعات بپردازيم قطعاً در نمايشگاه بعدي آثار بهتري خواهيم ديد. اين نمايشگاه شايد تنها يك جرقه بود كه ارادت همه هنرمندان آن را نسبت به اهل بيت و ابا عبدالله شعله ور كند."

 
 
 

زمان انتشار: سه شنبه ٥ ارديبهشت ١٣٨٥ - ٠٨:٣٢ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.