سومين نشست تخصصي موسسه فرهنگي هنري صبا همزمان با دومين دوسالانه بين المللي پوستر جهان اسلام به سخنراني فرزاد اديبي با موضوع آسيب شناسي گرافيك ايران اختصاص داشت.
سومين نشست تخصصي موسسه فرهنگي هنري صبا همزمان با دومين دوسالانه بين المللي پوستر جهان اسلام به سخنراني فرزاد اديبي با موضوع آسيب شناسي گرافيك ايران اختصاص داشت.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر ، در سومين نشست تخصصي، تحليلي و پژوهشي صبا پيرامون دومين دوسالانه بين المللي پوستر جهان اسلام و مسائل و مباحث گرافيك و پوستر ايران با سخنراني فرزاد اديبي با موضوع آسيب شناسي گرافيك ايران برگزار شد.
در اين نشست، فرزاد اديبي با برشمردن پاره اي از نقاط ضعف طراحان گرافيك از فقدان انديشه، مفهوم گريزي و شعارزدگي به عنوان مهمترين نقاط آسيب شناسانه در اين هنر ياد كرد و گفت : همانطوركه فرم گرايي محض و به بيراهه فرماليسم افتادن بد است، در دام شعارزدگي ماندن هم مخل و مانع شكوفايي خلاقيت هنري است.
وي خاطر نشان كرد: فرم زدگي و شيوه گرايي دو عاملي است كه طراح امروز ما را با يك سري دغدغه هاي نابجا و فعاليتهاي بيهوده و بكلي خارج از روند اصيل توليد اثر هنري در يك سطح كيفي و حرفهاي قابل قبول و اثر گذار روبرو كرده و نوعي در سطح ماندن، دست پا زدن در لايه هاي سطحي و دور افتادن از مفهوم و محتوا را موجب شده است .
وي افزود :اگر گرافيك را متشكل از 2 بخش : تصوير و نوشته بدانيم فرماليسم بيشتر سراغ نوشته ميرود تا تصوير چون نوشته يك فرم انتزاعي قرار داده است و از اينجاست كه بازي با فونت و بي توجهي به ظرفيت ها و امكانات خلاقه تصوير در كار بسياري از طراحان جوان به شكل يك انحراف ظاهر مي شود
وي آن گاه به مبحث عرضه توليدات گرافيكي از منظر آسيب شناسي پرداخت و محدوديت هاي فني (چاپ و ليتوگرافي)، محدوديت هاي عرفي و اجتماعي و نيز اشباع بازار از توليدات ناسالم گرافيكي را بعنوان مهمترين مشكلات اين عرصه ذكر كرد.
اديبي با اشاره به ضرورت ايراني بودن كارها و تشخص و هويت ايراني پوسترها و آثار گرافيكي امروز، كپيبرداري و تقليد ناشيانه و سطحي از سبك و شيوه و نوع طراحي كشورهاي غربي بدون هيچ شناخت عميق و دروني از آنها را مهمترين نقطه ضعف بسياري از طراحان كنوني پوستر در گرافيك ايران دانست و تاكيد كرد: كارهايي اينچنين ممكن است در يك مقطع كوتاه مطرح شده و حتي مورد تعجب و تحسين بسياري قرار گيرد اما در دراز مدت براي هميشه فراموش مي شود و تنها آثاري به مرتبه ماندگاري مي رسند كه بازنماي يك هويت مستقل معنايي، زيبايي شناختي و فرهنگي باشند اين هنرمند گرافيست، با بيان اينكه امروز كار گرافيك در كشور ما بدليل درگير شدن همزمان با 3 عامل : سليقه سفارش دهنده ناآگاه، چهارچوب ها و محدوديت هاي تعيين شده و ذهنيت هاي نادرست و ناشي از آثار غير حرفه اي و بازاري، سخت ترين كارها است، وي آموزش را بعنوان اصلي ترين بستر پرورش نگاه و انديشه يك نسل، مهمترين مساله و بحران در اين عرصه دانست و توجه دوباره به به اين مساله را مهمترين راه يك برنامه ريزي ساختاري براي ارتقاء جايگاه ايران در طراحي پوستر و گرافيك بر شمرد.
|