تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > دوسالانه جهان اسلام مي‌تواند هنر گرافيک را به نبض جامعه نزديک کند


استاد جوادي‌پور:
دوسالانه جهان اسلام مي‌تواند هنر گرافيک را به نبض جامعه نزديک کند

 

استاد دکتر محمود جوادي‌پور، پدر و پيش‌کسوت گرافيک ايران و از پايه‌گذاران جنبش نقاشي مدرن و نوگراي پس از دهه 20، برپايي سومين دوسالانه بين‌المللي گرافيک جهان اسلام را راهي براي نزديک‌ کردن هر چه بيشتر گرافيک به متن مردم و ارائه الگويي معيار و سامانمند از يک گرافيک مطلوب حرفه‌اي در اندازه‌هاي جهاني شمرد.

استاد دکتر محمود جوادي‌پور، پدر و پيش‌کسوت گرافيک ايران و از پايه‌گذاران جنبش نقاشي مدرن و نوگراي پس از دهه 20، برپايي سومين دوسالانه بين‌المللي گرافيک جهان اسلام را راهي براي نزديک‌ کردن هر چه بيشتر گرافيک به متن مردم و ارائه الگويي معيار و سامانمند از يک گرافيک مطلوب حرفه‌اي در اندازه‌هاي جهاني شمرد.

به گزارش روابط عمومي مؤسسه فرهنگي-هنري صبا، وابسته به فرهنگستان هنر، استاد دکتر محمود جوادي‌پور- پدر و پيش‌کسوت گرافيک ايران که در سابقه خود راه‌اندازي و تأسيس اولين گالري هنري کشورمان (کاشانه هنر) را داشته و از نخستين کساني است که شيوه فرهنگ و دريافت بصري و زيبايي‌شناسي گرافيک را به شيوه‌اي بومي شده و آشنا با ذائقه و سليقه جمعي در حوزه‌هاي مختلفي از طراحي جلد کتاب و نشريات تا نشان‌ها و اعلان‌هاي تبليغاتي و ... در ايران پايه‌ريزي کرد- مهم‌ترين تأثير دوسالانه بين‌المللي گرافيک جهان اسلام را نزديک شدن هنر گرافيک با متن جامعه و علاقه‌مند کردن مردم در شکلي حرفه‌اي‌تر به اين هنر دانست و خاطرنشان کرد: «دوسالانه زماني به موفقيت نهايي مي‌رسد که بتواند يک الگوي کاملاً حرفه‌اي و معيار از يک گرافيک سالم، تخصصي و سامانمند را در يک اندازه جهاني از خود ارائه کند، به‌طوري که جذب‌کننده بهترين آثار از همه جاي دنيا باشد و کار ضعيف و غير حرفه‌اي اصلاً توان راه يافتن به آن را خود به‌خود نداشته باشد.» اين استاد برجسته بسياري از آثار دوسالانه را از لحاظ ترکيب‌بندي، رنگ، کمپوزيسيون و موضوع، جالب توجه و اميدوارکننده توصيف کرد. وي گفت: «داوري دوسالانه بايد به سمت حرفه‌اي‌تر شدن هر چه بيشتر پيش رود و با معيارهاي کاملاً تخصصي، دقيق و کارشناسانه آثار ارائه شده بررسي شوند تا کاري که روي ديوار دوسالانه مي‌رود مثل خيلي از کارهايي که در کنار آثار قوي اين بي‌ينال ديديم، سرشار از ضعف و نقص‌هاي عمده در اصول اوليه زيبايي‌شناسي گرافيک نباشد و اعتبار دوسالانه زير سؤال نرود.»

اين هنرمند بازمانده از نسل اول نقاشان نوگراي ايران يادآور شد: «اعتبار جهاني دوسالانه گرافيک جهان اسلام را تفاوت‌ها، نوع و کيفيت داوري آثار و نحوه انتخاب آن‌ها تعيين مي‌کند. وقتي اين همه هنرمند از کشورهاي مختلف در اين ميدان حضور دارند بايد حساب‌شده‌تر، سنجيده‌تر و نقادانه‌تر داوري کرد و آثار واقعاً حرفه‌اي براي ارائه در دوسالانه انتخاب شوند.» وي افزود: «تأثير مثبت اين دوسالانه در داخل کشور و در فضاي فعاليت‌هاي هنرمندان داخلي اين است که وقتي گرافيست‌هاي جوان، اين‌همه شور و نشاط و اين‌همه تنوع، پويايي و نو‌آوري مي‌بينند، ايده‌هاي تازه‌تر و خلاقيت‌هاي بيشتري در کار مي‌آورند و انگيزه بيشتري براي کار کردن و ديده شدن پيدا مي‌کنند. البته اين اتفاق وقتي مي‌افتد که داوران بتوانند الگوي درستي از مجموع انتخاب‌هاي خود ارائه و تعريف کنند، چرا که بسياري از جوانان با ديدن آثار ضعيف به تصور اينکه حرفه‌اي است وگرنه در دوسالانه عرضه نمي‌شد گمراه مي‌شوند، به بيراهه مي‌افتند و يک سليقه غلط، غير حرفه‌اي و نازل رواج پيدا مي‌کند. اين هيئت داوران هستند که بايد مانع از تنزل سليقه‌ها شوند.»

گفتني است سومين دوسالانه گرافيک جهان اسلام که از سوم آبان در نگارخانه‌هاي مجموعه صبا افتتاح شده همچنان پذيراي عموم علاقه‌مندان خواهد بود.

 
 
 

زمان انتشار: شنبه ١٦ آبان ١٣٨٨ - ٠٩:٣٦ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.