• سه شنبه ٠٢ مرداد ١٤٠٣
  • En

آرم فرهنگستان هنر
اخبار > تاثیر و نقش هنرهای سنتی بر خلاقیت در کودکان نقد و بررسی شد


تاثیر و نقش هنرهای سنتی بر خلاقیت در کودکان نقد و بررسی شد

 

نشست تخصصی «نقش هنرهای سنتی در پرورش خلاقیت کودکان» با حضور پژوهشگران حوزه هنرهای سنتی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، نشست تخصصی «نقش هنرهای سنتی در پرورش خلاقیت کودکان» با همکاری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و با حضور مهدی مکی‌نژاد، عضو هیئت علمی فرهنگستان هنر و سخنرانی دارا افشار قوچانی و زهرا تقدس‌نژاد، چهارشنبه 9 اسفند 1402، به صورت برخط و حضوری در سالن گلستان هنر برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی مکی‌نژاد، به توضیح درباره خلاقیت در هنرهای سنتی پرداخت و گفت:وقتی به هنرهای سنتی می‌پردازیم به مواردی برمی‌خوریم که ممکن است ظاهرا در تضاد با خلاقیت باشند. مانند انواع چاپ‌ها، خوشنویسی، هنرهای کاربردی دیگر همچون آرایه‌های معماری و امثال آنها که فصل مشترک میان آنها «تکرار» است. ممکن است شما بگوئید که «تکرار» ضد «خلاقیت» به معنای نوآوری است که در ذات هنر است. پس چگونه باید آن را تعبیر کنیم؟ اینجا باید به تعریف‌ ساحت هنر سنتی بپردازیم که متفاوت از هنرهای تجسمی است و اینجا انسان موضوع است و تکامل انسان از طریق هنر صورت می‌گیرد و انسان شدن و به کمال رسیدن معنا پیدا کند، به نحوی که مخل خلاقیت نباشد.

وی یکی دیگر از وجوهات هنرهای سنتی را، «آن» یا لحظه دانست و در ادامه، ذهنیت‌گرایی، تنوع‌گرایی و گستردگی، قدرت ترکیب، سهل و ممتنع بودن را از ویژگی‌های هنرهای سنتی شمرد و درباره هر یک با آوردن مثال‌هایی، توضیحات مبسوطی ارائه کرد.

 

در ادامه دارا افشار قوچانی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه هنرهای سنتی، سخنان خود را با آیه 24 سوره شریفه حشر و دعای شریفی از حضرت زهرا (س) آغاز کرد و گفت: حقیقت آن است که اگر از نور و پروردگار غفلت کنیم، از خود غفلت کرده‌ایم. زیرا خداوند منشا خلاقیت است و همه چیز در جهان وجود دارد، فقط ما آنها را کشف و درک می‌کنیم.

وی با یادی از زنده‌یاد استاد محمد مهدی هراتی و استاد محمد معمارزاده به سخنان خود ادامه داد و افزود: بحث خلاقانه را استاد هراتی برای نخستین بار به کار برد و استادان زیادی زحمت فراوان کشیدند تا ما نخفه‌ای از سور آنها را متوجه شویم و درک کنیم. این پژوهشگر هنرهای سنتی معتقد است واژه «هنرهای ایرانی» را می‌بایست به جای هنرهای سنتی و صنایع دستی به کار برد و در این رابطه توضیح داد: خداوند درون هر پدیده‌ای بی‌نهادت فرصت و استعداد نهاده است کافی است که در زمان قرار بگیریم و آن شی را متناسب با زمان خود کشف و درک کنیم.

وی در ادامه درباره استعداد فرزندان کشور سخن گفت و عنوان کرد که ما درباب استعدادیابی و خلاقیت چیزی کم نداریم و محتوای آموزشی نسبت به گذشته کامل‌تر شده‌اند، اما طبیعت را از فرزندان خود گرفته‌ایم، در صورتی که همه هنرها از دل طبیعت بیرون آمده‌اند.

 

این نشست با سخنرانی زهرا تقدس‌نژاد، دانش‌آموخته دکتری تاریخ تحلیلی تطبیقی هنر اسلامی، ادامه یافت. وی به موضوع نشست اشاره و سخن آغاز کرد و گفت: هرآنچه ما در موزه‌های خود داریم یا بناهایی که از گذشته به یادگار مانده از جمله هنرهای سنتی ما به شمار می‌روند که چون دارای قدمت هستند ما از آنها به عنوان میراث فرهنگی از آنها یاد می‌کنیم.

 

پژوهشگر پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در ادامه درباره پرورش خلاقیت در کودکان صحبت کرد و به عناصری که موجب پرورش خلاقیت در کودک می‌شوند پرداخت. وی «خوب دیدن آثار» را یکی از عناصر بروز خلاقیت دانست که در هنرهای سنتی از آن به‌عنوان مشق نظری، مشق قلمی و مشق خیالی یاد می‌شود و در این رابطه به توضیحات مبسوط پرداخت.

این نشست با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.

فایل صوتی این نشست اینجـا در دسترس است.

 

 
 
 

زمان انتشار: شنبه ١٢ اسفند ١٤٠٢ - ١٣:٥٧ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;