• سه شنبه ٠٢ مرداد ١٤٠٣
  • En

آرم فرهنگستان هنر
اخبار > نشست تخصصی«سنجش پژوهش و پژوهشگران هنر» برگزار شد


نشست تخصصی«سنجش پژوهش و پژوهشگران هنر» برگزار شد

 

نشست تخصصی «سنجش پژوهش و پژوهشگران هنر»، سه‌شنبه 28 آذر 1402 در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، به مناسبت هفته پژوهش، نشست تخصصی «سنجش پژوهش و پژوهشگران هنر؛ چالش‌ها و پیشنهادها»، با حضور بهروز رسولی، المیرا جنوی و میثم یزدی، در سالن گلستان هنر فرهنگستان هنر، به‌صورت حضوری و برخط برگزار شد.

المیرا جنوی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، در این نشست با موضوع «الگوی ارزیابی اعضای هیئت علمی در زیرگروه‌های حوزه علوم انسانی در ایران» به ارزیابی در فضای پژوهش در علوم انسانی و هنر پرداخت. وی ارزیابی، سنجش، رصد و پایش را مترادف با هم دانست و منظور از آن را فراهم آوردن اطلاعات ضروری درباره موضوعی که کیفیت عملکرد سازمان را بررسی کند، بیان کرد و سپس به بررسی تخصصی و ارزیابی اعضای هیئت علمی به لحاظ عملکرد کلیه فعالیت‌های شغلی آنها اعم از آموزشی، پژوهشی، اجرایی و اثرگذاری اجتماعی پرداخت.


وی همچنین در ادامه مهمترین چالش‌های نظام ارزیابی اعضای هیئت علمی در ایران را مباحثی چون محوریت انتشار مقالات علمی، کم‌توجهی به دامنه و گستردگی فعالیت­‌های آموزشی و در نتیجه ناکارآمدی در این بخش از عملکرد اعضای هیئت علمی، نظام ارزیابی یكسان براي همه انواع دانشگاه‌ها (جامع، صنعتی، علوم انسانی، دانشگاه آزاد، پيام نور، غيرانتفاعی و...)، نظام ارزیابی یكسان براي همه زیرنظام‌هاي آموزشی (رشته‌ها و گروه‌هاي علمی)، نظام ارزیابی یكسان براي همه مناطق جغرافيایی و دانشگاه‌هاي با مأموریت‌هاي خاص (فرهنگيان، دانشگاه‌­هاي سازمانی، فنی وحرفه‌اي و...) دانست.


میثم یزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با ذکر این که زمینه پژوهش وی مربوط به دانشگاه‌های هنری در دنیا بوده است، به مباحثی چون ارزیابی و تعریف مفاهیمی چون گونه‌شناسی پژوهش و پژوهشگران، انواع پژوهشگران هنری، ارزیابی و پژوهش هنر در دنیا، بررسی نمونه مطالعات تطبیقیِ سنجش ارزش‌های هنری در دنیا، شاخص‌ها و فراوانی موضوعات پژوهش‌های هنری و شاخص‌‌های ارزیابی پژوهشگران هنر در دانشگاه‌های هنری اروپایی پرداخت.


در این نشست تخصصی بهروز رسولی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ارزیابی پژوهشگران را یک مسئله جدی دانست و گفت: تعدد آیین‌نامه و نظام‌های ارزیابی به نفع پژوهشگران نیست. وی به بیست چالش موجود برای ارزیابی پژوهش‌ها پرداخت و موضوعاتی چون چالش تیم طراحی تصویب و ارزیابی آیین‌نامه‌های ارزیابی، ذی‌نفع بودن نویسندگان آیین‌نامه‌ها، نامتناسب بودن وزن معیارها، به‌شمار نیاوردن بسیاری از داده‌های آماری، تشویق کمیت به جای کیفیت و... را از موضوعات پیش رو برای ارزیابی منصفانه دانست.

این نشست با پرسش و پاسخ با مخاطبان به پایان رسید.
فایل صوتی این نشست را می‌توانید اینجـا بشنوید.

 

 
 
 

زمان انتشار: سه شنبه ٢٨ آذر ١٤٠٢ - ١٣:٠١ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1402/10/02 8:57
0
1
نزدیک 20 ساله این حرفها زده می شه. استادان هنر همه بازنشست شدند و هیچ تغییری در نظام ارزیابی اتفاق نیفتاد.

با تشکر از اظهار نظرتان، انشالله این نشست‌ها بابی باشد برای تغییرات مثبت در نظام‌ آموزشی کشور.


نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;