• سه شنبه ٠٢ مرداد ١٤٠٣
  • En

آرم فرهنگستان هنر
اخبار > ویژگی‌های کاربردی هنرهای نمایشی در آموزش و پرورش بررسی شد


ویژگی‌های کاربردی هنرهای نمایشی در آموزش و پرورش بررسی شد

 

مدیریت پایش و ارزیابی سیاست‌های آموزش هنر معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر، نشست تخصصی «کاربردهنرهای نمایشی در مدارس» با تمرکز بر مقطع ابتدایی را برگزار کرد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، در این نشست که دوشنبه 20 آذرماه 1402 به‌صورت حضوری و برخط برگزار شد، رحمت امینی و بهرام جلالی پور، اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و دانشگاه هنر به سخنرانی پرداختند.

رحمت امینی، دانشیار گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران، نخستین سخنران این نشست تخصصی بود که سخنرانی خود را بر مبنای پژوهشی ارائه داد که در طول مدت یکسال گذشته توسط گروهی از استادان و دانشجویان صورت گرفته و «مروری بر نظریه‌ها و الگوی‌های کاربرد هنرهای نمایشی در مدارس با تمرکز بر مقطع ابتدایی» نام دارد. وی به حوزه مطالعاتی خود که پیش از این تحقیق صورت گرفته، اشاره کرد و گفت: در طول تحقیقاتی که از دوره دانشجویی خود دارم که بر تعلیم و تربیت از طریق هنرهای نمایشی تمرکز داشت، متوجه شدم که مفاهیم آموزشی اصولا با نمایش تاثیر بیشتری خواهند داشت. در طول پژوهش‌ها همچنین دریافتم که کتاب‌های مختلفی به صورت ترجمه و تألیف در خود آموزش و پرورش وجود دارد که با تمرکز بر هنرهای نمایشی منتشر و مورد استفاده قرار می‌گرفتند که کار زنده‌یاد نیرزاده که با استفاده از هنرهای نمایشی به آموزش الف بای فارسی می‌پرداخت و از ویژگی نقالی و پرده‌خوانی استفاده می‌کرد، از جمله این موارد به شمار می‌رود.

تعاریف حوزه تعلیم و تربیت و ارتباط آن با هنرهای نمایشی از گذشته تاکنون، کاربرد تئاتر تعلیم و تربیتی، مدارس در کشور و جهان و نتایج و پیشنهادات از جمله مباحثی بود که وی ارائه کرد.

در ادامه این نشست بهرام جلالی‌پور، استادیار و مدیر گروه هنرهای نمایشی دانشگاه هنر، مباحث خود را با عنوان «بررسی وضعیت و چشم‌انداز تئاتر کودکان و نوجوانان در ایران» ارائه کرد. وی با یادآوری خاطرات دوران دانش‌آموزی خود در دهه 60 و امکانات وسیعی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه‌های مختلف آموزشی در اختیار آنها قرار می‌داد، آغاز کرد. جلالی در ادامه سخنانش، بزرگترین رسالت تئاتر را فراهم آوردن زمینه‌ای دانست که کودکان و نوجوانان را می‌تواند درگیر تجربه اَمن زیسته نماید.

این پژوهشگر درباره آموزش از طریق تئاتر عنوان کرد: دانش‌آموزان از طریق اجرای تئاتر می‌توانند ویژگی‌های اجتماعی مانند تعاون و همکاری، برنامه‌ریزی، مشارکت در کارهای گروهی، یادگیری‌های فردی و مباحثی از این دست را در خود تقویت نمایند و صرف نظر از امکانات و کاربردهایی که به آن اشاره شد؛ تئاتر می‌تواند با تجربه ماندگار و مؤثر در محتوا به عنوان ابزاری مؤثر عمل کند.

وی در ادامه درباره تولیدات نمایشی، آسیب‌های نمایشنامه‌نویسی، جایگاه مخاطب و وضعیت دانش فعالان این حوزه بینارشته‌ای با مخاطب سخن گفت.

فایل صوتی این نشست را اینجـا بشنوید.

 
 
 

زمان انتشار: سه شنبه ٢١ آذر ١٤٠٢ - ٠٩:١١ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;