• سه شنبه ٢٦ تير ١٤٠٣
  • En

آرم فرهنگستان هنر
اخبار > رصد و پایش چهل سال طراحی صنعتی در فرهنگستان هنر


بابک امرایی، دبیر علمی همایش:
رصد و پایش چهل سال طراحی صنعتی در فرهنگستان هنر

 

بابک امرایی، دبیر علمی همایش «چهل سال آموزش طراحی صنعتی»، اهداف و ابعاد مختلف این همایش را تبیین و تشریح کرد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، معاونت پژوهشی و هنری این فرهنگستان در نظر دارد هم‌زمان با چهلمین سال تأسیس رشته طراحی صنعتی، به‌منظور بررسی پیشینه، شناسایی وضعیت و سیاست‌گذاری این رشته، همایش «چهل سال طراحی صنعتی» را برگزار ‌کند. به همین سبب، بابک امرایی، دبیر علمی این همایش، در گفت‌وگویی با روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، اهداف و ابعاد مختلف این همایش را تبیین و تشریح کرد.

 

بابک امرایی در خصوص ایده اولیه برگزاری همایش «چهل سال آموزش طراحی صنعتی» و چگونگی شکل‌گیری آن گفت: سال آتی چهلمین سال راه‌اندازی رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی است. این موضوع انگیزه‌ای شد تا فعالان این رشته این پرسش‌ها را مطرح کنند که در این چهل سال چه مسیری طی شده و چه دستاوردهایی داشته‌ایم، چه مشکلاتی داریم و به چه سمتی می‌رویم یا باید برویم. در نتیجه این بحث‌ها و پیشنهادهایی که از سوی چند تن از استادان گرامی مطرح شد، برگزاری این همایش به معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر پیشنهاد شد که خوشبختانه با استقبال این معاونت مواجه شد.

 

دبیر علمی همایش موضوع «طراحی» را به‌طور کلی بحثی بسیار مهم در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی بیان کرد و گفت: امروزه طیف وسیعی از رشته‌های دانشگاهی مرتبط با این موضوع در دانشگاه‌های کشور، از جمله طراحی صنعتی، طراحی معماری، طراحی شهری، طراحی گرافیک، طراحی پوشاک، طراحی چندرسانه‌ای، دایر است. فرهنگستان هنر با توجه به نقش عالی خود در سیاست‌پردازی حوزه‌های هنر بر اهمیت این رشته‌ها اِشراف دارد و به معضلات غفلت از این حوزه‌ها نیز به خوبی واقف است؛ لذا با هدف اشاعه و ترویج آن‌ها در کشور، به این موضوع وارد شده است. همچنین، یکی از مأموریت‌های اساسنامه‌ای فرهنگستان پایش و رصد وضعیت آموزش عالی هنر در کشور است و یکی از مقاصد این همایش نیز ایفای مأموریتِ یادشده است.

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز از طراحی اهداف همایش در شش لایه خبر داد و آن‌ها را چنین برشمرد: 1. مستندنگاری تاریخ آموزش و سیر دگردیسی برنامه‌های آموزشی کارشناسی طراحی صنعتی در ایران؛ 2. وضعیت‌شناسی و آسیب‌شناسی آموزش‌های حال حاضر در دو محور کلیت سرفصل‌ها و چگونگی توزیع واحد‌های درسی و نحوه تدریس موضوعات آموزشی؛ 3. شناسایی تجربه‌ها و الگوهای موفق بین‌المللی در آموزش طراحی صنعتی؛ 4. شناسایی چیستی و چگونگی محتواهای آموزشی در چشم‌انداز آینده این رشته؛ 5. هم‌اندیشی و تعامل استادان و صاحب‌نظران و دانشجویان؛ 6. وضعیت‌شناسی و آسیب‌شناسی ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه.

 

امرایی انتخاب و تنظیم محورهای اصلی همایش را نتیجه هم‌فکری شورای علمی و برخی دیگر از استادان دانشگاه‌های کشور بیان کرد و در خصوص نقش طراحی صنعتی در جامعه ایرانی و همچنین وضعیت این رشته در دیگر کشورها گفت: طراحان صنعتی ایرانی در تمام دنیا مشغول به کارند و جایگاه‌های عالی‌ای در صنایع روز دنیا به‌خصوص در بخش خودرو دارند؛ پس آموزش طراحی در ایران با همه کمبودها توانسته است عملکرد خوبی داشته باشد؛ لذا باید پرسید که آیا صنعت هم توانسته است از نیروی انسانی متخصصی که دانشگاه برایش فراهم کرده است استفاده کند یا خیر.

 

او افزود: طراحی (دیزاین) هسته توسعه محصول است. هر محصولی، حتی یک اثر صنایع‌دستی یا حتی یک کتاب، به تفکر طراحی، به درک نیاز و روش‌های خلاقانه طراحی نیازمند است تا بتواند ارتباط مؤثر و مثمری با مخاطب خود داشته باشد.

دبیر علمی این همایش در پایان سخنان خود با توجه به تمدید زمان ارسال چکیده مقالات گفت: همایش در هفته دوم مهرماه برگزار خواهد شد و تاکنون حدود چهل چیکده مقاله و همچنین تعدادی پیشنهاد سخنرانی دریافت شده است.

او ابراز امیدواری کرد این همایش بتواند آغازی برای حرکتی ادامه‌دار و دامنه‌دار باشد.

 

 

 
 
 

زمان انتشار: چهارشنبه ١٠ خرداد ١٤٠٢ - ٠٨:١٢ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;