منیژه کنگرانی، معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر، اظهار کرد: ضرورت دارد با سیاستگذاری مناسب و بازاندیشی، پژوهشها به سمت چالشها و مسائل مبتلابه جامعه سوق یابد تا بتواند در حل مشکلات امروز و رسیدن به وضعیت مطلوب آینده مفید واقع شود و از سوی دیگر، باید به دنبال راهکارها و قوانینی بود که کاربست و نتایج حاصل از پژوهشها در تصمیمگیریها و اقدامات اجرایی ضرورت یابد. منیژه کنگرانی، معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر، اظهار کرد: ضرورت دارد با سیاستگذاری مناسب و بازاندیشی، پژوهشها به سمت چالشها و مسائل مبتلابه جامعه سوق یابد تا بتواند در حل مشکلات امروز و رسیدن به وضعیت مطلوب آینده مفید واقع شود و از سوی دیگر، باید به دنبال راهکارها و قوانینی بود که کاربست و نتایج حاصل از پژوهشها در تصمیمگیریها و اقدامات اجرایی ضرورت یابد. او به تشریح دستاوردهای پژوهشی فرهنگستان هنر در دو دهه فعالیت این فرهنگستان پرداخت و ادامه داد: فرهنگستان هنر با هدف پاسداری از میراث و هنر اسلامی و ملی، و پیشنهاد سیاستها و راهبردها برای ارتقای آن تشکیل شد و در این دو دهه، منطبق با اساسنامه، فعالیتهای گوناگونی در حوزههای مختلف آفرینش هنری، آموزش و پژوهش هنری، نقد و نظریهپردازی و... در قالبهای همایش و هماندیشی، کارگاه، آفرینش و خلق اثر و انتشارات، ارائه کرده است. در این باره، میتوان به برنامهها و پژوهشهای متنوع و متعددی در زمینه معرفی و تحلیل مکاتب هنری چون مکاتب تبریز، هرات، اصفهان، شیراز و معرفی مشاهیر و مفاخر برجسته هنر ایرانیاسلامی، از کمالالدین بهزاد، غیاثالدین نقشبند یزدی، صفیالدین ارموی، ابنسینا و فارابی و... تا هنرمندان معاصر، چون داریوش مهرجویی، حبیبالله آیتاللهی، خاندان تجویدی و... اشاره کرد. بهرهگیری از رویکردها و نظریههای جدید هنر، طرح مباحث نقد هنر و زیباییشناسی، حفظ و احیای گنجینهها و هنرهای سنتی ازیادرفته هنر ایران، رویکردهای هنر معاصر، هنرهای چندرسانهای و دیجیتال و... از موضوعات مورد توجهی است که با حضور صاحبان اندیشه و هنر به آن پرداخته شده و گزیده این فعالیتها در آثار پژوهشی و نشریات و وبگاه فرهنگستان هنر بازتاب یافته است. منیژه کنگرانی به اولویتهای پژوهشیای که این معاونت در دستور کار خود قرار داده اشاره و بیان کرد: این معاونت بر اساس رویکرد فعلی و اهداف تعیینشده، اولویتهای پژوهشی را در چهار محور کلی تهیه و اعلام کرده است که عبارتاند از: «مطالعات سیاستگذاری و برنامههای توسعهای در عرصه هنر کشور (با تأکید بر اسناد بالادستی)»؛ «مطالعات در عرصه نوآوریهای هنری، هنرهای دیجیتالی و فناوریهای نوین هنری»؛ «مطالعات تطبیقی و تحلیلی پژوهش و آموزش هنر در ایران و جهان با رویکرد آیندهپژوهی» و «دیپلماسی هنر و قدرت نرم، وضعیتشناسی، آسیبشناسی و الگوبرداری». معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر به نیازها، کاستیها و ضرورتهای پژوهشی در کشور پرداخت و تصریح کرد: بیشک، هر دوره و زمانی نیازها، اقتضائات و ضرورتهای پژوهشی خود را دارد. شاید در نخستین سالهای فعالیت فرهنگستان هنر و با کمبود منابع پژوهشی، برنامههای معاونت پژوهشی فرهنگستان در راستای تأمین محتوا و منابع پژوهشی و نظری برای جامعه هنری کشور و معرفی و حفظ و اشاعه ارزشهای هنر ایرانیاسلامی انجام پذیرفت و در برنامههای مختلف، به معرفی مکاتب، مشاهیر و زیباییشناسی ایرانیاسلامی پرداخته شد. همزمان، این معاونت به معرفی رویکردها و روشهای نوین مطالعاتی و نظریهپردازی و نقد هنر توجه نشان داد و منابع و آثاری پژوهشی در این حوزه منتشر کرد. این پژوهشگر به روند مصوبشدن برنامههای پژوهشی پرداخت و توضیح داد: طرحهای پژوهشی یا بر اساس نیازسنجی و درخواست گروههای پژوهشی و تخصصی فرهنگستان تدوین و در قالب اولویتهای پژوهشی اعلام میشود و یا پژوهشگران طرحهای پیشنهادی و موضوعات مورد توجه خود را به معاونت پژوهشی ارائه میکنند. این طرحها پس از بررسی اولیه، برای داوری متخصصان حوزههای مرتبط ارسال و در نهایت، در شورای پژوهشی معاونت مطرح میشود و در صورت تأیید، بر اساس موضوع پژوهش، یا برای انتشارات ارسال میشود یا با تشکیل کارگروه تخصصی، درباره شکل ارائه تصمیمگیری میشود. کنگرانی به تشریح فعالیتهای فرهنگستان هنر در زمینه دیپلماسی هنر و اقتصاد هنر پرداخت و خاطرنشان کرد: دیپلماسی هنر و اقتصاد هنر، هر دو از موضوعات مورد توجه و اولویتهای پژوهشی این معاونت است. در این باره، در سال 1393، همایشی ملی در حوزه اقتصاد هنر در ایران برگزار شد که مقالات همایش نیز منتشر شد، ضمن آنکه چند طرح پژوهشی درباره اقتصاد هنر ایران نیز در دست بررسی است. او به ساختار جدید معاونت پژوهشی در زمینه آموزش هنر نیز اشاره و اضافه کرد: با توجه به اهمیت آموزش هنر در جامعه، در ذیل این معاونت، مدیریت پایش و ارزیابی سیاستهای آموزش هنر به این امر اختصاص یافته است که در سه سطح مختلف «آموزش عمومی هنر»، «آموزش پایه» و «آموزش عالی هنر» فعال است و ضمن تشکیل کارگروههای تخصصی، به پایش و وضعیتشناسی آموزش هنر در هریک از سطوح مذکور، اعم از وضعیت و مسائل پذیرش دانشجو، روش و شیوههای آموزش هنر، بررسی منابع و سرفصلهای درسی دانشگاهی و منابع تخصصی در مقاطع مختلف تحصیلی، تشکیل رشتههای نوین متناسب با ضرورتهای امروزین و آینده جامعه، پرداخته است. سلسله نشستهای تأملی در رابطه استادشاگردی در آموزش هنرها یکی از این برنامههاست. معاون فرهنگستان هنر سپس، به ارزیابی وضعیت پژوهش در هنر پرداخت و با انتقاد از ناکارایی برخی از پژوهشها و یا نادیدهانگاشتن پژوهشهای خوب توسط متولیان امر تصریح کرد: هرساله پژوهشهای بسیاری در قالب کتاب، مقاله، رسالههای دانشجویی و... انجام میپذیرد که از نظر تعداد قابلتوجه است، اما تأثیرگذاری این پژوهشها در جامعه مورد پرسش است؛ زیرا، در انجام این پژوهشها، نیازسنجی و اولویتهای امروز کشور لحاظ نشده یا کمتر به آن توجه شده است؛ لذا، این پژوهشها نمیتواند در حل معضلات و مسائل امروز جامعه تأثیرگذار باشد و نقشی کاربردی ایفا کند. از سوی دیگر، پژوهشهای مناسب و خوبی هم انجام پذیرفته که متأسفانه، نتایج آن کمتر دیده شده و یا مورد توجه متولیان امر و سازمانها و نهادهای مربوط قرار نگرفته است و در نتیجه، نتوانسته نقشی اثرگذار داشته باشد و منشأ تغییر و تحول در جامعه شود. لذا، ضرورت دارد با سیاستگذاری مناسب و بازاندیشی در این زمینهها، پژوهشها به سمت چالشها و مسائل مبتلابه جامعه سوق یابد تا بتواند در حل مشکلات امروز و رسیدن به وضعیت مطلوب آینده مفید واقع شود. از سوی دیگر، باید به دنبال راهکارها و قوانینی بود که کاربست و نتایج حاصل از این پژوهشها در تصمیمگیریها و اقدامات اجرایی ضرورت یابد. منیژه کنگرانی، معاون پژوهشی فرهنگستان هنر، در پایان گفتوگوی خود از استادان، هنرپژوهان و پژوهشگران برای ارائه طرحها، ایدهها و پیشنهادهایی درخصوص مسائل، چالشها و راهکارهای توسعه هنر ایرانیاسلامی دعوت به همکاری کرد.
|
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
| |
متن تصویر: | |
![]() |
![]() |
![]() |