جلسه نقد و بررسي آثار اصغر خانچي، مجسمه ساز، در مؤسسه فرهنگي هنري صبا برگزار شد.
جلسه نقد و بررسي آثار اصغر خانچي، مجسمه ساز، در مؤسسه فرهنگي هنري صبا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در اين جلسه آقايان هادي، نجيبي، فخيمي، ارژنگ و خانم تريان حضور داشتند و به بررسي آثار اين هنرمند پرداختند.
در ابتداي اين جلسه، نجيبي ضمن بيان اينكه آثار هنري به هر حال بايد مورد نقد و بررسي قرار گيرند، گفت: «اما چگونگي اين نقد و بررسي مهم است. ما بايد متوجه شويم كه هنرمند به شيوه آكادميك يا تجربي يا ... كاركرده و آنگاه با توجه به شيوة كار، آثار او را ارزيابي كنيم.»
در ادامه جلسه هادي ضمن بر شمردن نكاتي راجع به نگاه و تكنيكهاي اين هنرمند، نظرهاي فخيمي را راجع به تكنيك و نگاه خانچي جويا شد. فخيمي ضمن ابراز اين كه بيشتر راجع به شخصيت ايشان ميتوان سخن گفت تا كارهايشان، ادامه داد: «تصور من بر اين است كه بهتر است حرفهايي را كه راجع به زندگي ايشان و هر هنرمند ديگري وجود دارد، به بحث بگذاريم. گو اينكه اين ديدگاه كمتر مورد توجه قرار گرفته است.» ايشان همچنين در مورد مجسمهسازي گفت: «مجسمهسازي در كشور ما تعريف واقعي خود را ندارد،چون كه جايگاهش مشخص نشده است.»
در ادامه جلسه استاد ارژنگ در باب كارهاي خانچي و تأثيراتش در مخاطب گفت: «اين نمايشگاه ميتوانست در يكي از موزهها برگزار شود و بايد اين كارها در جاي خودش توزيع شود. سبك كارهاي خانچي مختلف و متنوع و نيز جالب است. در كارهاي ايشان هم كار رئال به چشم ميخورد و هم كار مدرن. به همين جهت كارهاي خانچي ميتواند در موضعهاي مختلف قرار گيرد.»
هادي در ادامه جلسه پيرامون صحبتهاي گفته شده از محدوديتهاي فرهنگي و هنري موجود در كشور سخن گفت و در ادامه نظر خانم تريان را راجع به قدرت تكنيك و عناصر كاري خانچي جويا شد. ليليت تريان ابتدا عدم تمايل خود را راجع به اعلام نظر در مورد كار يك هنرمند اظهار داشت و گفت: «من حق قضاوت به خودم نميدهم تا در مورد كار يك هنرمند نظر بدهم. چون هنرمند كاري را انجام داده و به عرضه عموم قرار داده و هر كس با نگاه خود به آن نگاه ميكند.»
در ادامه هادي در باب قدرتهاي كاري خانچي از نجيبي نظر خواست. نجيبي گفت: «نقد و بررسي آثار يك رشته خاصي ميخواهد و هر كس نميتواند عهدهدار اين مقام باشد. در هنر معاصر دنيا دو نوع هنرمند داريم، يكي هنرمندي كه مفهومي كار ميكند و ديگر هنرمندي كه واقعيتگرا كار ميكند. در جامعه هم دو نوع طراحي داريم، يكي مفهومي و ديگري واقعي كه ما در كارهاي خانچي اين دو نوع طراحي را به وضوح ميبينيم.»
فخيمي در ادامه به ضعف و قدرت بعضي كارها اشاره كرد و كار «دستهاي خودش» را كاري قدر و واقعيتگرا دانست و در كنار آن «حديث سعدي» را به لحاظ آناتومي داراي ضعف طراحي عنوان كرد.وي در اين رابطه افزود: « بعضي كارهاي خانچي شلوغ است و براي بيانش مجبوريم به خوبي در آن جستجو كنيم. خانچي در كارهاي انتزاعياش از فرمهاي سنتي استفاده كرده است.»
در پايان جلسه، هادي در بعد ايجاز و خلاصه شدن فرمها، نظر فخيمي و ارژنگ را جويا شد. فخيمي در باب عناصري كه در مجسمهسازي مورد استفاده قرار ميگيرد و اينكه بايد ابزار با افكار هماهنگي داشته باشد تا بتوان با عنصري كه كار ميشود، ارتباط برقرار كرد نكاتي را بيان كرد. ارژنگ نيز در ادامه صحبتهاي فخيمي از نرمش چوب و تهاجم سنگ در كار كردن با آنها گفت.