دومين روز همايش نگارگري مكتب اصفهان برگزار شد
|
همايش نگارگري گردهمايي مكتب اصفهان صبح پنج شنبه 23 آذرماه با حضور اساتيد، صاحب نظران، پژوهشگران و دانشجويان در دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد.
همايش نگارگري گردهمايي مكتب اصفهان صبح پنج شنبه 23 آذرماه با حضور اساتيد، صاحب نظران، پژوهشگران و دانشجويان در دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد.
در ابتداي همايش حسام اصلاني به ارائه مقاله خود تحت عنوان بررسي شيوه تمپرا در ديوارنگاره هاي مكتب اصفهان پرداخت و گفت: «با انتقال پايتختي حكومت صفوي از قزوين به اصفهان توسط شاه عباس اول، اين شهر به يكي از مهم ترين مراكز اقتصادي و فرهنگي ايران بدل شد. ديوارنگاري اين دوران با توجه به مضامين نقوش به دو بخش كلي نقاشي هاي تزييني و تصويري و از نظر شيوه هاي فني نقاشي و مواد مصالح به كار رفته به سه بخش نقاشي هاي اجرا شده به شيوه آبرنگي، تمپرا و رنگ و روغن قابل تقسيم اند.»
سپس آني بابايان در مورد هنر و هنرمندان نقاشي ديواري جلفاي نو اصفهان گفت: «شرايط ايجاد شده در قرن 11 هجري قمري در جلفا، منجر به شكل گيري مكتب منحصر به فرد نقاشي شد، كه حاصل تلفيق هنر بومي ارمني با دستاوردهاي هنر ايراني و غربي بود. در بين ارامنه مهاجر هنرمندان بسياري بودند كه به فعاليت هنري خود در جلفا ادامه دادند و پايه هاي هنري و فرهنگي ارامنه ايراني را بنيان نهادند.»
در ادامه عليرضا خواجه احمد عطاري در مورد بررسي تطبيقي سه تن از هنرمندان مكتب اصفهان گفت: «هدف بررسي شناخت اثر قلم سه نقاش از جمله قلم گيري پيكره ها نحوه صورت و شكل گيري عناصر صورت، طبيعت سازي شامل كوه، ابر، بته ها وغيره ، نحوه پرداختن نقاش به موضوع انسان و شناختي است كه نسبت به ابعاد انساني دارند و همچنين تزيينات به كار رفته در لباس و ديگر مواردي كه كمك به شناسايي آثار نقاشي اين هنرمندان مي كند.»
سپس حسين آقاجاني مقاله اي را تحت عنوان تحليل روش كار نقاشي هاي تزييني كشته بري مكتب اصفهان در بناهاي تاريخي دوره صفوي ارائه كرد.
ياسر حمزوي ديگر سخنران همايش نيز به ارائه مقاله اي تحت عنوان" گذري بر مشق هاي پنهان در دوره صفويه" پرداخت و گفت:« به طور كلي آنچه به عنوان مشق هاي پنهان مطرح مي شود، موضوعي تحقيقي و پژوهشي است. آنچه مي توان پيرامون اين عنوان و در توضيح آن ذكركرد اين است كه در پس فرعي ريختن رنگ هاي تزيينات در برخي از اماكن و يا پس از تميزكاري در بعضي از تابلوها نقوش تك رنگ بصورت طراحي بدون پيش طرح بروز و ظهور پيدا كرده اند. اين نقوش تك رنگ بعد از لايه چهارم در تزيينات وابسته به معماري شكل گرفته است.»
سپس بهزاد بابايي در مورد روش هاي رديابي آثار باقي مانده از ديوارنگاره هاي تصويري صفوي گفت: «منحصر به فرد بودن نقاشي هاي موجود در كاخ عالي قاپو از يك طرف و شدت آسيب هاي وارد شده بر آن ها از طرف ديگر، نياز به احياي بازسازي اين نقاشي ها را به شيوه عملي مطرح مي كند. در اين ميان با استفاده از اصول مرمت علمي و همچنين استفاده از روش هاي مختلف، نظير رديابي آثار سعي گرديد تا راهي جهت بازيابي طرح اصلي اثر و مرمت نقاشي هايي كه به طور جدي آسيب ديده اند ارائه شود. در راستاي اين هدف يك نمونه از نقاشي هاي موجود در طبقه ششم كاخ عالي قاپو با استفاده از اين روش ها مرمت و بازسازي شد. همچنين در اين تحقيق علاوه بر نكات علمي به مباحث نظري و زيبايي شناسي آثار اين دوره كه در كاخ هاي عالي قاپو و چهلستون به يادگار باقي مانده اند پرداخته شده است.»
|
|
|
|
|
زمان انتشار: يکشنبه ٢٦ آذر ١٣٨٥ - ١٣:٠٢ | نسخه چاپي