آرم فرهنگستان هنر
اخبار > ضرورت موزه هنر انقلاب به تاريخ سپردن اين هنر نيست


دكتر نامور مطلق :
ضرورت موزه هنر انقلاب به تاريخ سپردن اين هنر نيست

 

همزمان با افتتاح همايش بين المللي هنر انقلاب هاي دنيا كه با حضور هنرمندان، اساتيد و صاحبنظران داخلي و خارجي در سينما فلسطين برگزار شد دكتر بهمن نامور مطلق، مهمترين دستاورد اين حركت بزرگ و بي سابقه هنري در سطح جهان را طرح ضرورت راه اندازي موزه دائمي هنرانقلاب دانست.

همزمان با افتتاح همايش بين المللي هنر انقلاب هاي دنيا كه با حضور هنرمندان، اساتيد و صاحبنظران داخلي و خارجي در سينما فلسطين برگزار شد دكتر بهمن نامور مطلق، مهمترين دستاورد اين حركت بزرگ و بي سابقه هنري در سطح جهان را طرح ضرورت راه اندازي موزه دائمي هنرانقلاب دانست.

به گزارش روابط عمومي مؤسسه فرهنگي هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر، همزمان با افتتاح همايش بين المللي هنر انقلاب كه نخستين روز خود را به بررسي كارنامه هنرهاي تجسمي در تاريخ هنر انقلاب هاي دنيا و ايران اسلامي اختصاص داده بود، در ابتدا حسن بنیانیان، رئیس حوزه هنری ضمن اشاره به سهیم بودن حوزه هنری و فرهنگستان هنر در شکل دهی و برگزاری این همایش، عنوان کرد: چون انقلاب متعلق به همه آحاد ملت است، امیدواریم در سال های بعد سایر نهادها و سازمان ها هم در آن سهیم شوند. وقتی بحث انقلاب در یک جامعه مطرح می شود طبعاً بسیج توده ها برای براندازی یک نظام فاسد در درجه اول اهمیت قرار می گیرد. استقرار یک نظام صالح هم نیازمند تغییر فرهنگ توده ها و آگاهی بخشیدن به آنهاست.

در ادامه دكتر بهمن نامور مطلق دبير فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران با طرح ضرورت راه اندازي موزه دائمي هنر انقلاب اسلامي خاطر نشان كرد: طرح اين ضرورت اساسي نبايد اين شبهه را ايجاد كند، كه اين هنر ديگر به تاريخ پيوسته و از جريان هنر امروز خارج شده است. وي افزود كساني كه بر پايي يك موزه را براي يك گنجينه هنري دليل پايان دوره خلاقيت، پويايي، جريان سازي و اثرگذاري ان درميان مخاطبان خود مي دانند كاركردهاي موزه را نشاخته اند چرا كه موزه تنها براي نمايش اشيائي كه به تاريخ پيوسته و همچون شيئي بي جان و به مثابه موضوع پژوهش و تحقيق در تاريخ هنرها كاربرد دارد نيست. وي با بيان اينكه هنر انقلاب در برگيرنده بخش وسيعي از ميراث عظيم فرهنگ و هنر ايران و داراي ارزشها و قابليت هاي منحصر به فردي است كه براي هميشه بي نظير ويگانه مي ماند و تنها بدليل پيدايش پديده اي چون انقلاب، تحول در نگاه، بيان و افق دريافت و شهود و هنرمندان ما را نسبت به انسان و جهان ترسيم مي كند كه در هيچ مكتب هنري در سراسر جهان با اين كيفيت و شيوه سابقه نداشته است تأكيد كرد براي چنين گنجينۀ بی همانندي قطعاً بايد جايگاهي در نظرگرفت تا علاوه بر حفظ و نگهداري آن در شرايط مطلوب، آيندگان نيز حوزه هاي فراگير تأثير و نفوذ اين هنر را در سالهاي پس از انقلاب دريافته و اهميت آن واقف گردند.

در ادامه این مراسم که به هنرهای تجسمی اختصاص یافته بود با سخنرانی ناصر پلنگی درباره «شناسایی نشانه های تصویری در نقاشی انقلاب» ادامه پیدا کرد.

سپس زهرا رهنورد با موضوع «هنر انقلاب ها: ایران و سایر انقلاب ها» (تشابه و تفاوت ها)، لینکولن کاشینگ از کوبا با موضوع «مهاجرت بین المللی تصاویر انقلابی»، شارون پارکر از آمریکا با موضوع «مروری بر هنرمندان زن ایرانی و هنر انقلاب»، عبدالمجید حسینی راد، سامیا حلبی از فلسطین و لشیا لوپز و مانچلا گونزالز از مکزیک سخنرانی کردند.

در پایان نشست تخصصی با موضوع «آسیب شناسی هنرهای تجسمی بعد از انقلاب ایران» با حضور حبیب الله آیت الهی، حبیب الله صادقی، علی عباسی، احمد قلی زاده و حسین خسروجردی برگزار گردید.

گفتني است همايش بين المللي هنر انقلاب در روزهاي آينده، به مقوله هايي چون تئاتر، سينما، ادبيات و موسيقي اختصاص خواهد يافت.

 
 
 

زمان انتشار: چهارشنبه ٢٥ بهمن ١٣٨٥ - ١٥:١٣ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;