در اولين هم انديشي انسان شناسي هنر عنوان شد
زحمات جمالزاده،دهخدا و هدايت را ناديده نگيريم
|
در اولين روز از هم انديشي انسان شناسي هنر، سيدمحمد بهشتي، عضو پيوسته فرهنگستان هنر برگزاري اين هم انديشي را كه به عقيده وي به تقويت بحث هاي بين رشته اي كمك شاياني مي كند. به فال نيك گرفت و گفت حتي اگر در اين ميدان دعوا هم كنيم، اين دعوا كردن ثواب دارد.
در اولين روز از هم انديشي انسان شناسي هنر، سيدمحمد بهشتي، عضو پيوسته فرهنگستان هنر برگزاري اين هم انديشي را كه به عقيده وي به تقويت بحث هاي بين رشته اي كمك شاياني مي كند. به فال نيك گرفت و گفت حتي اگر در اين ميدان دعوا هم كنيم، اين دعوا كردن ثواب دارد.
به بيان او بايد در اين نشست ها صرفاً به دنبال پاسخ باشيم و اگر تنها حاصل اين گردهمايي طرح سؤالات كليدي باشد ما بهره كافي را برده ايم.
نعمت الله فاضلي ، عضو هيئت علمي دانشگاه كه اولين سخنران بود به نقد روش شناسانه مردم شناسي در صد سال گذشته پرداخت؛به گفته وي، عدم به كارگيري روش صحيح در تحقيقات فرهنگ عامه، وضعيت امروز اين مطالعات را دچار انحراف كرده، اما نبايد زحمات افرادي چون جمالزاده، دهخدا و هدايت را ناديده گرفت.
ناصر فكوهي، دبيرعلمي هم انديشي تصريح كرد:« اشكال عمده كار اين است كه اغلب، انسان شناسي به صورت علمي تعريف مي شود و بايد در پي تعريف ايجابي از انسان شناسي باشيم.»
به اعتقاد ناصر فكوهي انسان شناسي هنر بين دو چيز در نوسان است اين كه بالاخره هنر را بايد با زيبايي تعريف كرد يا با كاركرد.
سپس هومان اسعدي به ارائه مقاله خودبا عنوان اتنوموزيكولوژي پرداخت و گفت :« اين رشته شاخه اي از دانش بشري در ارتباط با مطالعه پديده موسيقي است ؛ تعريف و هويت اين رشته از لحاظ شناختشناسي، روش شناسي و موضوعات مورد مطالعه، با بيش از يك قرن سابقه آكادميك، با تحولات و چالش هاي بسياري مواجه شده است.»
در ادامه دكتر بلوكباشي با موضوع هنر عامه از ديدگاه انسان شناسي سخنراني كرد و گفت: «هنر عامه را رشته اي استوار به فرهنگ مردم پيوند مي داده است . عامه مردم زندگي روزانه خود را بنا بر ذهنيت فرهنگي و باورهاي آييني _ ديني خود به طور نمادين وبه شكل هاي گوناگون هنري متجلي مي ساختند.»
دكتر اميليا نرسيسيان آخرين سخنران اين هم انديشي نيز مقاله خود را با عنوان نشانه شناسي هنر پيش از تاريخ ارائه كرد و با اشاره به نقاشي هاي كليساي بتهلم اصفهان به بررسي تاريخچه زندگي ميناس، خالق اين نقاشيها پرداخت.
وي در پايان نتيجه گيري كرد كه براي بررسي وجه تاريخي انسان شناسي هنر در ايران بايد نگاه وسيع تري به تاريخ هنر اين كشور داشت كه شامل اقوام غيرفارسي زبان هم بشود.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: چهارشنبه ٢٥ بهمن ١٣٨٥ - ١٤:٥٩ | نسخه چاپي