چهارشنبه 25 بهمن ماه ، چهارمين جلسه هم انديشي انسان شناسي هنر با حضور 5 تن از موسيقي شناسان مذهبي ، «شعر و موسيقي محرم» نام گرفت. چهارشنبه 25 بهمن ماه ، چهارمين جلسه هم انديشي انسان شناسي هنر با حضور 5 تن از موسيقي شناسان مذهبي ، «شعر و موسيقي محرم» نام گرفت.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، اين جلسه كه به ارتباط موسيقي مذهبي، نوحه و موسيقي غيرمذهبي اختصاص يافته بود، با حضور حسين ميثمي، ساسان فاطمي، محمدحسن حكمتفر، احمد وكيليان و سعيد افزونتر برگزار شد. حسين ميثمي كه موضوع مورد سخنش تاريخچه تعزيه قزوين بود، عوامل شكل گيري تعزيه اين شهر تاريخي را بررسي كرد و از تعزيه خوانان معروف قزوين نظير جناب، قربان خان، اقبال و ملاشريف نام برد. وي همچنين تأثير و تأثر موسيقي در زندگي تعزيه خوانان قزوين را با ذكر جزئيات نشان داد. سعيد افزونتر در حضور دانشجويان و علاقه مندان به بحث شعر و موسيقي محرم، بخشي از روضه بازار شام را به سمع همگان رساند كه در گوشه عراقي اجرا شده بود و از تعريف ناپذيري تعزيه در چارچوب موسيقي و تئاتر سخن گفت. «محرم در حفظ برخي هنرهاي ايراني مؤثر بوده است. در بحث موسيقي هم اگر محرم و مرثيه وجود نداشت، موسيقي سنتي كلاسيك ايراني نيز بي معني و به دست فراموشي سپرده مي شد.» احمد وكيليان با اعلام اين موضوع نمونه اي از اشعاري كه در محرم امسال در شهر كاشان خوانده مي شد را براي حضار خواند كه در گوشه هاي ابوعطا و دشتي اجرا شده بود. محمدحسن حكمت فر از تاريخچه موسيقي دزفول و شوش و وضعيت فعلي آن مستندي تهيه كرده بود كه بخشي به هم خواني در مايه ما رضايي و بخش ديگر به تعزيه در شوش و دزفول اختصاص داشت. 17 مجلس تعزيه در دزفول، مرثيه سرايي و 94 همخواني دزفولي از ديگر بحث هاي حكمت فر در جلسه موسيقي شعر محرم بود. ساسان فاطمي نيز بحث جلسه را با اين سؤال به پايان برد كه چرا امروز به موسيقي كه درونمايه نوحه شده است اشكال مي گيرند اما در گذشته اين تقليد از موسيقي سنتي بلامانع بود؟ |
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |