سومين هم انديشي تخيل هنري از منظر شيخ محمود شبستري آغاز به كار كرد
|
سومين هم انديشي تخيل هنري از منظر شيخ محمود شبستري روز گذشته به همت گروه تخيل هنري فرهنگستان هنر و مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران در تهران آغاز به كار كرد.
سومين هم انديشي تخيل هنري از منظر شيخ محمود شبستري روز گذشته به همت گروه تخيل هنري فرهنگستان هنر و مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران در تهران آغاز به كار كرد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر ، دكتر بهمن نامور مطلق دبير فرهنگستان هنر، در افتتاحيه اين هم انديشي رابطه بين عرفان و هنر را يك رابطه تكميلي دانست و تأكيد كرد كه هنر قالب عرفان و عرفان روح هنر است و هرگاه هنر از عرفان و معنويت تهي شده راه سرگشتگي در پيش گرفته است.
دكتر شهرام پازوكي هم در مراسم افتتاحيه گفت: «گلشن راز شبستري يكي از مجموعه هايي است كه نشان مي دهد بايد در تدوين فلسفه هنر اسلامي به دنبال نوع ديگري حكمت باشيم كه به هيچ وجه با فلسفه هنر در غرب معادل نخواهد بود.»
دكتر اعواني رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران نيز در سخناني گفت: «تعبير من اين است كه عرفان راه نجات است و ما چيزي به نام آموزه الهي داريم كه قرآن كريم سرشار از اين آموزه است. شيخ محمود شبستري اين آموزه را بيان كرد و هنر او خلاصه كردن آن در هزار بيت است و به همين خاطر است كه وقتي در مبحث هاي عرفاني گير مي كنيم به سراغ اشعار او مي رويم.»
دكتر نصرالله حكمت عضو گروه پژوهشي تخيل هنري نيز شيخ شبستر را بهترين شارح ابن عربي معرفي كرد كه توانسته به سلامت از اقيانوس ناآرام «فتوحات مكيه» عبور كند.
وي گفت: «ساختار گلشن راز در دو كلمه تمثل و تمثيل خلاصه مي شود. تمثل زبان خيال است و تمثيل بيان خيالي. همه حرف ابن عربي و شبستري اين است كه تمام موجودات اين عالم تمثل يافته اند و براي بيان اين عالم با زباني كه متناسب با آن باشد برگزيد كه همان زبان تمثيل است.»
دكتر علي شيخ الاسلامي هم تأكيد كرد كه نگاه عرفا به تاريخ خاتم محور است و اين نگاه يك سابقه و يك لاحقه دارد. سابقه تاريخ، نبوت است و لاحقه ولايت تاريخ هدايت بيش از اين دو صفحه زرين ندارد و اين روشنايي است. شبستري در گلشن راز به آن صحّه گذاشته است.
دكتر شهرام پازوكي هم ضمن انجام مقايسه اي ميان نظريات زبان شناسانه افلاطون و بيانات شبستري در مورد منشأ كلام اين گونه نتيجه گيري كرد كه همانطور كه افلاطون وضع كلمه را تنها در اختيار گروه خاصي مي داند كه راه ديالكتيك را تا پايان رفته باشند، شبستري با مباني خود به اين جا مي رسد كه تنها عارف واقعي به عالم معناست كه مي تواند كلمات را وضع كند.
دكتر شهين اعواني نيز ضمن ارائه مقاله اي تأكيد كرد كه قصد دارد در آينده با ارائه شواهد و دلايل مستدل تري اثبات كند كه «سعادت نامه» شبستري برخلاف نظر مشهود قبلي، از گلشن راز نوشته شده و يكي از دلايل ناتمام ماندن آن مربوط به تغيير طرز فكر او در مورد فلسفه و اهل آن بوده است.
دكتر غلامحسين ابراهيمي ديناني هم گفت: «شبستري تحت تأثير بسياري از بزرگان بوده و مي توان او را وضع بينابيني عطار نيشابوري و ابن عربي دانست.»
وي گفت: «بحث بر سر اين است كه بين لفظ محدود و معني نامحدود، فاصله بي نهايت است و كل تأويل شبستري به همين راه و فاصله بين محسوس و معقول اختصاص مي يابد تفكر سلوك است و اگر بخواهيم كمي در اشعار شبستري تعمق كنيم خيلي از آن هايي كه در طول تاريخ به سنديت عرفان و تفكر و پرسش نگري قائل شدند بايد حرف خود را پس بگيرند.»
دكتر قاسم كاكائي نيز اين سؤال را مطرح كرد كه چرا شبستري به مانند ديگر عرفا تا اين اندازه از عبارت هاي پارادوكسيكال استفاده كرده و آيا مي توان گفت كه انگيزه او از اين كار تأثير بر مخاطب و به فكر واداشتن او جهت تعمق بيشتر در معاني الفاظ بوده يا نه.
گفتني است ادامه اين همانديشي امروز سه شنبه در شبستر پيگيري شده است.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: سه شنبه ١٦ آبان ١٣٨٥ - ١٣:٣٥ | نسخه چاپي