در نشست مديريت كلان تئاتر عنوان شد:
«تئاتر موفق ، مديريت موفق»
|
«آنقدر در ريشهيابي مسائل و مشكلات تئاتر، روي بحث بودجه و مشكلات مالي متمركز شديم كه فراموش كرديم بودجه و امكانات زماني ميتواند در خدمت هدف قرار بگيرد كه در يك سيستم مديريتي كارآمدر مصرف شود.»
«آنقدر در ريشهيابي مسائل و مشكلات تئاتر، روي بحث بودجه و مشكلات مالي متمركز شديم كه فراموش كرديم بودجه و امكانات زماني ميتواند در خدمت هدف قرار بگيرد كه در يك سيستم مديريتي كارآمدر مصرف شود.»
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، دكتر مجيد سرسنگي، مدرس و مدير گروه نمايش پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران ضمن بيان مطلب فوق درباره «مديريت كلان تئاتر» گفت:« هدف ما از تحقيق و پژوهش پيرامون اين موضوع رسيدن به پاسخ اين سوال بود، چرا تئاتر ما با اين ظرفيت بالا، هنرمندان خوب و همه تلاشهايي كه ميشود، ما را به معناي واقعي توسعه يافتگي نميرساند؟»
وي با تأكيد بر اهميت بحث مديريت به عنوان مادر علوم ديگر ادامه داد:« در مسير اين پژوهش فرضيه ما اينگونه بود كه ساختار فعلي تئاتر كشور نميتواند پاسخگوي روند توسعه و بالندگي قابل انتظار اين هنر باشد؛ اين فرضيه از آن جهت اهميت داشت كه بازنگري در ساختار مديريت تئاتر كشور ميتواند حلقه مفقوده توسعه تئاتر كشور را بازيافته و موجب گريز از سردرگمي و روزمرگي شود و در برنامهريزي ارتقاء كمي و كيفي و تعالي جايگاه اين هنر در سطح ملي و ساختن شخصيت قابل قبول از نمايش ايران در سطح بينالمللي موثر باشد.»
دكتر مجيد سرسنگي در بخش ديگري از سخنان خود به طرح مجدد شكلگيري سازمان تئاتر كشور كه پيشتر و در زمان علي منتظري نيز مطرح شده بود اشاره كرد و گفت:« اگر ما همه چيز را درست كنيم ولي مديران خوب و كارآزموده نداشته باشيم فايدهاي ندارد. مديريت تئاتر را مديران موفق ميتوانند به سرانجام برسانند.»
وي خاطر نشان كرد:« در تمام اين سالهايي كه در دانشكدههاي ما دانشجوي تئاتر تربيت شده هرگز به اين فكر نكرديم كه در كنار اين همه كارگردان، نويسنده، عروسكساز، بازيگر و ... يك حلقه مفقوده وجود دارد كه بتواند يك بستر مناسب براي ساز و كار آنها فراهم كند. و يا اگر چنين امكاني نداريم، اشخاصي را به خارج از كشور بفرستيم تا دوره ببينند يا از مديران موفق آنها دعوت كنيم كه به ما كمك كنند.»
سرسنگي در ادامه با اشاره به اينكه مدير تئاتر بايد از ساز و كار و مديريت كشور مطلع باشد توضيح داد:« امروز ما نيازمنديم ساز و كار اجرايي كشور را خوب درك كنيم؛ يعني مدير تئاتر بايد هم تئاتر بداند و هم بتواند در سازمانهاي اجرايي كشور نقش ايجاد كنند. توجه داشته باشيم كه اگر ميخواهيم تئاتر را متحول كنيم نميتوانيم جدا از ساختار كشور عمل كنيم.»
سرسنگي با توجه به اهميت نوشتن سند توسعه تئاتر گفت:« در كشور ما براي هر چيزي سند توسعه وجود دارد جز تئاتر؛ اگر براي تئاتر هم سند توسعه نوشته و تصويب شود، ما ديگر به جريانهاي روزمره دل خوش نميكنيم. اينكه فقط يك بودجه بيايد بخشي در تهران و بخشي ديگر در شهرستان خرج شود و بعد چند جشنواره برگزار كنيم و ... چاره تئاتر ما نيست و نميتواند ما را به سر انجام برساند.»
وي در پايان ادامه اوضاع رايج را مثال چيدن آجر كنار يكديگر بدون نظارت يك معمار و نتيجه آن را موازي كاري و خنثيكردن فعاليتهاي يكديگر دانست.
گفتني است در اين نشست دكتر فرشيد ابراهيميان، دكتر محمدرضا خاكي، ايرج راد، خسرو خورشيدي ، دكتر محمدعلي خيري، و تني چند از هنرمندان تئاتر نيز حضور داشتند.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: دوشنبه ١ آبان ١٣٨٥ - ١١:٠٤ | نسخه چاپي