آرم فرهنگستان هنر
اخبار > «منتخب پوسترهاي نسل پنج طراحان گرافيك» بيانِ صريحِ نسل پنج طراحان گرافيك


گزارش جلسه نشانه شناسي نمايشگاه
«منتخب پوسترهاي نسل پنج طراحان گرافيك» بيانِ صريحِ نسل پنج طراحان گرافيك

 

آثار نمايشگاه "منتخب پوسترهاي نسل پنج طراحان گرافيك"توسط گروه پژوهشي نشانه‌شناسي هنر فرهنگستان هنر، نقد و بررسي شد.

 

آثار نمايشگاه "منتخب پوسترهاي نسل پنج طراحان گرافيك"توسط گروه پژوهشي نشانه‌شناسي هنر فرهنگستان هنر، نقد و بررسي شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر،اين نشست 22 شهريورماه توسط معاونت علمي پژوهشي برگزار شد و دكتر نامورمطلق، دكتر عباسي، دكتر پاكتچي و دكتر معين و جمعي از علاقمندان و هنرجويان رشته گرافيك در آن حضور داشتند.

در ابتدا دكتر نامور مطلق به اهميت نشانه‌شناسي پوستر اشاره كرد و گفت:«طراحي و پوستر از بسترهاي مناسب براي بحث‌هاي نشانه‌شناسي است؛ زيرا عناصر و مواد اين رسانه و هنر در ابعاد مختلف دست نشانه‌شناسان را باز گذاشته است. در اينجا با پوستر هاي نسل پنج كه متولدين سال 1350 به بعد هستند مواجه هستيم.»

دكتر پاكتچي در ادامه، انتقال اطلاعات را مهمترين كاركرد پوستر دانست و گفت: «خالق پوستر بايد بين انتقال اطلاعات و برانگيختن مخاطب براي انجام كاري، كه دو ويژگي مهم پوستر هستند، توازن برقراركند. كوششي كه در سايه آثار گرافيكي لازم نيست؛ همين سند ما را وادار مي‌كند كه در تحليل پوستر متفاوت عمل كنيم.»

وي افزود:« پوستر سعي مي‌كند از نظام نشانه‌اي متفاوتي استفاده كند. در واقع اين كار نوعي تلاش براي جمع زبان‌هاي گوناگون در يك مجموعه و ايجاد يك زبان پيچيده است و تلفيق نظام نشانه‌اي و قلم نوشتاري ويژگي است كه معمولاً پوسترها از آن برخوردارند. اما بايد توجه داشت كه نشانه‌هاي استفاده شده در يك پوستر با توجه به لايه‌هاي فرهنگي آن، مي‌تواند در هر جامعه‌اي معناي خاصي داشته باشد.»

دكتر معين نيز با اشاره به برخي آثار حاضر در نمايشگاه به نقد نشانه‌شناسي آنها پرداخت و گفت: « پوستر از ارتباطات تضادي استفاده مي‌كند، يعني نظام نوشتاري و نظام تصويري را به خدمت مي‌گيرد و نشانه‌شناسي را بررسي مي‌كند كه اگر عنصري از پوستر حذف و يا به آن اضافه بشود، تغييري در معناي تصوير و پوستر ايجاد مي‌شود يا خير.»

سپس دكتر عباسي به بعضي پوسترهاي نمايشگاه نسل پنجم اشاره كرد و گفت: « من نتوانستم دلالت معنايي برخي از پوسترها را درك كنم. يعني بعضي پوسترها مي‌تواند معناي خود را برساند و برخي نه و برخي آنها نيز بايد حتماً در بستر فرهنگي خود مورد مطالعه قرار گيرند. در واقع چينش عناصر و نشانه‌هاي پوستر بايد به شكلي باشد كه بتوان معناي آن را رمزگشايي كرد و اين مسئله در پوسترهاي نسل پنجم كمتر به چشم مي‌خورد.»

دكتر نامور مطلق در پايان، در جمع بندي مباحث مطرح شده گفت:« اين پوستر ها معمولاً از زبان صريحي براي بيان مقصود خود استفاده كرده‌اند كه امروزه كمتر در دنيا از آن استفاده مي‌شود. استفاده بي رويه از نوشتار خارجي و علاقه به گذشته ايران از ديگر ويژگي‌هاي نشانه‌اي اين آثار است.همچنين بسياري از پوسترها هنوز زبان جهاني همانند نماد ها و تمثيلهاي جهان را به خوبي نمي دانسته اند. به همين دليل چنانكه اين دسته از پوسترها در خارج از كادر فرهنگي ما ارائه شود با سوء تفاهم هايي مواجه خواهد شد كه مثالهاي آن در اين جلسه ارائه شد.»

در پايان اين نشست برخي از حاضران در جلسه، به همراه استادان گروه نشانه‌شناسي هنر، بعضي از پوسترهاي اين نمايشگاه را از لحاظ نشانه‌شناسي نقد و بررسي كردند. همچنين از سوي استادان حاضر در اين نشست اظهار اميدواري شد با گسترش اين نمايشگاه ها و جلسات نقد، از زواياي گوناگون بتوان به نماي اين بخش از هنر دامن زد.

نشست نقد نشانه‌شناسي پوسترهاي نسل پنجم در حاشيه نمايشگاه پوسترهاي منتخب اين نسل برگزار شد؛ اين نمايشگاه از 5 شهريور آغاز شده و تا 6 مهر در مؤسسه فرهنگي_هنري صبا ادامه خواهد داشت.

 
 
 

زمان انتشار: يکشنبه ٢٦ شهريور ١٣٨٥ - ٠٩:٠٩ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;