آرم فرهنگستان هنر
اخبار > همايش بين المللي سلطان محمد افتتاح شد


با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و استاد محمود فرشچيان
همايش بين المللي سلطان محمد افتتاح شد

 

همايش بين المللي سلطان محمد نگارگر مكتب تبريز صبح دوشنبه 19 ارديبهشت ماه با حضور احمد مسجد جامعي (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي)،مهندس ميرحسين موسوي (رياست فرهنگستان هنر)، دكترمحمدحسين ايماني خوشخو (معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)،دكتر بهمن نامور مطلق (دبير كل همايش)،استاد محمود فرشچيان ،جمعي از هنرمندان داخلي و خارجي و ... در تالار وحدت افتتاح شد.

 همايش بين المللي سلطان محمد نگارگر مكتب تبريز صبح دوشنبه 19 ارديبهشت ماه با حضور احمد مسجد جامعي (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي)،مهندس ميرحسين موسوي (رياست فرهنگستان هنر)، دكترمحمدحسين ايماني خوشخو (معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)،دكتر بهمن نامور مطلق (دبير كل همايش)،استاد محمود فرشچيان ،جمعي از هنرمندان داخلي و خارجي و ... در تالار وحدت افتتاح شد.


بنا به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در ابتداي اين مراسم استاد اكبر تجويدي (نگارگر و عضو هيات علمي همايش) به عنوان افتتاح كننده همايش در جايگاه حاضر شد و در خصوص نگارگري سلطان محمد و پيشينه وي گفت: «مسئله منسوب كردن پارهاي از آثار به سلطان محمد هنوز توسط هنرشناسان مورد بحث و بررسي است و اطلاعات ما در اين خصوص كامل نشده است اما آثاري چون بهرام گور، مجلس پذيرايي سام ميرزا برادر شاه طهماسب، ديوان حافظ و يك نسخه از خمسه نظامي را به اين هنرمند نسبت داده اند.»

وي ادامه داد:«دوران سلطان محمد يكي از درخشانترين دوره هاي نگارگري بوده است و با توجه به حال و هواي عرفاني آن زمان بيشتر هنرمندان در سير ملكوت و عالم تصوف پرورش يافته اند و آثار آنها بيشتر به عالم خيال معطوف بوده است.در عالم جمال مقوله زيبايي با مقوله خوب وبدي پيوند دارد و مقوله سليقه با اين عالم خيال سرو كار ندارد و مي توان گفت اين هنر در عصر صفوي، هنري بوده كه با عالم قدسي سر و كار داشته است.»

تجويدي با اشاره به امضاي سلطان محمد در زير آثارش گفت:« بايد با بررسي دقيق آثار اين هنرمند پي برد كه اين امضاها توسط خود ايشان صورت گرفته و يا اينكه منشي دربار آنها را امضا كرده است.»

وي در پايان صحبتهاي خود خاطر نشان كرد:«اين همايش آغازگر پژوهشهايي درباره اين هنرمند است كه ميتواند راهگشايي براي شناسايي آثار ايشان باشد. همچنين مقدمهاي براي تحقيقات اصولي تر و جديتر است كه اميد است بتوانيم قدم بزرگتري را در راه شناخت آثار و خود اين هنرمند برداريم.»

بنابه اين گزارش در ادامه اين مراسم دكتر بهمن نامور مطلق (دبير كل همايش سلطان محمد) در خصوص برپايي اين همايش بين المللي اظهار كرد:«در حوزه نگارگري پس از برگزاري همايش كمال الدين بهزاد كه نقطه عطفي در شناخت اين شخصيت بزرگ هنري و مكتب هرات بود، اينك شاهد افتتاح همايش سلطان محمد هستيم. هدف اصلي اين همايشها بازنگري و بازشناسي اين شخصيتها براي تداوم مسيري است كه آنها ترسيم كرده اند. همچنين افكندن طرحي نو براي بازسازي كامل تر و جامع تر تاريخ هنر ايران و پر كردن فاصله ها و ايجاد ارتباط و پيوند ميان شخصيتهاي فاخر تاريخ هنر با هنرمندان معاصر كشور ديگر اهداف اين همايش است، زيرا هنوز پرسشهاي بي شماري در خصوص اين شخصيتها و به طور كلي درباره تاريخ هنر ايران بي پاسخ مانده اند. هنوز شناخت جامعه ما از هنر ايراني به دليل كمبود منابع، شناختي ظاهري و تك بعدي است و هنوز جوانان هنر پژوه به سبب نشناختن مباني حكمي و فكري اين هنرها از ادامه مسيري كه تجربة قرنها را به دوش مي كشد ناتوان مانده اند. تنها با شناخت همه جانبه، به ويژه شناخت حكمت و باورهاي نهفته در لايه هاي زيرين اين هنرهاست كه مي توان از آنها گذر كرد و به درك كامل آنها رسيد.»

وي در ادامه، با بيان اينكه سلطان محمد يكي از بزرگ ترين نگارگران قرن دهم وتاريخ هنر ايران است، اظهار كرد:" با كمي جرأت مي توان سلطان محمد را خيال انگيزترين نگارگر ايراني پنداشت. نگاره "بارگاه كيومرث "با تركيب بندي مارپيچي و در عين حال استعلايي، نشاط در رقص رنگها، حضور شخصيت هاي اسطورهاي همچون كيومرث و سيامك و گونه هاي مختلف مردم و همين طور سروش، انگارههاي صخرهاي و ... چنان جذابيت بصري و معنوي به وجود آورده است كه شايد در ميان تمام نگاره ها بينظير باشد. همچنين از ويژگيهاي هنري اين نگارگر كه او را از يك سو «شيربيشه تصوير» و از ديگر سو «نظام الدين» لقب دادهاند، همانند بيشتر هنرمندان ايراني، توجه به دو جنبة فرهنگي يعني جنبه ايراني و اسلامي است. اين ويژگي نزد شاعران و هنرمندان ايراني تا بدان جا پيش مي رود كه موجب همانند انگاري اسطوره هاي ايراني و اسلامي مي شود."

نامور مطلق در خاتمه خاطر نشان كرد:« اوضاع امروز ايران اسلامي بهتر از هر زمان ديگري براي پيوند سابقه ميان اين دو پاره هويت فرهنگي كشور آماده و مهياست و با توجه به وضعيت كنوني جهان و پديده جهاني شدن و يا جهاني كردن، هيچ گاه در طول تاريخ اتحاد اين دو تا به اين حد حساس و مورد نياز نبوده و در اين پيوند هنر و ادبيات بهترين و مؤثرترين نقش را ايفا مي كنند."

مهندس عبدالمجيد شريف زاده (دبير علمي همايش) نيز در ادامه مراسم افتتاحيه روي صحنه حاضر شد و گفت:«امروزه آغاز راه نيست بلكه از ماهها قبل براي شناساندن سلطان محمد همايشهاي يك روزه اي را در تبريز، اصفهان، قزوين و مشهد برگزار و امروز نيز همايش اصلي را آغاز كرده ايم كه اميد است آن همايشهاي يك روزه تا پايان سال ادامه يابد.» در ادامه مراسم افتتاحيه همايش سلطان محمد فيلم مستند" فرشتگان نگارگري ايران" و قطعه آهنگي از استاد مجيد كياني به نمايش و اجرا درآمد.

در قسمت دوم برنامه هاي روز افتتاحيه، آيدين آغداشلو (ايران)، ماريانا شريو سيمسون (امريكا)، آيدا پاشايوآ و رويا تقي يوآ (آذربايجان)، مهرداد احمديان (ايران) و سوسن بياني (ايران) به ترتيب درباره تجزيه و تحليل نگاره معراج، كارهاي تقليدي از شاهكارهاي سلطان محمد در قرن بيستم، سلطان محمد و نقش هنري وي در تبريز، دور فلك (ريختارشناسي فضا در آثار سلطان محمد) و جلوه اسب در نگاره هاي سطان محمد به ايراد سخن پرداختند.

گفتني است اين همايش روز سه شنبه 20 ارديبهشت ماه از ساعت 9 صبح ادامه خواهد يافت و بر همين اساس جان اف كوئين (آمريكا)، حسن بلخاري (ايران) و مرتضي گودرزي(ايران) نيز به ترتيب در خصوص سبك فلسفي جهان مصور در دو مينياتور از سلطان محمد، مستندات روايي و تاريخي در معراج حضرت رسول اثر سلطان محمد (تأويل و تطبيق) و تحليل تجسمي آثار سلطان محمد از نگاه جامعه شناسانه سخنراني خواهند كرد. همايش ياد شده طي روزهاي 21 و 22 ارديبهشت ماه در شهر تبريز دنبال خواهد شد.

 
 
 

زمان انتشار: دوشنبه ١٩ ارديبهشت ١٣٨٤ - ١١:١٧ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;