عبدالله انوار: قطب الدین از روش ارسطوییان بهره گرفت «قطب الدین در تألیف بخش ارثماطیقی، از روش ارسطوییان بهره گرفته است.» عبدالله انوار: قطب الدین از روش ارسطوییان بهره گرفت عبد الله انوار، پژوهشگر، «ارثماطیقی» را یکی از بخشهای دائره المعارف فلسفی قطب الدین به نام «دره التاج» دانست و در توضیح علم ارثماطیقی از نظر قطب الدین گفت: « ارثماطیقی یا علم حساب، یکی از مباحثی است که قطب الدین در دره التاج بررسی کرده است. او در دره التاج در تقسیم ارثماطیقی، آن را به فلسفه عملی و نظری تقسیم و در بخش دوم، فلسفه نظری را به سه قسم طبیعی، ریاضی و ماوراء الطبیعه منقسم کرده است. سپس در تقسیم بندی سوم، فلسفه اوسط یعنی ریاضی را به مجسطی، حساب، هندسه و موسیقی بخش کرده و در علم حساب به تبیین خواص و ویژگیهای عدد پرداخته است. امروز این بحث یکی از مباحث ظریف و دقیق ریاضیات عالی است که از آن با عنوان حساب عالی یاد می شود و باریک ترین خواص عدد را به زیر تیغ دقیق ترین بررسیها می برد.» استاد دانشگاه شریف معتقد است قطب الدین شیرازی در نور شناسی از نظرات ابن هیثم بهره برده است. حسین معصومی همدانی توجه دوباره به برخی از آثار متقدمین اسلامی و یونانی بعد از سقوط بغداد را از کارهای خواجه نصیر الدین طوسی و شاگردان او دانست که یکی از مظاهر این توجه، عنایت به برخی از آثار ابن هیثم است: «ابن هیثم کتابی به نام تذکره در علم هیئت دارد. قطب الدین و دیگر دانشمندانی بوده اند که بر این کتاب شرحهایی نوشته اند. آنچه ما درباره ارتباط قطب الدین و ابن هیثم می دانیم از مقدمه ای است که کمال الدین فارسی، شاگرد قطب الدین در شرح المناظر ابن هیثم تألیف کرده. این کتاب شیفتگی کمال الدین را به استادش نشان می دهد. عباراتی که کمال الدین در مورد قطب الدین بیان می کند، پیرامون کسی است که در صدر احکام شرعی دخالت داشته و به احتمال بسیار این عبارات بعد از زمانی نقل شده که قطب الدین قاضی بوده است، زیرا اگر تصور کنیم این جملات در مورد اوایل فعالیتهای قطب الدین است باید نتیجه بگیریم که نویسنده یک جوان 15 ساله بوده در حالی که این تصور، معقول به نظر نمی رسد.» او ادامه داد: «بر این اساس که قطب الدین خواندن کتاب ابن هیثم را به شاگردش توصیه می کند، می توان نتیجه گرفت او با آثار ابن هیثم آشنایی داشته است. هنگامی که آثار قطب الدین در علم نجوم را بررسی کنیم، به نشانه هایی از نظریات ابن هیثم در این آثار پی می بریم که برخی از آنها بدون ذکر نام ابن هیثم نقل شده است.» معصومی همچنین برای اثبات این مدعا، مثالی در مورد نور ماه بیان کرد: «یکی از مسائلی که در کتاب خواجه نصیرالدین ذکر شده، شکل ماه است. خواجه نصیرالدین طوسی در مورد خسوف به این تعریف اکتفا می کند که جرم ماه جرمی است تاریک، چگال و صیقلی که نور را منعکس می کند. با توجه به اینکه قطب الدین شاگرد خواجه است، اما اولین تأثیر ابن هیثم در آثار او را می توان در این عبارت مشاهده کرد که در تعریف ماه می گوید ماه جسمی است صیقلی که نور را منعکس می کند. او البته این انعکاس را ناشی از دو دلیل بیان می کند: انعکاس بدون گرفتن جوهر نور، یا اینکه خود ماه نور را دریافت می کند، و دلیل دوم را صحیح تر می داند؛ زیرا اگر ماه مانند آیینه عمل می کرد، تمام اجزای آن نورانی نمی شد، در حالی که ماه در هنگام غروب و طلوع کاملاً نورانی است.» این پژوهشگر اظهار داشت: «این نظریه را ابن هیثم نیز بیان می کند. اما در مورد چگونگی انتقال نظر ابن هیثم به قطب الدین باید به نظریات بیرجندی در 2 تا 3 قرن بعد بنگریم. بیرجندی در تعریف این مسئله به سخنان فخرالدین رازی اشاره می کند. پس در صورت رجوع به آثار فخرالدین رازی متوجه می شویم یکی از اولین افرادی که به آثار ابن هیثم روی آورده، فخر الدین رازی است. ابن هیثم در تعریف ماه، آن را مانند اجسامی می نامد که از خود نور دارند و در این بحث، دلایلی را بیان می کند. نوع اطلاعات ما از فخرالدین رازی نشان می دهد دانش او در حدی نبوده است که این مسئله را کشف کند و به طور غیر مستقیم از آرای ابن هیثم استفاده کرده است.» «قطب الدین درک عمیقی از نجوم و ساختن یک مدل فیزیکی مبتکرانه برای این علم داشت.» در پایان برنامه های سخنرانی نوبت صبح همایش بین المللی بررسی شخصیت و آرای علامه قطب الدین شیرازی، از عبدالله انوار و جان والدریج به پاس تحقیق در مورد اندیشه و زندگی قطب الدین، تجلیل شد. افشار یکی از فعالیتهای مهم انوار را فهرست نویسی کتابخانه ملی عنوان کرد: «شاید کاری که او در تهیه چندین جلد فهرست نسخه های عربی و فارسی در کتابخانه ملی انجام داد، احاطه و اشرافش را به معارف قدیمی ایران نشان دهد. تا روزی که انوار به فهرست نگاری این کتابها پرداخت، چنین مجموعه اطلاعاتی در کتابخانه وجود نداشت. البته قبل از او عبدالعزیز جواهر کلام هنگامی که کتابخانه ملی هنوز این عنوان را نداشت، دو دفتر در مورد فهرست بندی کتابها تنظیم کرده بود، اما آنها بر آداب و رسم دیگری بودند. انوار در 15 تا 16 سال فهرست تمام کتابهای این کتابخانه را به صورت امروزی تهیه کرد. در آغاز این کار، از چند نفر که تبحری در نسخ خطی داشتند مانند اصغر مهدوی، مینوی، دانش پژوه و محمد امین ریاحی دعوت شد. این کار بزرگ او برای کتابخانه ملی ایران باید نمونه ای باشد برای بسیاری از کسانی که به کارهای فرهنگی اشتغال دارند.» همچنین منزوی، فهرست نگار، به دوستی 40-50 ساله خود با انوار اشاره کرد و از اینکه در این همایش از فعالیتهای او تجلیل می شود، ابراز خوشحالی کرد. |
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |