اخبار > صبا، آينده و افقهاي هنر بومي را در نشست نقاشان نوگراي لرستان بررسي كرد
صبا، آينده و افقهاي هنر بومي را در نشست نقاشان نوگراي لرستان بررسي كرد
|
در نشست پژوهشي مؤسسه فرهنگي-هنري صبا، كه با حضور صاحبنظران، هنرمندان و عموم علاقهمندان برگزار شد، وضعيت نقاشي نوگراي استانهاي كشور، هنر بومي ايران و چشم اندازهاي آينده و موقعيت كنوني و چالشها و آسيبهاي پيش روي آن، مورد تحليل و بررسي قرار گرفت.
در نشست پژوهشي مؤسسه فرهنگي-هنري صبا، كه با حضور صاحبنظران، هنرمندان و عموم علاقهمندان برگزار شد، وضعيت نقاشي نوگراي استانهاي كشور، هنر بومي ايران و چشم اندازهاي آينده و موقعيت كنوني و چالشها و آسيبهاي پيش روي آن، مورد تحليل و بررسي قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی-هنری صبا، وابسته به فرهنگستان هنر، درنشستي كه روزدوشنبه 27 مهرماه در سينما تك اين مؤسسه برگزار شد، محمد ابراهيم جعفري، مرتضي گودرزي، سهراب هادي و محسن احتشامي، با بررسي آثار ارائه شده نقاشان نوگراي استان لرستان، كه هم اكنون در مؤسسه صبا به نمايش در آمده است، آينده هنرهاي قومي و نقاشي قوميتها و مناطق ايران را در بستر جامعه، آموزش و جهاني شدن هنر و مباحث كلان فرهنگي، تحليل و ارزيابي كردند.
در اين نشست ابتدا دكتر مرتضي گودرزي نزديكي آثار نقاشان قوميتهاي مختلف و از جمله استان لرستان، به لحاظ برخورد با فرم و ضعيف و كمرنگ شدن تأثير فضاهاي قومي بر اين آثار را نشانگر يكدست و همگون شدن فرهنگها و خرده فرهنگها در نظام آموزشي واحد و فراگير شدن هنر مدرن و نوگرا در سطح جهاني دانست و شباهت كارها را در شرايط كنوني، ناشي از يكسان شدن تكنيك، يادگيري شيوهها و درك مباني در سطوح متوسطه تا دانشگاهي آموزش هنر ارزيابي كرد. وي گفت: «امروز عملاً تأثير سيستم آكادميك غربي كه از شرق دور تا شاخ آفريقا، يك شيوه را ميآموزد، در هنر ما هم به چشم ميخورد. تأثيري كه حاصل آن، ضعيف شدن و به عقب راندن هنرهاي قومي است. اين يكدستي نه فقط آموزش هنر، بلكه نحوه زيست و جهان بيني و فرهنگ ما را هم تغيير داده است. چرا كه آموزش هنر ما بخشي از پازلي است كه كليت فرهنگ ما را شكل مي دهد و فرا مينماياند.» وي افزود: «ما بايد بررسي كنيم رشد اين منطقه به لحاظ ارتقاء حيثيت بصري چقدر است؟ ترجمان آن نگرش، منش و فرهنگ و زيست بوم يك قوم مثل لُر، در رنگ، فرم و تركيب چقدر حضور دارد و مشهود است؟ اصليترين كار نمايشگاههاي نقاشان قوميتها و استانهاي ما بايد رسيدن به اين شناخت باشد.»
سپس سهراب هادي با اشاره به تعامل تكنيك و محتوا در آثار نقاشان شاخص استان لرستان، به تجلي انگارههاي و استعارههاي قوم لر، طبيعت و اقليم، خصلتهاي بوم نگارانه و روايتهاي قومي در آثار نقاشان اين استان اشاره كرد.
آنگاه محمد ابراهيم جعفري، نقاش، مدرس و صاحبنظر هنرهاي تجسمي با طرح اين پرسش كه چرا در شعر معاصر فارسي نيما داريم ولي در نقاشي نه، خاطر نشان كرد: «اولاً نيما تحت تأثير تحولات جهان پيرامونش قرار گرفت، اين تأثير را با همه جانش يافت و آن را به شعرش منتقل كرد، ثانياً ما هنوز نتوانستهايم زبان تصوير را مثل شعرمان درست و با بيان گيرا و مؤثر بيان كنيم، يعني زبان داريم ولي فاقد قدرت بيان و گويش هستيم.»
سپس محسن احتشامي به تأثير يكدست شدن نظام آموزش هنر در دانشگاهها و مراكز آموزشي اشاره كرد و با بيان جنبههاي تكنيكي و معنايي آثار ارائه شده، يادآور شد: «مشابه بودن و همساني كارها، نتيجه روند هنر مدرن است و عواملي وجود دارد كه در نقاشي ما يك نوع يگانگي و فقدان تنوع و تكثر را حاكم ميكند.»
گفتني است نمايشگاه نقاشان نوگراي استان لرستان در نگارخانه هاي صبا، اين روزها ميزبان عموم علاقهمندان است.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: چهارشنبه ١ آبان ١٣٨٧ - ١٠:٤٣ | نسخه چاپي
...در حال ثبت نظر
نظر شما
...در حال ثبت نظر
خروج