در نشستي ديگر از سلسله نشستهاي پژوهشي و تخصصي صبا با موضوع كودك، اين بار دكتر رضا پورحسين، مديرشبكه چهار سيما و صاحبنظر روانشناسي كودك، از «جايگاه مستقل هنر كودك در نظام آموزش عالي» سخن گفت و به تشريح مهمترين نظريهها در خصوص رشد و تحول كودك پرداخت.
در نشستي ديگر از سلسله نشستهاي پژوهشي و تخصصي صبا با موضوع كودك، اين بار دكتر رضا پورحسين، مديرشبكه چهار سيما و صاحبنظر روانشناسي كودك، از «جايگاه مستقل هنر كودك در نظام آموزش عالي» سخن گفت و به تشريح مهمترين نظريهها در خصوص رشد و تحول كودك پرداخت.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی-هنری صبا، وابسته به فرهنگستان هنر، در نشستي ديگر از سلسله نشستها و ميزگردهاي تخصصي و پژوهشي مسائل آموزش، رفتار، روانشناسي، تعليم و تربيت، فرهنگ، هنر و خلاقيت و مهارتهاي اجتماعي كودك، كه اين مؤسسه هر بار با موضوعي جديد و با حضور صاحبنظران و كارشناسان برگزار ميكند، اين بار دكتر رضا پورحسين، مدير شبكه چهار سيما، و از صاحبنظران روانشناسي كودك، از «جايگاه مستقل هنر كودك در نظام آموزش عالي» سخن گفت.
وي ابتدا با اشاره به سخني از پياژه، روانشناس مشهور، كه معتقد بود كودكي مينياتوري از بزرگسالي با مجموع خصوصيات خود است، به نظريات اين چهره برجسته روانشناسي در خصوص كيفيت و سرعت تحول در كودك پرداخت و دو نظريه عمده ساختار گرايي را در زمينه رشد كودك، بررسي و تحليل كرد. وي گفت: «در نظريه اول رشد كودك، همه چيز از پيش مهياست و ما تنها بايد مثل يك كتابخانه، قفسههاي خالي را پر كنيم. در اينجا كودك بايد دقيقاً مطابق الگوي بزرگسالي تربيت شده و مراحل رشد خود را طي كند.
در نظريه دوم، نگاه براساس ماهيت اوليه و بازتابهايي است كه در اسلام به گرايشهاي فطري تعبير ميكنيم و در اينجا فرض اصلي ما اين است كه دنياي كودك با بزرگسال كاملاً متفاوت است.»
وي آنگاه به ويژگيهاي روانشناسي تحولي و بررسي فرايند جامعه پذيري كودك اشاره كرد و گفت: «در اينجا اين بزرگسال است كه بايد خودش را رها كند و وارد دنياي كودك شود و براي گرفتن مجوز اين ورود به قلمرو كودكي بايد «من والد» يا «من بالغ» خود را كاملاً فراموش كند و كودك شود، چراكه دنياي كودك، دنيايي بيقاعده و قرار و قانون و دنيايي پر از سمبل، نماد و راز و رمز است.»
اين كارشناس و پژوهشگر آنگاه به تشريح نمادها و سمبلهاي كودكي و نقش، و جايگاه آنها در شكل دهي به ذهنيت هنري و خلاقيت ذهني و ذوقي كودك پرداخت و خاطرنشان كرد: «نمادهاي دوران كودكي به تدريج شكل ميگيرند و اجتماعيتر ميشوند و كمكم اسطورهها نيز به كمك ميآيند و اگر اين وجه سمبليك كودكي درست هدايت شود و در فرايند رشد و تحول غنيتر گردد در بزرگسالي به هنر منتهي ميشود.»
گفتني است مؤسسه فرهنگي-هنري صبا نشستهاي تخصصي با موضوع جايگاه كودك در نظام فرهنگي، هنري و اجتماعي را با حضور استادان، پژوهشگران و صاحبنظران اين عرصه ادامه خواهد داد.
|