آرم فرهنگستان هنر
اخبار > مطالبه مخاطب، راهکار کاهش ابتذال سینمای خانگی


مطالبه مخاطب، راهکار کاهش ابتذال سینمای خانگی

 

در نشست سینمای خانگی مطرح شد که سینما همیشه عنصر اثرگذاری است اما متأسفانه ابتذالی آن را فراگرفته که به عقیده برخی، خود مردم باید برای رفع آن دست به کار شوند.

گروه زندگی خبرگزاری فارس: سینما عنصر تأثیرگذاری بر خانواده است و خانواده مهم‌ترین نهاد جامعه و کشور. اما سینمای امروز دچار ابتذالی شده که اینجا زنگ خطر آینده خانواده و جامعه به صدا در‌می‌آید. به همین منظور نشست سینما و خانواده با حضور مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر و دبیر دو دوره جشنواره فیلم فجر  و حسن بنیانیان عضو سابق شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی برگزار شد.در ابتدای این نشست شاه‌حسینی گفت: فرهنگ سینمای ما در حوزه خانواده وحشتناک شده است. تصویر رسانه در حوزه خانواده، ضد خانواده شده و در لایه‌های کلان کشور هم بروز کرده و متولی ندارد و فقط دست بخش خصوصی است. سینمای خانگی ما به‌شدت ضد خانواده است.وی افزود: از دوره قاجار پکیج سنت، استبداد، دین، مردسالاری در مقابل تجدد، آزادی، لائیک، فمینیسم قرار گرفته است و همچنان هم در سینمای خانگی ما در جریان است. اما این دوگانه‌های دوسر باطل هیچ‌کدام درست نیست و فرهنگ ایرانی فراتر از این‌هاست.
رئیس فرهنگستان هنر بیان کرد: منطق رسانه‌های تصویری آموزش ناخودآگاه است. حالا وقتی در این شرایط به مخاطب می‌گوید، تو بدبختی یا خوشبختی و یا تصویری که از زن، مرد و… نشان می‌دهند، همان را در زندگی عادی و روزمره مردم می‌بینیم. شاه‌حسینی بیان کرد: فیلم دیدن مثل جراحی مغز است زیرا آموزش پنهانی در ذهن فرد شکل می‌گیرد و در تمام تصمیمات و انتخاباتش اثر می‌گذارد. خیلی شنیدیم که «می‌دانم من این‌ها را می‌شناسم» اینها از آموزش‌های پنهانی شکل‌گرفته که یکی از بسترهایش فیلم و سریال است. سینما فضای مجازی است که دنیای بعد از خودش را خلق می‌کند. به‌خاطر همین مهم است تصویر خانواده ایرانی چطور باشد. شما رؤیای هر چیزی را ایجاد کنید، چند سال بعد همان در جامعه به وجود می‌آید.

مطالبه مردمی در سینما را حذف کرده‌ایم

به گفته شاه‌حسینی، اینجا وظیفه مدیران فرهنگی مهم است که این تزاحم منافع را از بین ببرند. نباید بگویم مردم خودشان بهترین انتخاب‌ کننده‌اند و خودشان انتخاب کنند. هیچ جای دنیا این موضوع را به عرضه و تقاضای مخاطب نمی‌سپارند. مخصوصاً در فیلم و سریال که این‌قدر مهم است که تصویر ما را در همه چیز مشخص می‌کند. از طرف دیگر ما وظیفه نداریم که متخصص همه چیز باشیم.دبیر دو دوره جشنواره فیلم فجر افزود: نکته مهم دیگر این است که توقع مردم را بالا ببریم که شما در حوزه سینما و فیلم حقوقی دارید و باید آن را مطالبه کنید. تا این درجه درک را ایجاد نکنیم نمی‌شود تغییری ایجاد کرد. مثل موضوعی که در حوزه خودرو پیش آمد. وقتی مردم مطالبه کردند کیفیت خودروها کمی بالا رفت. به گفته وی، مطالبه اجتماعی بسیار مهم است. اما سینما و رسانه‌های ما الان سطح توقع را در همه زمینه‌ها بالا می‌برد الا مطالبه‌گر بودن مردم. وقتی مردم پول می‌دهند و به سینما می‌روند یا در نمایش خانگی فیلمی می‌بینند، باید توقعی داشته باشند. شاه‌حسینی بیان کرد: باید شرایط مطالبه فراهم شود و مردم به این حد برسد که بگویند ما تصویر خانواده تراز می‌خواهیم یا شمایل‌های درست و عزتمندانه از فقر، طلاق و مشکلات اجتماعی را نشان دهید. صنعت سینما یک مثلث سه ضلعی که شامل؛ حاکمیت، نظام رسانه و مطالبه مردم است. اما امروزه ما این سه ضلع را تبدیل به حاکمیت و رسانه کردیم و مطالبه مردم حذف شده است.
رئیس فرهنگستان هنر بیان کرد: تا سه‌ضلعی را به رسمیت نشناسیم و مخاطب در زمین مطالبه قرار نگیرد و این حقوق را جا نیندازیم مشکل فیلم‌ها و نمایش خانگی‌ ما حل نمی‌شود.این یک امر مردم‌نهاد است تا سطح توقع جامعه از رسانه مربوط به خانواده بالا برود تا این پکیج طلاق، اعتیاد، خیانت و…. را از بین ببرد.
در ادامه بنیانیان عضو سابق شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی گفت: مهم‌ترین چالش کشور ما جدایی نخبگان است. هر طرف دیگر دوقطبی‌ دیدگاه جدایی دین از سیاست و دخالت‌نکردن دولت در فرهنگ باعث جدایی نخبگان و مدیران شده است. دیدگاه اینکه سینما ابزار فرهنگی و برای رشد است یا سرگرمی و لذت هم باعث ایجاد فاصله شده است. اما لازم است که تلفیقی آگاهانه و هنرمندانه از هردو دیدگاه باشد. یعنی فیلم هم محتوا داشته باشد و هم مخاطب را سرگرم کند.به گفته وی رقیب غربی ما به نفس و غرایزش بسیار اهمیت داده و باقی نیازها را خفه کرده است. باید تأثیر فرهنگ بر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی مشخص شود تا همه نهاد‌ها دست‌به‌دست هم بدهند و فرهنگ‌ را بسازند.

در پایان دکتر منصوره سادات مرتضوی دبیر سلسله‌ نشست‌های سینما و خانواده بیان کرد: در عصرى كه فرهنگ دينى به «آخرالزمان» معروف شده است دنیاگرایی و فطرت‌گرایی به حساس‌ترین فراز خود رسیده؛ حساس به دليل آنكه خط گمراهى در جهان تمام ظرفیت‌های تكنولوژيكى، هنرى و انسانی خود را همراه با تئورى پردازی‌های علمى و فلسفی به ميدان آورده تا ارزش‌های خود را جهانى سازد، و گاه از تقدس واژه فرهنگ در اذهان مردم براى مشروعيت بخشيدن به سلطه خود بهره می‌برد. در اين مقطع كه متون دينى آن را زمان جهان‌گیری فساد می‌دانند، و تحولات ارزشى، تغيير نگاه زیبایی‌شناسانه، تحولات رفتارى و اخلاقى مهم‌ترین ويژگی آن است، گروهى كه ممكن است در مقياس جهانى اندك شمرده شوند برخلاف جريان مسلط حركت می‌کنند و بر حفظ مناسبات و ارزش‌های الهى اصرار می‌ورزند. اين مقاومت به‌قدری زيبا و ستودنى است كه خداوند فرموده است: «به عزت و جلالم سوگند، اگر كسانى (كه در این زمان) مرا خالصانه عبادت می‌کنند، نبودند به عصيان كاران لحظه‌ای مهلت نمی‌دادم و اگر پرهيزکارى بندگان پرهيزكارم نبود قطره‌ای از آسمان فرو نمی‌فرستادم…» مدیر میز خانواده و حکمرانی تبیان افزود: در اين جلسات كارشناسان بی‌پرده به ارائه نظر و پاسخ به سؤالات می‌پردازند و با نگاهى آینده‌نگر، جريانى اثرگذار و رويدادى روبه‌جلو و مؤثر در سیاست‌گذاری فرهنگی كشور  رقم می‌خورد كه تا جشنواره فيلم فجر ادامه دارد.پایان پیام/

 

 
 
 

زمان انتشار: شنبه ٣ آذر ١٤٠٣ - ٠٨:١١ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;