فريبا كرماني عضو شوراي علمي همايش سلطان محمد درباره اين معمار بزرگ اظهار داشت: او با استفاده از ايجاز و تمثيل، با معناترين فرمها و شكلها در بنا و تزيينات آن را به کار برده است. در آثار سلطان محمد، تمام فضاها روح خاص خود را دارد و به قول باستاني پاريزي: مجموعه گنجعلیخان، شهر ضعفا را به دهکده اغنیا تبدیل کرده است.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، به مناسبت برگزاري همايش «سلطان محمد معمار يزدي» با فریبا کرمانی، از اعضاي شوراي علمي اين همايش به گفتگو نشستيم تا نظر وي را درباره آثار اين معمار بزرگ جويا شويم.
این پژوهشگر پژوهشكده ابنيه و بافتها، ویژگی شاخص معمارانه آثار سلطان محمد را در درست و کامل بودن آن میداند. وی عنوان کرد: درست و کامل بودن هم از نظر معماری و هم در تزیینات در آثار سلطان محمد دیده میشود. او با استفاده از ايجاز و تمثيل، با معناترين فرمها و شكلها در بنا و تزيينات آن را به کار برده است. در آثار او تمام فضاها روح خاص خود را دارد. همچنین مردموار بودن و داشتن تناسبات انسانی از نوآوریهای کار سلطان محمد است.
دبیر گروه احیاء حمامهای تاریخی درباره تاثیر طراحی این مجموعه در شهرسازی کرمان در دوره صفوی گفت: طراحی این مجموعه در دوره خود بسیار نوگرایانه بوده است و سبب ایجاد تغییرات ساختاری در استخوانبندی اصلی شهر شده است. این مجموعه به سبب داشتن زیرساخت مناسب و هماهنگی با شرایط بومی، اقلیمی در عمل بسیار موفق بوده و به قول مرحوم باستانی پاریزی شهر ضعفا را تبدیل به دهکده اغنیا کرده است.
این استاد دانشگاه در انتها با اشاره به کمرنگ بودن نام معمارانی چون سلطان محمد در تاریخ معماری توضیح داد: در تاریخ معماری گذشته ما، اصل معماری بوده و نه معمار. به همین دلیل تعداد بسیار کمی از معماران هستند که امضایشان پای کار است. در حالی که، یقینا از معماران متبحر زمان خود بودهاند. شاید این مطلب را بتوان از نقاط ضعف تاریخ معماری ایران دانست که بجای نام معماران نام پادشاهان هر زمان بر دوره خاص معماری مانده است.
علاقهمندان براي شركت در همايش «سلطان محمد معمار يزدي» ميتوانند روز دوشنبه، 24 ارديبهشت، ساعت 14 به نشاني خيابان وليعصر(عج)، پايينتر از چهارراه طالقاني، شماره 1552، طبقه سوم، سالن همايشهاي فرهنگستان هنر مراجعه کنند.