پرچم ایران

خط فرهنگستان هنر


آرم فرهنگستان هنر
اخبار > اشتراک تذهیب، فرش و کاشی


حاصل چهل سال تدریس و کار در زمینه هندسه نقوش
اشتراک تذهیب، فرش و کاشی

کتاب «گنجینه هندسه نقوش»، اثر نصرت‌اله فرزانه‌پور از سوی انتشارات طراحان تین راهی بازار نشر شده است.
 








 

کتاب «گنجینه هندسه نقوش»، اثر نصرت‌اله فرزانه‌پور از سوی انتشارات طراحان تین راهی بازار نشر شده است.
اشتراک تذهیب، فرش و کاشی
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از ویژگی‌های هنرهای اسلامی، وجود نقش‌های هندسی در عناصر تزیینی طاقی ایرانی چون مقرنس‌ها، یزدی‌بندی‌ها و گره‌چینی‌ها است. طبیعت همواره به عنوان منبع تقلید و الهام، مورد نظر اندیشمندان بشری در عرصه‌های علمی و هنری بوده است. ویژگی الگوهای هندسه نقوش بر پایه معادلات دقیق ریاضی استوار بوده و طبیعت با دارا بودن الگوهای پیشرفته ریاضی همواره سرمشق و منبع الهام مهندسان و هنرمندان در دنیای هنر بوده است. انسان، کاشف طبیعت و عامل برقراری تداوم و پایداری آن است. قرن‌هاست که انسان با طبیعت زیسته است و برای تأمین نیازمندی‌های جسمی و روحی خود به طبیعت گرویده است. طبیعت و جلوه‌های آن همیشه منبع بی پایان الهام برای انسان بوده است.

فرزانه‌پور در کتاب «گنجینه هندسه نقوش» به چگونگی و آموزش ترسیم ایجاد نقوش و قواعد و تناسبات هندسی می‌پردازد. نگارش این کتاب حاصل چهل سال تدریس و کار در زمینه هندسه نقوش است که با هدف آشنایی با شیوه ترسیم و تصور کلی شکل‌های هندسی ترکیبیب و فرآیند به کارگیری آنها در هندسه نقوش است.

نصرت‌اله فرزانه‌پور (باقری) سال 1321 در خانوادهای فرهنگی چشم به جهان گشود. پدرش استاد مسلم تذهيب و نقش قالی زنده ياد استاد عبدالله باقری (فرزانه‌پور) بود. او درباره آشنایی‌اش با این حوزه گفت: محيطی که دوران کودکی‌ام را در آن گذراندم، مملو از زيبايی‌های چشم‌آشنای نقوش سنتی بود که توسط پدرم نقش می‌بست. در دست او اسليمی‌ها از ايده ساقه‌های برگدار شكل می‌پذيرفتند و مانند شاخه‌های طبيعی تحرک می‌يافتند. برگ‌ها، پنجه‌پنجه می‌شدند و از يكديگر جدا و شكفته می‌گشتند، آن‌گونه كه در طبيعت هرگز مانند آن رخ نمی‌داد، اما در پيش چشمان ما، توسط دست و انگشتان کشيده و بلندش شکل می‌گرفت و تبديل می‌شد به گل‌های پنج پر و شاه عباسی.

وی ادامه داد:‌ پدرم استاد عبدالله باقری (فرزانه‏‌پور) يکی از معدود نام‏‌های ماندگار در عرصه تذهيب، نقش فرش و كاشی شناخته می‌شود. آنقدر که بسياری معتقدند او يکی از استادانی بود که دنيای تذهيب را دگرگون ساخت و حال و هوای ديگری به اين عرصه بخشيد. از همان اوان کودکی خاطرم هست به علت کثرت سفارش آثار تذهيب به پدرم و حجم بالای کار در گذاشتن رنگ‌های زمينه به‌ وی کمک می‌کردم. سفارش تذهيب کتاب خيام دکتر اسفندياری، حماسه هيزمشکن بسيج خلخالی از جمله اين آثار بود. در اين ميان بسيار از تجربيات اين کار بهره بردم. شايد در واقع اين تجربيات بزرگترين درس زندگيم بود.

فرزانه‌پور در پایان گفت: سال 1339 دوره هنرستان خود را در تبريز در رشته نقاشی در هنرستان هنرهای زيبای ميرک گذراندم. از افتخاراتم يادگيری و آموزش درحيطه هنر در هنرستانی با قدمت و دانشی بالا بود. در سال 1344 در آزمون ورودی دانشکده هنرهای تزئينی شرکت و به اين دانشگاه راه يافتم و در سال‌های بعد به تدریس دروس هنری در دانشگاه‌های مختلف مشغول شدم.

کتاب «گنجینه هندسه نقوش» در ۱۵۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و به صورت سیاه و سفید، به قیمت ۵۴۰۰۰ تومان، در خرداد۱۴۰۰ از سوی انتشارات طراحان تین به چاپ رسیده است.









زمان انتشار: شنبه ٢٩ خرداد ١٤٠٠ - ١٧:٠٩ | نسخه چاپي
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

مؤسسات تابعه

پژوهشکده هنر
مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری
مؤسسه فرهنگی هنری صبا


پیوندها

فرهنگستان‌های ایران
دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها
مؤسسات پژوهشی
یاد استاد
پورتال قدیم

تماس با ما

ساختمان مرکزی : تهران- خیابان ولیعصر، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552
كدپستي : 1416953613
تلفن : 5 - 66954200 دورنگار : 66951167
رایانامه : honar@honar.ac.ir

کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.