اولین کارگاه پژوهشی همایش ملی «حقوق کودک و نوجوان در آثار هنری و ادبی» با عنوان «مخاطبشناسی در ادبیات کودک و نوجوان» برگزار شد. به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، در این کارگاه مریم جلالی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و دبیر علمی همایش ملی «حقوق کودک و نوجوان در آثار هنری و ادبی» به سخنرانی پرداخت و گفت: مخاطب در ادبیات کودک و نوجوان به کسانی اطلاق میشود که آثار ادبی برای آنها خلق میشود و این مفهوم به ارتباط میان خالق اثر، محتوا و خوانندگان اشاره دارد. در ادبیات کودک، مخاطب میتواند شامل کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالانی باشد که به این آثار توجه دارند. دبیر علمی همایش ملی «حقوق کودک و نوجوان در آثار هنری و ادبی» ادامه داد: شناخت دقیق مخاطب قبل از نوشتن، فرآیند نوشتن را تسهیل و به انسجام و جذابیت متن کمک میکند. ادبیات کودک و نوجوان به مرور زمان از رویکرد آموزشی به سمت سرگرمی و تفریح تغییر کرده است. از اوایل قرن بیستم، تغییرات مهمی در تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان مشاهده شد که منجر به شکلگیری یک رابطه همدلانه میان نویسندگان و مخاطبان شد. دانشیار دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: مصادیق مخاطبشناسی پیوسته در ادبیات کودک و نوجوان در حال تغییر و تکامل است. مخاطب واقعی و مخاطب هدف دو مفهوم مهم در این زمینه هستند. مخاطب واقعی به کسی اطلاق میشود که احساسات و تفکرات نویسنده را دریافت میکند و مخاطب هدف به شخصی اشاره دارد که نویسنده با توجه به او اثر را مینگارد. جلالی به مطالعات مخاطبشناسی پرداخت و تصریح کرد: در زمینه تحقیقات مخاطبشناسی، مطالعات به سه دسته تقسیم میشوند: مطالعات نظری، تجربی و تحقیقاتی که به بررسی خودبیانگری نویسندگان توجه دارند. وی ادامه داد: نظریهخوانندهمحوری بر نقش خواننده در خلق معنی متن تأکید دارد. لوییز روزن بلت و استنلی فیش از نظریهپردازانی هستند که به این حوزه پرداختهاند. همچنین، نظریه پاسخ زیباییشناختی ولفگانگ آیزر بر تعامل میان متن و خواننده تأکید میکند و نشان میدهد که درک یک اثر ادبی به شدت به تجربیات و احساسی که خواننده از آن به دست میآورد وابسته است. در ایران، مخاطبشناسی به بررسی کیفیت تعامل میان نویسنده، متن و مخاطب پرداخته و به پرسشهای اساسی در مورد فهم و تجربههای مخاطبان کودک و نوجوان پاسخ میدهد. مولفههایی چون تأثیر تجربههای زندگی بر برداشت مخاطبان و نقش والدین و معلمان در غنیتر کردن تجارب خواندن آنها، مورد توجه قرار میگیرد. او در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دستهبندی مخاطب در ادبیات کودک و نوجوان به ارائه یک درک عمیقتر از چگونگی تعامل این قشر با محتوا کمک میکند. مخاطبان کودک و نوجوان به عنوان گزینشگران فعال، منفعتمحور، و غیره مهم هستند و این تعاملات میتواند بر تصمیمات آنها در خواندن و علاقهمندی به آثار ادبی تأثیر بگذارد.
|
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |