تحصیلات:
- تحصیلات ابتدایی و متوسطه: شیراز؛
- تحصیلات عالی: دانشآموختگی (لیسانس) نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، (۱۳۳۹)؛
- دانشوری (فوق لیسانس) نقاشی از مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس Beaux-Arts کارگاه پروفسور لوگو، Leugeult ، (سال۱۳۴۲)؛
- تخصص در نقاشی دیواری روی ساروج آهکی (فرسک) از مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) کارگاه پروفسور اوژم Eujum، (سال ۱۳۴۵)؛
- تخصص در نقاشی دیواری معاصر (مدرن) از مدرسة عالی هنرهای تزئینی پاریس Ensba، کارگاه استاد سابورو Saboureaut و کاوایس Cavailesse، (سال ۱۳۴۸)؛
- تخصص در پیکره سازی تزئینی از مدرسه عالی هنرهای تزئینی (آنسبا)، کارگاه پروفسور اوریکوست Auricauste ، (سال ۱۳۴۷)؛
- تخصص در معماری داخلی از مدرسه عالی هنرهای تزئینی (آنبا) کارگاه استادان: پار Part و مارستوراکسیس Mastorakisse ، (سال ۱۳۴۷)؛
- دانشور (فوق لیسانس) تخصصی در زیبایی شناسی و دانش هنر از دانشگاه پاریس ۱ و سوربون، استاد ریموند تسدر Tesseydre R ، (سال ۱۳۵۴)؛
- دکترا در تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر از دانشگاه پاریس ۴، استاد: پروفسور دهی Dehayes، (سال ۱۳۴۷)؛
- دکترا در هنرهای تجسمی (علمی و عملی) از دانشگاه پاریس ۱ سوربون، استاد: ژان لود Jean Laude، ( سال ۱۳۵۴)؛
- D.E.A.(«دیپلم» تحصیلات تکمیلی: سال اول دکترا) در شهرسازی از دانشگاه پاریس ۱۲ کرتی Creteil: پروفسور شالین Chaline، (سال ۱۳۵۵)؛
- آشنایی با زبان های فرانسه، عربی، انگلیسی در حد استفاده از کتاب.
سوابق کاری:
- استادیار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، گروه هنرهای تجسمی، (از اردیبهشت ۱۳۳۹)؛
- مؤسس و سرپرست گروه «دکوراسیون و معماری داخلی» در مدرسة عالی ساختمان تهران (۱۳۵۱- ۱۳۵۴)؛
- دانشیار دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۸و استعفا از دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۶؛
- مدرس دانشگاه تربیت مدرس (از سال ۱۳۶۷)؛
- عضو هیئت عملی دانشگاه شاهد از آغاز تاکنون؛
- تدریس در دانشگاههای هنر یزد، زاهدان، پردیس اصفهان، الزهرا، دانشکدة صدا و سیما، جهاد دانشگاهی، مدرسه عالی ساختمان، و دانشکده نیروی هوایی (پیش از انقلاب) و غیره؛
- ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، خرداد ۱۳۵۹ تا اردیبهشت ۱۳۶۱؛
- سرپرست گروه طرح ادغام دانشکدهها و مؤسسات آموزش عالی هنری با حکم و ابلاغ شورای انقلاب اسلامی ایران، (۱۳۵۹)؛
- مسئول کمیته ترجمه و تألیف هنر ستاد انقلاب فرهنگی از آغاز تا (۱۳۶۴)؛
- عضو هیئت تحریریه مجله «مدرس هنر» دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس؛
- عضو هیئت تحریریه مجله دانشور، دانشگاه شاهد.
فعالیت علمی، فرهنگی و هنری:
- عضو سازمان بینالمللی بازاریابی Marketing International Organisation؛
- عضو انجمن هنرهای تجسمی یونسکو؛
- عضو کمیته مرکزی انجمن قلم ایران (P.E.N)، (سالهای ۱۳۵۹ - ۱۳۴۹)؛
- عضو مؤسس انجمن هنرهای تجسمی جمهوری اسلامی ایران؛
- عضو کمیته پژوهش، ترجمه و نشر شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛
- مسئول کمیته پژوهش، ترجمه و نشر شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛
- مسئول کمیته برنامهریزی هنر شورای انقلاب فرهنگی تا سال ۱۳۶۴؛
- عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران؛
- عضو مؤسس و کارشناس «موزه صنایع دستی معاصر ایران»؛
- عضو کمیته برنامهریزی هنر فرهنگستان هنر؛
- کارشناس ارزشیابی آثار هنری غربی موزه هنرهای معاصر تهران؛
- کارشناس نگارههای کتابهای خطی کهن ایران؛
- عضو انجمن بینالمللی داوران آثار نمایشگاهی؛
- عضو شورای هنری مؤسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره).
داوری مقالات مجلههای علمی ـ هنری:
- دانشور، فصلنامه علمی دانشگاه شاهد؛
- فصلنامه هنر، نشریه معاونی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
- مشاور هنری مرکز مطالعات ایرانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛
- کارشناس و داور کتابها و پژوهشهای هنری معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
- کارشناس و داور کتابهای هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛
- ارزیاب علمی و هنری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رشتهها و شاخههای مختلف هنری دانشگاه آزاد اسلامی؛
- ارزیاب مؤسسههای آموزشی عالی غیرانتفاعی (سوره، جهاد دانشگاهی و غیره) برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
مقالات:
- مقالههایی درباره قالیهای شیراز در مجله انگلیسی زبان کانادایی «کورم» C.O.R.M ، شماره 2 دوره دوم ژوئیه 1989 (۱۳۶۸ خ.ه) و شماره های ۲،۳ و ۱ م و... دوره سوم،ماههای مارس، پوییهم سپتامبر، و... 1990، (۱۳۶۹)؛
- مقاله به زبان فرانسه در مجله «اسلام»، درباره هنر انقلاب اسلامی، (۱۳۷۲)؛
- مقاله در مورد ششمین دوسالانه هنرهای تجسمی بنگلادش در مجله هنر معاصر، شماره ۲، (آذر و دی ۱۳۷۲)؛
- مقاله «به بهانه دوسالانه دوم» در مجله هنر معاصر شماره ۲، (آذر و دی ۱۳۷۲)؛
- مقاله «خط ـ نقاشی شترمرغ هنر معاصر ایران» در مجله هنر معاصر شماره ۳، (۱۳۷۲)؛
- مقاله «ریشهیابی عناصر ترکیبگر نگارگریهای ایران» در ویژهنامه نخستین دوسالانه نگارگری ایرانی ـ اسلامی، (خرداد ۱۳۷۲)؛
- مقاله «سخنی درباره هنر اسلامی و هنر انقلاب اسلامی ایران» در فصلنامه «دانشگاه انقلاب»، نشریه جهاد دانشگاهی ـ مرکزی، شمارة ۱۰۶ و ۱۰۷، (بهار و تابستان ۱۳۷۵)؛
- مقاله «بحران در هنر امروز ایران»، در کتاب کنفرانس هنرهای تجسمی ایران چاپ موزه هنرهای معاصر و انجمن هنرهای تجسمی، (۱۳۷۰)؛
- مقاله «نقد هنری» در کتاب صبح، نشریه «دفتر نشر آثار هنری»، شماره ۳، (بهار ۱۳۶۸)؛
- تحلیل نگارههای شاهنامه شاه طهماسب، فصلنامه هنر، (۱۳۷۵)؛
- «رنگ در قرآن»، مجله دانشور، نشریه دانشگاه شاهد، (۱۳۷۸)؛
- سلطان محمد و تحلیل نقاشیهای او در شاهنامه شاه طهماسب، نشریه هنرهای تجسمی، شماره ۴۱؛
- علایم و نمادها و تفاوتهای آنها، نشریه هنرهای تجسمی، شماره ۴۴؛
- «هنر ابلاغ زیبایی است نه فقط ابداع آن»، نشریه هنرهای تجسمی، شماره ۴۵؛
- «وجوه اختلاف میان زیباییشناسی غرب و شرق»، برای مرکز اطلاعات ایرانی سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی، مجتمع امام خمینی؛
- خلاصه تاریخ هنر ایران، مرکز مطالعات ایرانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛
- تاریخ هنرهای تجسمی ایران، کتاب «سیمای فرهنگ ایران»، انتشارات ایلام.
ترجمهها:
- روحانیت در هنر و در نقاشی به ویژه اثر واسیلی کاندینسکی، ۱۳۵۲، چاپ و نایاب شده؛
- نقطه ـ خط ـ گستره، اثر واسیلی کاندینسکی، ۱۳۵۳، چاپ و نایاب شده؛
- زیبایی شناسی هنر اسلامی، از الکساندر پاپادوپولو، ۱۳۷۵، زیر چاپ؛
- درسهای کاندینسکی در باهاوس، آماده چاپ؛
- تاریخ سینمای جهانی اثر ژرژ سادول، آمادة چاپ؛
- بازی و عناصر آفرینشگر، ارنست روتگر و دیته کلایته، در دو مجلد: ۱ـ نقطه و خط ۲ ـ گستره آماده چاپ؛
- بازی که میآفریند، ارنست روتگر و دیته کلایته در هفت مجلد: ۱ـ کاغذ ۲ـ چوب ۳ـ سفالینه ۴ـ نخ و پارچه ۵ـ رنگ و پارچه ۶ـ مقوای مواج ۷ـ فلز؛
- هنر تجریدی، نوشته میشل راگون، آماده چاپ؛
- بیست و پنج سال هنر زنده نوشته میشل راگون، در نقد هنر، آماده چاپ؛
- «نقطه آفرینی» (آفرینش آثار هنری با گره)، اثر دونالد ژ. ویلکوک، آماده چاپ؛
- سفینهای که فضا را درمینوردد، لویی آمیمن. آماده چاپ.
نوشتهها:
- مبانی نظری هنرهای تجسمی در دو مجلد: ۱ـ ابعاد ملموس اثر هنری، انتشارات دانشگاهی سمت ۱۳۷۶ (که پیش از آن زیر عنوان «هنر چیست» در انتشارات رجا چاپ شده بود)، ۲ـ ابعاد محسوس اثر هنری؛
- تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر ایران (به طور ایجاز) مرکز مطالعات ایرانی سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی؛
- آشنایی با هنرهای معاصر جهان، ۱۳۶۵؛
- آیه نور، ولایت و هنر، ۱۳۷۷؛
- رنگ و کاربرد آن در هنرهای مختلف، ۱۳۷۹ ، به سفارش سازمان انتشارات سمت.
- ترجمه، تنظیم و تألیف:
- مجموعه مقالات هنری، آماده چاپ؛
- سه جریان بزرگ هنر سده بیستم: فوویسم، کوبیسم و آبستره؛
- از احساسگرایی (امپرسیونیسم) تا تحول هنر در دهه ۷۰؛
- مبانی نظری نقاشی دیورای، ۱۳۷۴.
طرحهای تحقیقاتی:
- اصول ترکیببندی و رنگآمیزی در نگارههای شاهنامه شاه طهماسب برای دانشگاه شاهد؛
- مکتب شیراز ۱ و نگارههای «خاوراننامه» برای دانشگاه شاهد.
راهنمایی بیش از سی پایاننامه دانشآموختگی کارشناسی ارشد به شرح زیر:
- علل رکود نگارگری ایرانی ـ اسلامی بعد از رضا عباسی، تربیت مدرس، محمد خزایی (نفر اول)، (۱۳۷۰)؛
- سنتگرایی در هنر، تربیت مدرس، سیدحسن سلطانی، (۱۳۷۱)؛
- آفرینش هنری در نقاشی ایرانی ـ اسلامی، تربیت مدرس، اصغر جوانی، (۱۳۷۱)؛
- پایههای اصولی و تکنیک در طراحی، تربیت مدرس، حسن رزمخواه، (۱۳۷۱)؛
- تحلیل ریشههای نقاشی ایرانی، تربیت مدرس، منصور حسامی، (۱۳۷۱)؛
- هندسه مبنایی در نگارگری ایرانی ـ اسلامی، تربیت مدرس، محسن مراثی (نفر اول)، (۱۳۷۲)؛
- اصول و مبانی نگارگری، تربیت مدرس، داریوش فرد دهکردی، (۱۳۷۲)؛
- مبانی هنرهای تجسمی، تربیت مدرس، پرویز حکیمزاده اصل، (۱۳۷۲)؛
- بررسی تطبیقی وجوه تصویری ادبیات و نگارگری ایرانی ـ اسلامی، تربیت مدرس، علی اصغر شیرازی، (۱۳۷۳)؛
- بررسی رابطه هنرمند و مخاطب هنر و جایگاه مخاطب در هنر معاصر، تربیت مدرس، عبدالحمید کشمیر شکن (نفر اول)، (۱۳۷۳)؛
- بررسی آثار حماسی ـ جنگی نقاشی ایران خصوصاً در دوره دفاع مقدس، تربیت مدرس، بهرام فرج، (۱۳۷۳)؛
- تأثیر متقابل هنر و فناوری، تربیت مدرس، فاطمه بهرامی، (۱۳۷۳)؛
- سیمای انسان در آیینه هنر ایران بعد از ظهور اسلام، تربیت مدرس، حبیبالله صادقی، (۱۳۷۴)؛
- بررسی تأثیرات هنر شرق بر هنر اروپا از سده نوزدهم تا جنگ جهانی دوم، تربیت مدرس، عطیه کلانی تهرانی (نفر اول)، (۱۳۷۴)؛
- بررسی زیباشناسانه عمارت هشت بهشت اصفهان، دانشگاه تهران (هنرهای زیبا)، گلناز خادمپور، (۱۳۷۴)؛
- کلمه و تصویر، دانشگاه هنر، پدرام حکیمزاده اصل، (۱۳۷۴)؛
- سیر پیدایش اولین نقوش در نقاشی کودکان، دانشگاه هنر، محمدعلی رجبی، (۱۳۷۴)؛
- تحلیل و بررسی فرم و رنگ در آثار سلطان محمد، تربیت مدرس، افسانه نیکی رشیدی، (۱۳۷۵)؛
- تاریخ و اصول نقاشی دیواری، تربیت مدرس، اردشیر بروجنی، (۱۳۷۴)؛
- طرح مرمت و احیای مسجد جامع رجبعلی تهران، دانشکده پردیس اصفهان، میترا بهار صفت، (۱۳۷۵)؛
- بررسی نقاشیهای دیواری امامزادههای شمال ایران، تربیت مدرس، محمدمهدی اخویان، (۱۳۷۵)؛
- بررسی صفحه آرایی در نسخ خطی کتابخانه مرحوم آیتاللهالعظمی مرعشی، تربیت مدرس، احد یاری راد (نفر اول)، (۱۳۷۵)؛
- اصول طراحی و ترکیب بندی در نگارگری های ایرانی ـ اسلامی، تربیت مدرس، اکرم محمودی، (۱۳۷۵)؛
- روند نقد آثار نقاشی، دانشگاه هنر، محمد کشاورز، (۱۳۷۵)؛
- شرق و غرب، مکتب مغول و رامبراند، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرکزی، رأفت نگارنده، (۱۳۷۵)؛
- تکنیکهای چاپ سیلک اسکرین (ابریشم نگاری)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، بهروز موسوی، (۱۳۷۵)؛
- جلوههای تجسمی قیامت از دیدگاه قرآن، تربیت مدرس، سیدمحسن علوی نژاد، (۱۳۷۶)؛
- «فر» و نماد آن در هنر ساسانی، دانشگاه هنر، سعیده جفعری، (۱۳۷۶)؛
- عوامل مؤثر در آموزش هنر (مقطع راهنمایی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی، جواد قاجار، (۱۳۷۶)؛
- بررسی زیباییشناسی نقش برجستههای ساسانی، تربیت مدرس، محمدحسین جعفری نمینی، (۱۳۷۸)؛
- وجوه تشابه و تباین در هنر «مدرن» و «کلاسیک»، دانشگاه تربیت مدرس، محمود میرزایی، (۱۳۷۸)؛
- بررسی تحلیلی نقش گرافیک در نظام آموزشی از راه دور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی، فاطمه ملک افضلی، (۱۳۷۸)؛
- عالم خیال در نگارگری و ناخودآگاه در فراواقعیگرایی، تربیت مدرس، علی اصغر غلامی، (۱۳۷۹)؛
- روند خلاقیت در هنرهای تجسمی، تربیت مدرس، داریوش امین افشار، (۱۳۷۹)؛
- بیرون و درون در هنرهای تجسمی، رساله دکترای هنرهای تجسمی (دانشگاه سوربون پاریس) با همکاری پروفسور ویریلیو virilieux، خانم فرانسواز لالاند، (۷۰-۱۳۶۹).
دیگر فعالیتهای هنری:
- شرکت در بیش از پنجاه نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از ایران؛
- بیش از 25 نمایشگاه انفرادی در ایران از سال ۱۳۴۹به بعد؛
- مؤسس رشته دکوراسیون و معماری داخلی در مدرسه عالی ساختمان، ۱۳۵۲ در سال ۱۳۵۱ و مدیریت آن تا سال ۱۳۵۴؛
- مؤسس و بنیانگذار جشنوارههای تجسمی جوانان شهرستانها برای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
- عضو بنیانگذار جامعه دانشگاهیان ایران در مسیر انقلاب اسلامی ایران، (۱۳۵۶)؛
- عضو بنیانگذار جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران در مسیر انقلاب اسلامی ایران، (۱۳۵۷)؛
- بنیانگذار دانشکده هنر در دانشگاه سیستان و بلوچستان، پردیس زاهدان؛
- مؤسس گروه نقاشی در مجتمع هنر و معماری و شهرسازی دانشگاه یزد؛
- عضو بنیانگذار دانشکده هنر دانشگاه شاهد؛
- طراح مجموعه دوسالانههای هنری برای معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
- دبیر و عضو شورای انتخاب و شورای داوری نخستین دوسالانه نگارگری ایرانی ـ اسلامی ایران، (۱۳۷۰)؛
- عضو شورای داوری نخستین، دومین و سومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران؛
- عضو شورای داوری دومین و سومین دوسالانه نگارگری ایرانی ـ اسلامی ایران؛
- داوری و سخنرانی در اکثر جشنوارههای منطقهای جوانان در شهرستانها؛
- تأسیس رشته نقاشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ۱۳۶۷؛
- مشاوره و شرکت در تأسیس «موزه صنایع دستی معاصر ایران» (میدان ولیعصر) برای سازمان صنایع دستی ایران؛
- شرکت در کنفرانس هنرهای اسلامی ایران در الجزیره و سخنرانی در آن (۱۳۶۷)؛
- شرکت در کنفرانس هنرهای تجسمی شرق در داکا، بنگلادش، و سخنرانی در مورد هنر معاصر ایران و هنر انقلاب اسلامی، (زمستان ۱۳۷۲)؛
- عضو هیئت تحریریه مجلة «مدرس هنر» دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس؛
- عضو هیئت تحریریه مجله دانشور (فصلنامه) دانشگاه شاهد؛
- دارای آثار هنری در مجموعههای شخصی خارج از کشور، و موزههای هنرهای معاصر تهران، کاخ ـ موزه نیاوران، موزه هنرهای زیبای سعدآباد، موزه شهدا، موزه مجلس شورای اسلامی، فرهنگستان هنر و غیره.
وبگاه استاد آیتالهی در فرهنگستان هنر را اینجـا مشاهده کنید.