رویکردهای انتقادی مختلفاند و به نوع هنری که از آن بحث میشود متکیاند. اینکه منتقد به کدام یک از رسانههای نقاشی، مجسمه، عکس، ویدئو یا سایر رسانهها میپردازد تفاوت انتقادی ویژهای را موجب میشود. در این مقاله به متمایزکردن منتقدان از حیث توجه ایشان به رسانهای خاص نمیپردازیم، بلکه مبانی آن چیزی را عرضه میکنیم که از قرار معلوم، مواضع انتقادیِ منسجمی به شمار میآیند و اثرگذاریشان نیز غالباً به زمان شکلگیریشان محدود نمیماند. معماری مجموعه منحصربهفردی از مباحث را پیش میکشد که مستلزم رویکرد انتقادی منحصربهفرد است.