روح انسان در هنر آسيايي (Human Spirit in Asian Art)
روح انسان در هنر آسيايي (Human Spirit in Asian Art)
تاریخ ثبت : 1391/02/30
طبقه بندي :
کتاب ,
موضوع :
روح انسان در هنر آسيايي (Human Spirit in Asian Art)
نویسنده :
لارنس بنيون
عکس :
ویراستار :
سيدصالح طباطبايي
چاپ اول :
تابستان 1383
چاپ و صحافي :
سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
تعداد صفحات :
<#f:19/>
اطلاعات بیشتر :
مقدمه مترجم
كتاب حاضر حاوي شش جلسه سخنراني در شرح هنر آسيايي است كه در دانشگاه هاروارد براي مستمعان عام ايراد شده است. سخنران كوشيده معناي هنر آسيايي را در توصيف مفاهيم معنوي با زباني ساده و روان شرح دهد البته او مضمون سخن خود را تنها به قلمرو نقاشي در اين قارة محدود و بعضاً هم به تنديسهاي قديمي آن اشاره ميكند و در باب هنرهاي ديگر آسيا سخني نميگويد.
از بيان او بر منوال مقايسه چنين پيداست كه هنر نقاشي آسيا را مثلاً به خيمة برافراشتهاي تشبيه كنيم چند ديرك اصلي آن عبارتند از : هنر چين با منظرهنگاري شگفتانگيزش، هنر هند با ديوارنگارهاي كهن و بينظيرش، هنر ايران با مصورسازي منظومههاي بديع و بهشتياش و هنر ژاپن با نقاشي طوماري و باسمههاي رنگي دلپذير و مردمياش؛ و اين چهار ستون است كه خيمة نقاشي آسيا را برپا نگاهداشته است.
سخنور از تأثير و نفوذ هنر ايران بر چين، ژاپن و هند مغولي ياد ميكند و متقابلاً از تأثيرات سرزمينهاي ديگر بر هنر نقاشي ايران سخن ميگويد. او رويهمرفته به مستمعان خود نشان ميدهد آنچه مانع رؤيت هنر بديع شرق در مغربزمين شده همانا پيشداوري و تعصب و نگاه برتريجويانهاي است كه غربيها از قديم در نگريستن به شرق داشته و به آن عادت كردهاند. صدا سر ميدهد اي مغربيان پردة پندار به دور افكنيد، جامة تعصب از تن درآريد و حجاب غرور از چشم برداريد و از هنر شرق چيزي بياموزيد. نپنداريد هرچه هست همان است كه در غرب است.
رابرت لارنس بنيون، سخنران و مؤلف اين كتاب در سال 1869 در انگلستان ديده به جهان گشود و به سال 1943 چشم از آن فروبست. وي دوران تحصيل خود را در كالج ترينيتي آكسفورد در لندن به پايان برد و پس از فراغت از تحصيل، به مطالعه و تحقيق در زمينه نقاشي روي آورد و در سال 1893 كار رسمي خود را در موزة بريتانيا آغاز كرد و مدتي بعد هم موزهدار بخش نقاشي و طراحي شرقي شد. بنيون در شعر و نمايشنامهنويسي هم به قريحهآزمايي پرداخت و در تاريخ هنر بهعنوان مورخي صاحبنظر مطرح شد و خويشتن را به صورت يكي از پيشگامان پژوهشگر اروپايي در حوزة نقاشي خاور دور درآورد. او نخستين كتاب خود را با عنوان نقاشي در خاور دور، (1908) منتشر كرد كه هنوز هم به منزلة يك اثر كلاسيك مد نظر است.
چارلز اليوت نُر رتن (متوفاي 1908)، كه مؤلف كتاب در صفحة آغازين اثر خود، از او ياد ميكند، از پژوهشگران و ادباي بنام آمريكاست كه مردي آرمانگرا و اصلاحطلب بود و سالهاي فراواني در هاروارد صاحب كرسي تاريخ بود و در باب هنر نيز تأليفاتي برجا گذاشت؛ او از نفوذ كلام فراواني برخوردار بود و به صورت يكي از محبوبترين استادان اين دانشگاه درآمد. بهنظر ميرسد احترام مؤلف به نُر رتن به دليل همين محبوبيت همگاني او بوده است كه نام او را زينت كتاب خود كرده است.
در پايان، مترجم مراتب سپاس خود را از آقاي سيدصالح طباطبايي كه زحمت فراوان ويرايش اين اثر را پذيرفتهاند، ابراز ميدارد.
آريا (لرستاني)
زمستان 1382
مقدمه مؤلف
سخنرانيهايي كه درپي ميآيد در سال 1933-1934 در دانشگاه هاروارد براي عامة مستمعان با استفاده از اسلايد و پروژكتور يعني همراه با تصاوير ايراد شد.
مصور كردن كامل سخنرانيها پابهپاي مطالب چاپ شده ميسر نگشت؛ با اين حال، اميدوارم تصاويري كه در اينجا آوردهام براي خوانندگان كافي باشد، براي چاپ مجدد تابلوها و تنديسهاي اين كتاب به صاحبان مجموعههاي خصوصي و عمومي مديونم كه چنين اجازهاي را به من دادند؛ و نيز بايد به مؤسسات ذيل اداي دين كنم : مقامات موزة هنرهاي بوستون، موزة متروپوليتن نيويورك، گالري فرير واشنگتن، موزة بريتانيا، موزة ويكتوريا و آلبرت، موزة لوور، موزة هنرهاي تزييني، موزة برلين، كتابخانة مصر در قاهره؛ همچنين سپاس خود را به عاليجناب نظام [امير ] حيدرآباد، ويراستار «كوكا»، مديران شيمبي شوين، خانم جي. دي. راكفلر (كهتر) ، آقاي چستربيتي، آقاي فليپ هافر و آقاي چالز هويت تقديم ميكنم. مايلم عميقاً تشكرات خود را به كساني تقديم كنم كه در مدت اقامتم در كيمبريج نسبت به من از هيچگونه مهرباني و محبت دريغ نكردند؛ و نيز از موزة فوگ بهخصوص آقايان ادوارد فاربس، پرفسور پل ساكز و آقاي لانگدون وارنر و كاركنان كتابخانه و چاپخانة دانشگاه هاروارد سپاسگزارم. به آقاي وارنر بهخاطر ياري ذيقيمتشان در مصور كردن كتاب حاضر فوقالعاده مديونم.
لارنس بنيون
فهرست مطالب
مقدمة مترجم
مقدمة مؤلف
جلسة اول
مقدمه/ سنتهاي هنري در اروپا و آسيا/ مفاهيم متضاد/ ويژگي هنر قديمي چين
جلسة دوم
هنر در هند قديم/ تأثير بوديسم بر هنر و تفكر چيني
جلسة سوم
مفهوم هنر منظرهنگاري در چين / تائوييسم و ذن
جلسة چهارم
هنر در ايران / ارتباط با هند و چين / بالندگي سبك ايراني در نقاشي
جلسة پنجم
هنر ژاپني / پيوند آن با هنر چيني/ ويژگي خاص و شكوفايي آن
جلسة ششم
هنر مردمي / نقاشي راجيوت در هند و «اوكيو-ئه» در ژاپن/ نتيجه
فهرست تصاوير
نمايه