
خليل ارجمندي در همايش اقتصاد هنر ايران بر لزوم باور نيروهاي جوان و حمايت از بخش خصوصي تاكيد كرد و گفت: اصلا ضرورتي ندارد كه دولت در عرصه اقتصاد فرهنگ و هنر ورود پيدا كند، تجربه نشان داده هنر را اگر در اختيار بخش دولتي بگذاريد طبيعي است كه بخواهد سياستهاي خود را در آن اجرا كند، بنابراين بهتر است كه اين امور را با توانمند كردن بخش خصوصي، به فعالان اين عرصه سپرد.
خليل ارجمندي در همايش اقتصاد هنر ايران بر لزوم باور نيروهاي جوان و حمايت از بخش خصوصي تاكيد كرد و گفت: اصلا ضرورتي ندارد كه دولت در عرصه اقتصاد فرهنگ و هنر ورود پيدا كند، تجربه نشان داده هنر را اگر در اختيار بخش دولتي بگذاريد طبيعي است كه بخواهد سياستهاي خود را در آن اجرا كند، بنابراين بهتر است كه اين امور را با توانمند كردن بخش خصوصي، به فعالان اين عرصه سپرد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، خليل ارجمندي رييس صندوق حمايت از هنرمندان، در ابتدا به لزوم استفاده از صنايع فرهنگي و به آمارهاي رسمي از اقتصاد هنر در كشورهاي جهان اشاره و عنوان كرد: موضوع اقتصادهنر در دنيا مقوله تازهاي نيست و بد نيست بدانيد كه سالهاست كه كشورهاي اروپايي و آمريكا سهم اقتصاد سخت را به جهان سوم سپردند و در حال استفاده از صنايع نرم براي خود هستند. به اين ترتيب كه آمارهاي جهاني نشان ميدهد، دومين اقتصاد در آلمان با سهم 5/4 ميليون نفر در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر مشغول به كارند و اين سهم در شهر واشنگتن حدود 14 ميليارد دلار ارزش محصولات فرهنگي است و تقريبا 140 هزار نفر به كار فرهنگي مشغول هستند. در انگلستان نيز بيش از دو ميليون و 300 هزار نفر در زمينه اقتصاد فرهنگ و هنر فعالاند و اين در حالي است كه در كشور مالزي نيز وزارت فرهنگ و صنايع خلاق تشكيل شده است.
وي به تشريح فعاليتهاي دولت در راستاي اهداف اقتصاد فرهنگ و هنر پرداخت و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از ابتداي شروع كار دولت تدبير و اميد موضوع اقتصاد هنر را در دستور كار خود قرار داده و كارگروهي نيز توسط وزير فرهنگ و ارشاد راهاندازي شدهاست.
مولف كتاب «مباني مديريت ريسک در نظام بانکداري» به محورهاي اصلي اقتصاد فرهنگ و هنر در كشور اشاره كرد و ادامه داد: ساماندهي صنايع فرهنگي يكي از چهار محور اصلي براي اقتصاد فرهنگ و هنر كشور است كه به عنوان نمونه ميتوان به فقيلم محمد رسولالله (ص) اشاره كرد كه 80 درصد كارهاي فني آن در خارج از كشور صورت پذيرفته است و ما حتي در زمينه فني هم نميتوانيم عرصه مناسبي داشته باشيم به عنوان مثال ما موسيقي خوب داريم، اما عرضه خوبي نداريم يا فيلم خوبي توليد ميكنيم ولي لوكيشن آن خوب نيست.
اين استاد اقتصاد «صنوف فرهنگي» را دومين محور اقتصاد فرهنگ و هنر شمرد و تصريح كرد: ما در كشور به قدر كافي انجمنها و بخشهاي خصوصي فرهنگي و هنري داريم اما متاسفانه كار اكثر آنها عضوگيري است و اين سوال مطرح است اينها چه كاركرد و عملكرد مناسبي دارند و بر چه برنامه و اصولي راهبردي فعاليت ميكنند.
ارجمندي به فروش آثار در بازارهاي غير متشكل هنر اشاره كرد و گفت: در جريان عرضه آثار در بازارهاي غير متشكل توانستيم حدود 13 ميليارد فروش داشته باشيم اما اين رقم بيشتر به آثار كلاسيك اختصاص داشت.
وي سپس به فروش بازيهاي رايانهاي و گردش مالي در اين فروش پرداخت و تصريح كرد: نگوييم در هنر پول نيست، فروش بازيهاي رايانهاي در سال گذشته در كشور حدود ۴۶۰ ميليارد تومان است در صورتي كه در اقتصاد فيلم در بهترين حالت ۶۰ ميليارد تومان و در زمينه فروش موسيقي نيز ۳۰ ميليارد تومان فروش داشتهايم كه اين رقم البته فروش گيشه است. كار اقتصادي در زمينه فرهنگ و هنر جرياني دارد كه بايد مديريت شود.
رييس صندوق حمايت از هنرمندان، «نهادهاي مالي فرهنگي» را به عنوان سومين محور مباحث اقتصاد هنر مطرح كرد و افزود: ما هنوز در كشورمان بيمه آثار فرهنگي و هنري نداريم، ۲ ميليارد يورو موزه هنرهاي معاصر تهران آثار هنري در اختيار دارد كه هيچ نهادي قادر به بيمه اين آثار نيست چرا كه روشي براي قيمت گذاري اين آثار وجود ندارد. ما حتي توان ريسك حمل و نقل اين آثار و تابلوهاي هنري را نداريم و همچنان هم اين مشكل پابرجاست.
عضو پیوسته انجمن حسابداری ایران به حراج آثار هنري تهران اشاره كرد و افزود: در اين حراج ديده شد كه آثار هنرمندان قديمي و گذشتگان به خوبي فروش مي رود اما آثار هنرمندان جوان هنوز قيمت خاصي نيافته است و اين بازار خوبي است كه مي توان براي آثار هنرمندان جوان نيز كار كرد و آنها را حمايت كنيم كه بتوانند مديريت اين كار را خودشان بر عهده بگيرند.
خليل ارجمندي در همايش اقتصاد هنر ايران بر لزوم باور نيروهاي جوان و حمايت از بخش خصوصي تاكيد كرد و گفت: اصلا ضرورتي ندارد كه دولت در عرصه اقتصاد فرهنگ و هنر ورود پيدا كند، تجربه نشان داده هنر را اگر در اختيار بخش دولتي بگذاريد طبيعي است كه بخواهد سياستهاي خود را در آن اجرا كند، بنابراين بهتر است كه اين امور را با توانمند كردن بخش خصوصي، به فعالان اين عرصه سپرد.
وي همچنين به اشتياق بنگاههاي اقتصادي براي ورود به عرصه فرهنگ و هنر اشاره كرد و افزود: امسال چند نهاد اقتصادي از جمله چند بانك و موسسه مالي وارد بخش فرهنگ و هنر شده اند و اين شروع كار است كه مشخص مي كند،در اين عرصه سودآوري وجود دارد چرا كه هر نظام اقتصادي به دنبال كسب سود است.
او در بخش ديگري از سخنانش از راه اندازي صندوق نيكوكاري هنر خبر داد و گفت: اين صندوق را راهاندازي كردهايم كه تا ۲۰ اسفندماه پذيره نويسي آن انجام مي شود، ما قصد داريم كه پول هنر را به بازار سرمايه وارد كنيم و در بحث اقتصاد هنر كمبود نداشته باشيم.
ارجمندي محور چهارم در زمينه اقتصاد هنر را «انجام راهكارهايي در عرضه محصولات فرهنگي و هنري» بيان كرد و عنوان كرد: اينها كار سختي نيست و رمز آن باور كردن نيروهاي جوان در بخش خصوصي است كه اگر اين امور را به آنها بسپاريم كشورمان رشد خواهد كرد. مي توانيم به جوانان اعتماد كنيم آنها خودشان مي دانند چگونه امور فرهنگي و هنري خود را مديريت كنند و از آن پول درآورند و سياست ما در وزارت ارشاد نيز بر اين نكته استوار است كه تا حد ممكن از تصدي گري دولت در اين امور بكاهيم و امور تخصصي را به بخش خصوصي واگذار كنيم.
وي در پايان سخنانش تأكيد كرد: صندوق اعتباري هنر نيز اين آمادگي را دارد كه ا ز آثار فرهنگي و هنري و سياست گذاريهاي مفيد در اين زمينه حمايت كند و تاكنون نيز همه پروژههايي كه مورد حمايت اين صندوق بوده، مربوط به بخش خصوصي است كه از اين بابت من چشم انداز بسيار روشني را براي اقتصاد فرهنگ و هنر ايران مي بينم.
اين همايش در روز دوم خود در شيراز ادامه مييابد.
|