اخبار > هدف، ايجاد كاربردهاي نو در صنايع دستي است


پيش همايش گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر ايران در استان خراسان جنوبي
هدف، ايجاد كاربردهاي نو در صنايع دستي است

 

دكتر بهمن نامورمطلق، دبير فرهنگستان هنر و دبيركل همايش گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر، در بين هنرمندان خراسان جنوبي گفت: «نگاه به صنايع دستي بايد از نگاه موزه‌اي فراتر رود. آثار صنايع دستي ما مي‌تواند در مكان‌هايي مثل ادارات، دستگاه‌هاي اجرايي و دولتي استفاده شود.»

 دكتر بهمن نامورمطلق، دبير فرهنگستان هنر و دبيركل همايش گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر، در بين هنرمندان خراسان جنوبي گفت: «نگاه به صنايع دستي بايد از نگاه موزه‌اي فراتر رود. آثار صنايع دستي ما مي‌تواند در مكان‌هايي مثل ادارات، دستگاه‌هاي اجرايي و دولتي استفاده شود.»


دبير كل همايش «گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر ايران» درباره اين همايش گفت: «هدف اصلي برگزاري همايش "گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر ايران" ايجاد كاربردهاي تازه براي صنايع دستي و هنرهاي سنتي از ياد رفته است.»

هشتمين پيش همايش «گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر ايران» دهم آذرماه با حضور دكتر بهمن نامورمطلق، دبيركل گردهمايي «گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر ايران» و حسين عباس زاده، مديركل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان جنوبي، برگزار شد.

اين پيش همايش كه در قالب نشست علمي ‌و نمايشگاه و كارگاه توليد زنده هنرهاي سنتي بومي‌خراسان جنوبي، برگزار شده بود؛ ميزبان استادان و پژوهشگران هنرهاي سنتي اين استان بود.

دكتر بهمن نامورمطلق در اين نشست با اشاره به جايگاه صنايع دستي ايران گفت: «در ايران، صنايع دستي، يك قدرت بالقوه است كه مي‌تواند با حمايت بيشتر، حرف‌هايي براي گفتن در جهان داشته باشد.»

دبير فرهنگستان هنر با اشاره به فعاليت‌هاي اين مؤسسه هنري در زمينه پژوهش گفت: «براي شناساندن صنايع دستي در كشورمان، فرهنگستان هنر فعاليت‌هايي از جمله پژوهش در مكاتب هرات، تبريز و اصفهان انجام داده است. سال آينده نيز قرار است مكتب شيراز مورد پژوهش قرار گيرد.»

او در پايان گفت: «همايش اصلي گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر، روزهاي 25، 26 و 27 آذرماه، در تهران برگزار مي‌شود. اميدواريم تا پايان سال 20 پيش همايش و پس همايش ديگر نيز داشته باشيم.»

حسين عباس زاده، مديركل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان جنوبي، نيز در اين پيش همايش، درباره قابليت‌هاي اين استان گفت: «استان خراسان جنوبي با بيش از 40 رشته در زمينه صنايع دستي، از استان‌هاي فعال در اين حوزه است، اگرچه تنها نيمي‌از اين رشته‌ها در اين استان فعال است؛ اما در تلاشيم كه بخش از ياد رفته اين هنرها را نيز احيا كنيم.»

وي با تأكيد بر شناساندن فرهنگ بومي‌ايران به نسل جوان گفت: «دستگاه‌هايي مثل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي‌و فرهنگستان هنر وظيفه دارند، جايگاه فرهنگ ايران در گذشته و حال را، براي جوانان تبيين كنند.»

دست بافته‌هاي استان خراسان جنوبي

در ادامه نشست علمي، كريم ميرزايي، استاد دانشگاه هنر، درباره زيبايي شناسي قالي‌هاي «درخش» (Dorokhsh) بيرجند سخنراني كرد.

او قالي‌هاي درخش را قالي‌هايي با ويژگي‌هاي مشترك شهري باف و روستايي باف معرفي كرد و قدرت بيان رنگي، آزادي قلم و اجتناب از تقيد و تكلف را از ويژگي‌هاي اين فرش دانست.

كريم ميرزايي، با اشاره به اينكه تنوع اين نوع فرش، نسبت به گذشته بسيار كم شده است. گفت: «قالي‌هاي درخش هنوز هم درخواست كننده‌هاي خاص خود را دارد؛ اگرچه تنوع آن بسيار كم شده است و بافندگان بيشتر از طرح «ماهي درهم» استفاده مي‌كنند. استفاده نكردن از طرح‌ها و رنگ‌هاي سده‌هاي گذشته، نگراني از دست رفتن گنجينه‌هاي درخشان قالي درخش را افزون‌تر مي‌كند.»

مقاله «سندس دوزي بيرجند» مقاله‌اي از شهين پزشكي درباره هنر ابريشم دوزي در خراسان جنوبي بود. شهين پزشكي در اين مقاله، به پيشينه اين هنر و نقوش خاص كاربردي در آن پرداخت.

فاطمه صغري مشرقي مقدم نيز در مقاله‌اي با عنوان «بررسي انواع رودوزي‌هاي سنتي خراسان جنوبي» انواع گوناگون سوزن دوزي‌هاي اين استان را معرفي كرد.

عبدالله احراري، عليرضا قادري و رؤيا نظامي نيز ‌مقاله‌اي را به صورت مشترك با عنوان «شناسايي و ريشه‌يابي طرح‌ها و نقوش قاليچه‌هاي بهلولي» ارائه كردند. در اين مقاله پس از اشاره به تاريخچه ايل بهلولي به تشريح رنگ بندي و طرح و نقش دست بافته‌هاي اين ايل، به‌خصوص قاليچه و سفره‌هاي آنها پرداخته شد.

«حصيربافي در استان خراسان جنوبي» عنوان مقاله ديگري بود كه محبوبه نكوفرد آن را ارائه كرد. او در اين مقاله به دست بافته‌هاي حصيري ساخته شده از تركه‌هاي «بيدمشك» و «سرخ بيد» اشاره كرده و روش بافت اين دست بافته‌ها را تشريح كرد.

معماري گلي بيرجند، شهر كويري

«تزيينات وابسته به معماري بيرجند» عنوان مقاله‌اي بود از محمدعلي جنتي فر، كه به معماري گلي اين شهر كويري مي‌پرداخت. در اين مقاله هنرهاي به كار رفته در معماري اين شهر، همچون آجركاري،‌گچ‌بري، آينه كاري، منبت، معرق، مشبك روي چوب، ‌آهنگري،‌قلم زني، نقاشي روي گچ و تزيين پارچه مورد بررسي قرار گرفت.

در پايان اين نشست علمي،‌ از 20 هنرمند پيش‌كسوت، كه در نمايشگاه و كارگاه هنرهاي سنتي استان خراسان جنوبي حضور داشتند، تجليل شد.

در كنار اين پيش‌همايش، نمايشگاه و كارگاه توليد زنده هنرهاي سنتي- بومي ‌استان خراسان جنوبي شامل برك‌بافي، نمدمالي، پارچه بافي، سبدبافي، پخل بافي، حصيربافي، چرم سازي، سنگ تراشي، آهنگري سنتي و توليد كفش محلي نيز برپا بود.

 
 
 

زمان انتشار: شنبه ١٧ آذر ١٣٨٦ - ١٤:٢٢ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج