اخبار > نقش موسیقی در پرورش خلاقیت کودکان بررسی شد


نقش موسیقی در پرورش خلاقیت کودکان بررسی شد

 

نشست تخصصی «نقش موسیقی در خلاقیت کودکان» یکشنبه، 27 آذر 1401، در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، با همکاری فرهنگستان هنر و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دومین نشست از سلسله‌نشست‌های نقش خلاقیت در آموزش هنر، با عنوان «نقش موسیقی در خلاقیت کودکان» با سخنرانی محمدعلی مرآتی، دانش‌آموخته دکتری موسیقی‌شناسی اقوام (اتنوموزیکولوژی)، برگزار شد.

مرآتی با ذکر اینکه در این نشست در تلاشیم به این پرسش پاسخ دهیم که «اساساً موسیقی در پرورش کودک می‌تواند تأثیرگذار باشد یا خیر؟» به تبیین مفاهیم بحث پرداخت.

این مدرس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران، با ذکر تعاریفی اصطلاح‌شناسانه از موسیقی، خلاقیت، و کودک و نیازهایش، به رابطه موسیقی و خلاقیت و چگونگی انجام‌پذیرشدن آن پرداخت. او خلق‌کردن را به معنای پدیدآوردن چیزی از چیز دیگر و خلاقیت را به معنای پیداکردن راهی تازه برای راه پیموده‌شده قبلی دانست و موسیقی را با ارکان اصلی صوت، نظام ریتمیک و تناسب و محتوای انسان‌شناسانه تعریف کرد.

این نشست با بررسی نسبت میان موسیقی و اهمیت آن برای کودک و تأمین نیازهایش (از توجه و تمرکز، آرامش، شنیده‌شدن و شنیدن و...) ادامه یافت.

مرآتی روش سه‌گانه آموزشی‌ای برای موسیقی و خلاقیت (شامل تشخیص منبع غیرموسیقایی و موسیقایی، تقلیدکردن، و توصیف محتوای انسان‌شناسانه) معرفی کرد که با روش‌هایی چون فعالیت و بازی‌های شناختی و خلاقانه موسیقایی در یادگیری مؤثرند.

این نشست با پرسش و پاسخ حاضران و شرکت‌کنندگان برخط به پایان رسید.

 

نسخه شنیداری این نشست اینجا در دسترس است.

 

 
 
 

زمان انتشار: يکشنبه ٢٧ آذر ١٤٠١ - ١٣:٢٥ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج