
ميزگرد تخصصي « بررسي آثار نقاشي نقاشان نوگراي كردستان » با حضور سهراب هادي، شهروز نظري، پولاد عبدالرحيمي ، جمعي از هنرمندان كردستان و تعدادي از دانشجويان و علاقمندان نقاشي ، سه شنبه بيستم تيرماه در مؤسسه فرهنگي - هنري صبا برگزار شد.
ميزگرد تخصصي « بررسي آثار نقاشي نقاشان نوگراي كردستان » با حضور سهراب هادي، شهروز نظري، پولاد عبدالرحيمي ، جمعي از هنرمندان كردستان و تعدادي از دانشجويان و علاقمندان نقاشي ، سه شنبه بيستم تيرماه در مؤسسه فرهنگي - هنري صبا برگزار شد.
 سهراب هادي در ابتداي اين جلسه با اشاره به موضوع« انديشه درنقاشي» گفت: "موضوع انديشيدن به فراسوي واقعيتها ، يك مسئله و به تصوير كشيدن موضوعي كه انسان به آن انديشيده، مساله ديگري است. انسان امروز، قطعاً در نگاه خود به گذشته و آينده ،تصور و تصويري از بودن دارد. گذر ملكة زمان، بيان و گونهاي از هالة انسان، آن صورت كه است و يا بايد باشد چيزي است كه نميتوانيم بيان كنيم و اين ، همان آني است كه در رنگ، نور، خط و شكل به دور از كلاسيك بيان ميشود."
سپس هادي در ادامه افزود: "ويژگي آثار نمايشگاه نقاشان نوگراي كردستان، تبحر، زيركي، كنجكاويها، و عمق انديشهها است. آثار اين نمايشگاه بيان نوعي از تنهايي انسان اسير است. در بيان تنهايي، كافيست خلوتگاهي ميان مخاطب و اثر ايجاد شود و مخاطب را به انديشيدن به خود و آثار و حياتش وا دارد."
سپس پولاد عبدالرحيمي كه در سالهاي 62 تا 1365 مسئوليت اداره كل هنرهاي تجسمي و رياست موزه هنرهاي معاصر را نيز به عهده دار بوده است ،افزود:" نكتة جالب در اين نمايشگاه ديدن آثار هنرمندان جواني است كه از شهرهاي دور ايران دست به نوگرايي زدهاند.
 البته چند سالي است كه هنر معاصر در ايران به صورت مدرنگرايي مطرح ميشود و به نظر من كمي كودكانه است . متأسفانه هنوز هنر معاصر ايران نتوانسته 80 درصد حرف و سوژة خودش را بيان كند."
در ادامة جلسه شهروز نظري ضمن اشاره به قدرت تكنيكي در نقاشي كردستان گفت:" در طي سالهاي اخير و با وجود دانش عاميانه مردم كرد كه دانش بسيار غني است ، نقاشي تكنيكي كردستان به سمت محتوا نرفته و قصههاي عاميانه، قصههاي شفاهي مردم كردستان، داستانها و اساطير ما در هيچ يك از اين آثار به چشم نميخورد. خيليها معتقدند كه تقسيمبنديهاي جغرافيايي و اقليمي باعث نفاق ميشود اما من معتقدم اين تلقي اشتباهي است. در تمام ايران يك وحدت بزرگ هنري و جاري وجود دارد كه ميتواند به باروري فرهنگهاي اقليمي كمك كند."
سپس محمد حامدي سردبير مجله تنديس ، در ادامه جلسه گفت: "در هنر كردستان، يك فرهنگ اسطورهاي هنوز غلبه ميكند و كردستان را تا حدودي از بقيه شهرهايي كه بعداً توانستند در جريان مدرنيته قرار بگيرند متمايز ميكند.
 موتيفهاي سنتي در كردستان متفاوت است. نقوش بصري در اين منطقه آنقدر غني است كه ميتوان پژوهشها و تحقيقهاي مفصلي را پيرامونش انجام داد. متن فرهنگ سنتي كردستان را در آداب، رفتارها ، گفتگوها و لباس آنها ميتوان ديد.
من احساس ميكنم كه اين فرهنگ، دستاويزي شده براي هنرمندان نقاش و نوگراي كردستان كه آثارشان را در اين نمايشگاه ميبينيم."
در ادامه حامدي با اشاره به تكثر بسيار رنگ در كردستان افزود:" اگر نقاشان، بعضاً مراجعهاي به فرهنگ اساطيري كردستان داشتند، ميتوانستند از رنگها و موتيفهايي كه در اين منطقه وجود دارد ، بيشتر استفاده كنند."
در ادامه محمديراد ، نقاش كرد زبان و عضو هيأت علمي دانشگاه كرمان گفت :" نقاشي معاصر كردها، ريشه در يك نوع انگيزه بسيار قوي دارد ، انگيزهاي كه آنها را به وجد ميآورد ؛ مانند موسيقي و رنگهايي كه در البسهها و دست بافتهايشان وجود دارد. تمام اينها در ذهن هنرمند به شكلي مواج گونه با خاطراتشان عجين شده است كه در آثارشان به شكلي محرز بيان ميشود. در آثار اين نقاشان نيز تلاش براي تازهجويي به خوبي نمايان است."
 عبدالرحيمي افزود:" آثار نمايشگاه نقاشان نوگراي كردستان بسيار غني، شاد، شفاف و قوي هستند. ضمن اينكه آثار از بار مناسب تكنيكي نيز برخوردار دارند."
در ادامه سهراب هادي گفت:" خواستگاه اجتماعي، قابليتهاي تكنيكي و زمينة بيان انديشة اين نقاشان قابل بحث است. اين نمايشگاه در عين حال كه در عالم خارج وجود مادهاي و شيء ندارد، اما سرشار از مفاهيمي است كه معناي حيات و درك حقيقت از طريق نقاشان را به ما القا ميكند. از جهت معنايي، قطعاً يك نوع نوآوري و حتماً يك نوع نوآشنايي است كه ميتوانيم با ورود در فضايي، خارج از يك فرهنگ بومي، به آن نگاه كنيم."
در پايان اين مراسم ،جلسه پرسش و پاسخ نيز برگزار شد. گفتني است نمايشگاه نقاشان نوگراي كردستان شامل 133 اثر از 52 هنرمند كردستاني است.
|