شاهين فرهت در مصاحبهاي در خصوص اجراي موسيقي «شهادت نامه عشاق» كه به تازگي در تالار وحدت برگزار شد، گفت:« آرزوي من ساخت موسيقي بر روي اشعار استاد معلم است.» شاهين فرهت در مصاحبهاي در خصوص اجراي موسيقي «شهادت نامه عشاق» كه به تازگي در تالار وحدت برگزار شد، گفت:« آرزوي من ساخت موسيقي بر روي اشعار استاد معلم است.»
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، آخرين شب از تازه ترين کنسرت ارکستر سمفونيک تهران به رهبری نادر مرتضی پور که به اجرای قطعه "شهادت نامه عشاق" به آهنگسازی غلامرضا حقيقی فرد و دكلمه استاد علي معلم دامغاني، رييس فرهنگستان هنر اختصاص داشت؛ شامگاه يكشنبه ، سوم بهمن در تالار وحدت برگزار شد؛ به همين مناسبت خبرنگار فرهنگستان هنر گفتگوي اختصاصي با شاهين فرهت، استاد مسلم موسيقي ايراني در خصوص نحوه اجراي اين كنسرت داشت. شاهين فرهت در خصوص ساخت و اجراي كنسرت « شهادت نامه عشاق» با توجه به شيوه اجراي چند صدايي در اين كنسرت، گفت : « در كشور عزيزمان ايران، ما از تاريخ كهني در ارتباط با موسيقي برخورداريم كه دستمايه بسيار ارزشمندي براي موسيقي ما محسوب ميشود. اما مسئله آهنگسازي در ايران، مقوله بسيار تازهاي نسبت به تاريخ آهنگسازي در دنيا است. يعني آهنگسازی به صورت يك هنر مستقل و جدای از اجرای موسيقی در ايران سابقه زيادی ندارد. پيدايش آن وابسته به نفوذ موسيقی غربی و پذيرفتن خط موسيقی غربی بوده و کلاً در قرن بيستم ميلادی شکل يافته است.» اين استاد مسلم موسيقي ادامه داد:« اگر به تاريخ آهنگسازي در جهان نظري گذرا داشته باشيم، از قرن نهم ميلادي تا كنون، نزديك به هزار و يكصد سال از تاريخ آهنگسازي ميگذرد و درطول اين زمان چندين دوره و مكاتب موسيقي را پشت سر گذاشته تا به موسيقي مدرن امروزي رسيده است كه در همه اين دورهها فرمهاي چند صدايي وجود دارد. اما سبقه آهنگسازي در ايران آن هم به صورت چند صدايي نزديك به شصت سال قدمت دارد. » فرهت در خصوص تلفيق موسيقي غربي و ايراني در اين كنسرت ادامه داد:« يكي از خصوصياتي كه در موسيقي ايراني وجود دارد و به نوعي آن را منحصر به فرد كرده، روح و جنبه احساسي آن است. در موسيقي ايراني اصول بر مبناي بديهه سرايي بنا شده و به اعتقاد من در موسيقي ايراني 12 دستگاه وجود دارد كه پايههاي خاصي دارند. در موسيقي كلاسيك كمپوزيسيون وقتي نوشته ميشود، آهنگساز مسئوليت بسيار زيادي حس ميكند چون نتهاي آن مشخص است بايد هر بار كه اجرا ميشود، به همان شكل اوليه بوده و از نتهاي آن فاصله نگيرد. به عنوان مثال نتهاي باخ يا بتهون در هر بار اجرا هيچ تفاوتي نميكند و سالهاي سال به همان شكل اوليه كه نوشته شده، اجرا ميشود.» فرهت در خصوص اجراي «شهادت نامه عشاق» گفت:« با توجه به مقدمهاي كه در ارتباط با آهنگسازي و نت نويسي به صورت علمي آن گفته شد؛ اجراي « شهادت نامه عشاق» هم از كارهاي ماندگار و جديدي است و به نظر من تلفيق اين دو موسيقي اركستر سمفونيك با موسيقي ايراني بسيار قوي صورت گرفته است. نتهاي آن آنقدر جالب نوشته شده كه در هنگام شنيدن آن احساس ميكنيد مانند ابيات حافظ محكم، پايدار و در عين حال گوشنواز است؛ به طوري كه شنونده از بارها شنيدن آن، دچار خستگي نميشود.» وي در خصوص دكلمه استاد معلم ادامه داد:« من اشعار استاد معلم را بسيار دوست دارم و آرزو دارم زماني بتوانم كار قوي و ارزندهاي را بر روي اشعار ايشان بسازم. همينطور آقاي حقيقي فرد كار بسيار خوبي ارائه كردند كه نشان دهنده اين مطلب است كه ميتوان در موسيقي ايراني گامهاي بيشتري برداشت.» وي در پايان در خصوص ساخت موسيقيهاي مذهبي گفت:« ما در گذشته شاهد ساخت قطعات مذهبي از محسن شريفيان بودهايم، كه كارهاي بسيار خوبي هم بودهاند؛ اما به طور كلي كار بر روي آثار مذهبي بسيار انگشت شمار است. ما شخصيتهاي بزرگي در مذهب اسلام داريم كه جا دارد تمامي موسيقيدانان كشورمان بيشتر به آنها بپردازند. » |
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
| |
متن تصویر: | |
![]() |
![]() |
![]() |