• جمعه ٣٠ شهريور ١٤٠٣
  • En

آرم فرهنگستان هنر
اخبار > مهدی حسینی از نوادر نقاشی معاصر ایران و عاشق تدریس و شاگردپروری


مهدی حسینی از نوادر نقاشی معاصر ایران و عاشق تدریس و شاگردپروری

 

به مناسبت 11 فروردین، زادروز سیدمهدی حسینی، عضو پیوسته و عضو گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر

 

به مناسبت 11 فروردین، زادروز سیدمهدی حسینی، عضو پیوسته و عضو گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر

سیدمهدی حسینی در 11 فروردین سال 1322 در کاشان متولد شد. پس از گذراندان هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1341 به آمریکا سفر کرد و در سال 1349 از انستیتو پرات نیویورک در رشته نقاشی و هنرهای چاپی فارغ التحصیل شد. حسینی همین رشته را در انستیتوی هنر شیکاگو نیز گذرانده و در سال 1347 فارغ‌التحصیل شد.

مهدی حسینی هنرمندی است که هم طراحی می‌کند و هم نقاشی. به طور کلی می‌توان گفت و پذیرفت که هر هنرمندی که به کشفی ارزنده نایل شده باشد می‌تواند طراحی کند اما طراحی به منظور کشف کردن، نوعی خلاقیت است و او از معدود طراحانی است که همه چیز را با خود می‌آورد و در برابر چشم تماشاگر به کاهش و ایجاز و اختصار می‌پردازد.

طرح‌های حسينی ماهیتی تراژیک و بی‌زمان دارند. او از قبیله‌ی هنرمندانی است که ناظر رویدادهای روزگار خود بوده‌اند. طراح‌هایش گواهی است بر آنچه بر انسان معاصر او گذشته است و آنچه به تصویر می‌کشد بازگویی واقعیت‌های انکار ناشدنی است.

مضمون نقاشی‌های حسينی هم چشم‌اندازهای زندگی روزمره‌ی اشیایی است که انسان امروز ناگریز پیرامون خود می‌بیند. حسینی اما در نقاشی‌هایش بدون جهت گیری‌های عاطفی و رها از احساسات فردی، که گه گاه منتج به احساساتی‌گری است، ارزش‌های بصری اشیا را محکی دوباره می‌زند و از ترکیب پذیری آنها برای دست یافتن به یک زیبایی‌شناسی متعادل که با جوهره و ذات نقاشی ناب هم فاصله چندانی نداشته باشد بهره می‌گیرد. نقاشی‌های حسینی هم، به شکلی انکار ناپذیر، در پیوند با خط است. ضرب‌آهنگ و تکرار فرم‌ها را مبنای ترکیب بندی‌های خود قرار می‌دهد و از امکانات بصری خط و فرم‌های هندسی بری بیان احساسی که نسبت به اشیا دارد سود می‌جوید. این نظم و رنگ‌های سرد و خنثایی مه بر سطوح نقاشی‌هایش می‌نشیند. نماد جهان ماشینی و تکراری امروز است که در آن همه چیز در چنبره‌ی روزمرگی و تکرار گرفتار آمده است. ضرب‌آهنگ سطوح تکرار شونده در نهایت با نوعی هم‌آرایی ریاضی‌گونه به ترکیب بندی هندسی می‌انجامد. بدین سان فضایی سرد، خنثی و غیر فردی پدید می‌آورد. این تعریف اما تمام نقاشی‌های حسینی را نمایندگی نمی‌کند چرا که در پاره‌ای از آنها تکرار و تقارن را می‌شکند و باشکستگی و گسستی که در سازه‌های ثابت ترکیب بندی‌هایش پدید می‌آورد، به سوی نوعی بی‌ساختی حرکت می‌کند. در این تابلوها دیگر نگاه هندسی نقاش توان مهار کردن جهان بیرون از ذهن را ندارد و بی‌نظمی‌ها هم مجال خودنمایی پیدا می‌کنند.

فرهنگستان هنر زادروز این هنرمند را تبریک گفته و برای ایشان، تندرستی و عمر باعزت را آرزومند است.

 

 
 
 

زمان انتشار: پنج شنبه ٧ فروردين ١٤٠١ - ١١:٤٢ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;