• يکشنبه ١٣ آبان ١٤٠٣
  • En

آرم فرهنگستان هنر
اخبار > نقد فيلم «kundun» كوندون، دالايي لاماي چهاردهم


نقد فيلم «kundun» كوندون، دالايي لاماي چهاردهم

 

نخستين جلسه كارگاه نقد ميان رشته اي فيلم با حضور دكتر اكبر عالمي، فرزان سجودي و دكتر حبيب الله درخشاني بيست و چهارم ارديبهشت ماه در مجموعه هنرپژوهي نقش جهان برگزار شد.

نخستين جلسه كارگاه نقد ميان رشته اي فيلم با حضور دكتر اكبر عالمي، فرزان سجودي و دكتر حبيب الله درخشاني بيست و چهارم ارديبهشت ماه در مجموعه هنرپژوهي نقش جهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، اين جلسه به نقد و بررسي فيلم كوندون «kundun»، دالايي لاماي چهاردهم، ساخته اسكورسيزي اختصاص داشت.


ابتدا اكبر عالمي از سوي گروه نقد فرهنگستان هنر به حضار خير مقدم گفت و سپس ضمن ارائه توضيحاتي درباره فيلم گفت: فيلم “kundun” كوندون، ساخته مارتين اسكورسيزي در سال 1997 است و زمان آن 128 دقيقه است، اين فيلم درباره دالايي لاماي چهاردهم، رهبر روحاني آيين بودا در تبت است.»

وي در ادامه مطالبي را درباره آيين بودا، برگرفته از دايره المعارف دكتر غلامحسين مصاحب، مطرح كرد و به توضيح آيين بودا و جايگاه آن در جهان پرداخت.

عالمي سپس درباره اين فيلم اضافه كرد: «فيلم كوندون، 24 اپيزود دارد كه با هم ارتباط يا انسجام نسبي دارند ولي يك پلات قطعي و منسجم ندارد، اين فيلم در واقع به گونه اي ساختار مستند دارد.»

در ادامه فرزان سجودي، ديگر منتقد حاضر در جلسه نكاتي را از زاويه ديگري نسبت به فيلم مطرح كرد. وي با اعتقاد از جهت‌گيري سياسي فيلم گفت: «فراموش نكنيم كه اين فيلم در ايالات متحده آمريكا تهيه شده و نكات ريز و ظرايفي در فيلم وجود دارد كه بايد ديد آن فيلم از چه مواضعي و در چه شرايط تاريخي و چگونه يك جريان را به تصوير مي كشد.»

وي اشاره كرد: «اين فيلم، مستند گونه است اما استناد الزاماً به معناي صدق نيست و صرفاً مي تواند يك سبك سينمايي باشد ولي هر مستندي هم مي تواند جهت گيري سياسي داشته باشد.»

در ادامه برنامه قسمت هايي از فيلم انتخاب شد و براي حضار به نمايش درآمد و پس از آن به نقد فيلم پرداختند.

فرزان سجودي ضمن اشاره به نوع روايت فيلم و مسائل مطرح شده در آن گفت: «هر چند اين طور به نظر مي سد كه اين فيلمي است درباره زندگي دالايي لاما، اما رگه هايي دارد كه اگر آن ها را برجسته تر كنيم و در واقع ساختار فيلم را از اين طريق بشكنيم چيزهايي به دست مي آيد كه به خوانش متفاوتي از فيلم منجر مي شود.»

در ادامه اكبر عالمي مسائلي را درباره تكنيك فيلم مطرح كرد و افزود: «منتقدان جهان يك صدا اين فيلم را تحسين كرده اند ولي فيلم در گيشه موفق نبوده است.»

سپس ديگر ميهمان برنامه دكتر حبيب الله درخشاني، عضو گروه نقد هنر فرهنگستان هنر، به جنبه هاي سياسي فيلم اشاره كرد و گفت: «وقتي اثر هنري درباره مسائل سياسي با توفندگي و واكنش مستقيم صحبت مي كند نه تنها انسان احساس نمي كند با يك اثر هنري مواجه است بلكه احساس مي كند با يك جريان سياسي رو به روست.»

وي در ادامه به انتقاد ساختاري فيلم پرداخت و خاطر نشان كرد: «تصاوير زيباي فيلم با هم همگن نيستند و از نظر چيدمان، سنتز نهايي در آن به وجود نيامده است و رنگ آميزي و موسيقي فيلم نيز جاي بحث دارد.»

در ادامه اكبر عالمي از حاضران خواست در بحث شركت كنند و تأكيد كرد: «اين جلسات به هيچ وجه يكسويه نخواهند بود و ما به شنيدن گفت و گوها و نظرات شما بيشتر علاقه داريم.»

سپس تعدادي از حاضران در جلسه نقطه نظرات خود را بيان كردند.

 
 
 

زمان انتشار: سه شنبه ٢٥ ارديبهشت ١٣٨٦ - ١٣:٥٣ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;