
چهلمین نشست تخصصی راهبردی فرهنگستان هنر، در سالن گلستان هنر این نهاد برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، نشست تخصصی «شخصیتشناسی مخاطب در تعامل با آثار هنری و رسانهای(نوجوان ایرانی_چالشها و آسیبها)»، از سلسله نشستهای حقوق مخاطب با سخنرانی حسین حقپناه، پژوهشگر حوزه نوجوان و بنیانگذار و موسس کودومو، یکشنبه 11 خرداد 1404 برگزار شد. حق پناه در این نشست با ذکر این که به دنبال افزایش دانش در زمینه این نسل نیست و ترجیحش تغییر جایگاه نگرش در این زمینه است، گفت: این که تصویری که از کلمه نوجوان به ذهن ما میآید با تصویر واقعیاش چقدر همخوان است و الفاظی که برای اطلاق به این نسل به کار میرود، چقدر به این نسل مرتبط است، دغدغهای بود که بر اساس آن شروع به جستجو درباره نوجوان کردیم تا اول بدانیم نوجوان کیست و سپس بر اساس این شناخت به ساخت تولیدات رسانهای مناسب ذائقه مخاطب بپردازیم. وی در همین زمینه افزود: در این پژوهش از دل منابع نظری و پژوهشی، به شاخصهایی در پرسُنای نوجوان رسیدیم و نوجوان ایرانی را به 9 تیپ شخصیتی یا پرسنا در طبقه متوسط شهری تقسیمبندی کردیم. حالا ما با نوجوانهای ایرانی طرفیم که پرسناهای مختلف دارند و باید بر اساس این دادهها برای او محتوا بسازیم. وی سپس به توصیف انواع این پرسناهای شخصیتی پرداخت. حق پناه در بخش دوم سخنرانی خود با بیان این که هویت برکولاژ نوجوان ایرانی، تحت تاثیر روندهای جهانی در حوزه رسانه و هنر است، گفت: فراقتی شدن، تصویری شدن فرهنگی، حرکت از مصرف به تولید، حرکت از سمت انتخاب به سمت کشف، دنبال سرگرموارسازی و نوستالوژی در جستجوی اصالت از جمله ویژگیهای ترند جهانی نوجوانی در این نسل است. وی در انتها با ذکر این که ذائقه نسل جدید متفاوت و تعاملیتر از پیش است و ابزارها و دادههای آن بسیار متفاوت است، از تغییر تربیت رسانه به عنوان راه حل ذکر کرد و گفت: ما که نمیتوانیم روند زیست جامعه جهانی را عوض کنیم. اما میتوانیم کاری کنیم که ذائقه نوجوان ایرانی جوری تربیت شود که به سمت چیزهایی که ارزشمندتر است سوق داده شود.
نسخه شنیداریِ این نشست در اینجـا در دسترس است.
|