• سه شنبه ٣٠ ارديبهشت ١٤٠٤
  • En

آرم فرهنگستان هنر
اخبار > مطالعۀ تطبیقی بازتاب انقلاب در آثار حبیب‌الله صادقی و نصرت‌الله مسلمیان


مطالعۀ تطبیقی بازتاب انقلاب در آثار حبیب‌الله صادقی و نصرت‌الله مسلمیان

 

مقاله علمی «مطالعۀ تطبیقی بازتاب انقلاب در آثار حبیب‌الله صادقی و نصرت‌الله مسلمیان» که در چهارمین شماره فصلنامه علمی مطالعات عالی هنر فرهنگستان هنر منتشر شده است، به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی باز نشر شد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، این مقاله حاصل پژوهشی از فائژه‌السادات عباسی، کارشناس ارشد پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و مینو خانی، استادیار پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که در چهارمین شماره فصلنامه مطالعات عالی هنر ویژه بهار 1403 منتشر شده است.

فصلنامه تخصصی مطالعات عالی هنر، نشریه‌ای است که به انتشار نتایج پژوهش‌ها و مقالات علمی، تألیفی و تصنیفی پژوهشگران و صاحب‌نظران در قلمرو هنرهای تجسمی و هنرهای دیداری و مطالعات میان‌رشته‌ای آنها با سایر حوزه‌های هنر و سایر علوم می‌پردازد. نشریه، پذیرای پژوهش‌های مرتبط با تاریخ هنر، نقد و تحلیل هنری، فلسفه و زیبایی‌شناسی و مطالعات میان‌رشته‌ای در عرصۀ مباحث یادشده، با رویکرد تحلیلی، تطبیقی و انتقادی است.

در چکیده این مقاله آمده است:

انقلاب اسلامی با نوعی اعتراض که به قبل از سال ۱۳۵۷ برمی‌گردد، شروع شد؛ انقلابی بر ضد حکومت که در عرصه هنر وارد شد و به‌صورت نقاشی انقلابی به بازتاب عواطف و احساسات نقاش از اوضاع و اتفاقاتی که رخ داده بود پرداخت. این موضوع در آثار نقاشان مذهبی و غیر مذهبی از همان زمان اعتراضات تجلی یافت. حبیب‌الله صادقی و نصرت‌الله مسلمیان نمونه‌ای از دو جناح فوق‌الذکر هستند. پیدا کردن تفاوت‌ها و تشابه‌ها با تمرکز بر آثار انقلابی حبیب‌الله صادقی و نصرت‌الله مسلمیان هدف از انجام این تحقیق بود و تلاش شد به این سوال پاسخ داده شود که انقلاب اسلامی ایران چگونه و با چه تمهیداتی در آثار نقاشان ایرانی بازتاب یافته است؟ از منظر هدف، این تحقیق کاربردی و از منظر شیوه انجام توصیفی - تحلیلی با رویکرد تطبیقی مضمونی بود و اطلاعات به روش کتابخانه‌ای به دست آمد. جامعه آماری برای این تحقیق از آثار نقاشی حبیب‌الله صادقی و نصرت‌الله مسلمیان که از هر هنرمند سه اثر با هدف این که مربوط به دوران انقلاب و اوایل آن باشد به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. بررسی‌ها نشان داد: شباهت موجود در این آثار بازتاب مستقیم و روایت بخشی از رویدادهای اجتماعی به شکل فیگوراتیو از طبقه کارگر با موضوع مردم، مبارزه آنها و مضمونی انسانی با استفاده از نمادهای ملی و مذهبی به سبک اکسپرسیونیسم روایی، ظلم و ستم را بیان کرده است. تفاوت آنها در نحوه بیان و نمایش آثار است. صادقی عامل ظلم را با عناصر مشخص نشان داده و مسلمیان از شیوه نمادین استفاده کرده؛ صادقی ستم بر مردم را در مردن، مردان زیر خیش، انسان داخل بشقاب و پابرهنگی دیده و مسلمیان در زنی حامله، کشته‌شدن انسان‌ها و جسد زرد؛ اعتراض نقاش به این وضعیت در آثار صادقی با دست‌های بالا‌ گرفته جنازه، گریه و مرد قرمزپوش است و مسلمیان به شکل چنگ انداختن به زمین، دهان باز، مشت‌گره‌ کرده، پوشاندن صورت با دست، حرکت مردم و پرچم قرمز بیان شده‌است.

اصل مقاله را اینجـا مطالعه کنید.

دیگر مقالات علمی این فصلنامه را در وبگاه این فصلنامه مطالعه کنید.

 

 
 
 

زمان انتشار: دوشنبه ١٨ فروردين ١٤٠٤ - ١٣:٤٤ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
;