ناهید عبدی، معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر، درباره ویژگیهای شخصیتی و آثار استاد سیدمهدی حسینی سخن گفت. به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، ناهید عبدی، معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر در مراسم بزرگداشت استاد سیدمهدی حسینی و همسرش، گفت: شاید اصطلاح «استاد شاگردی» اغلب در اذهان عموم مردم، مترادف با نظامی صلب و غیر قابل انعطاف جا افتاده باشد. اما در واقع استاد شاگردی به عنوان چارچوب نظام آموزشی تاریخی ایران، طی صدها و یا شاید هزاران سال قوام و دوام یافت و کار کرده است. گرچه از حدود یک سده گذشته با ظهور ساختارهای مدرن آموزشی در ایران، آن نظام دیرپای تربیتی به حاشیه رانده شد. اما آن اصول هرگز به فراموشی سپرده نشد و با لطافت و درایت طبع استادان و معلمان تا حداقل چندین دهه بعد از آن، روح نظام آموزشی تاریخی ایران ادامه و حیات یافت. نظامی که بر آموزش و انتقال ارزشهای مبتنی بر اخلاق، فرهنگ استوار بوده است. وی ادامه داد: در این نظام آموزش فن و دانش و غیره در مرحله چندم قرار داشت. در حالی که شخص استاد در مرکز این ساختار قرار داشت و به واسطه او بود که فرهنگ و دانش و فن تضمین میشد. از این رو استاد، به عنوان اسوه تمام سجایای پسندیده اخلاقی شناخته میشد و این همه همان ویژگیهایی است که شاگردان استاد گرانقدر ما، در طی تمام این سالها شاهد آن بوده اند. استواری شخصیت، متانت، اصالت، امانت، نیکنفسی، حساسیت و وسعت و عمق در دیدگاه نسبت به مسائل و استمرار، نظم و.... از خصوصیات بارزی بوده اند که بیتردید هر یک از شاگردان استاد گرانقدر خاطرههای بیشماری از آن در ذهن و دل دارند. جالب آنکه گرچه امروز نظام رسمی آموزشی ما از این دستگاه فکری فاصله گرفته اما شاهد هستیم که چگونه آن ارزشهایی که در ذات نظام گذشته آموزشی ما حیات داشت در سرفصلهای آموزش خلاق و سیستمهای پیشرو آموزشی قرار دارد و از بختیاری ما بوده که در محضر چنین استادی با این سجایا و دانش به شاگردی بنشینیم.
|
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
| |
متن تصویر: | |
![]() |
![]() |
![]() |